Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی آذری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تایید لایحه قدیمی مصوب دولت در مجلس شورای اسلامی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره و بیان کرد: قوچان به‌ عنوان نقطه تلاقی محور شرق و محورهای شریانی منتهی به آسیای میانه از ۲ گذرگاه مرزی باجگیران و لطف‌آباد، به‌ عنوان جایگاهی ژئواستراتژیک، می‌تواند در ترسیم تجارت فی‌مابین اعضای پیمان اکو و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس نقشی مؤثر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شورای نگهبان در مجلس دهم با طرح مناطق ویژه اقتصادی به دلیل وجود مغایرت‌های قانونی مخالفت کرده بود که با توجه به اصرار نمایندگان مجلس پیشین، این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

عضو کمیسیون‌های عمران و اصل ۹۰ مجلس به پیگیری‌ و اصرار مجلس یازدهم برای به نتیجه رسیدن این لایحه دولت اشاره و بیان کرد: ظرف سالهای اخیر مدیران ذیربط در دستگاههای اجرایی نیز پیگیری های زیادی در مورد تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در قوچان انجام دادند.  

آذری ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در دوره اخیر نیز از ابتدای شروع فعالیتش با نظر کاملا مثبت همین موضوع را بطور ویژه در دستور کار قرار داد تا اینکه طرحی کارشناسی برای آن تدوین شد.

آذری به نشست ها و رایزنی های نمایندگان مجلس با برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اشاره و بیان کرد: کارگروهی از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در قوچان و بررسی ظرفیت‌های منطقه به این شهرستان اعزام شد که گزارش تنظیمی این کارگروه به‌ویژه از مرز باجگیران منتهی به تصویب منطقه ویژه اقتصادی قوچان شد.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: مناطق ویژه اقتصادی ظرفیت بسیار ارزشمندی در جذب سرمایه‌گذاری های مفید و کارآمد از داخل و خارج کشور دارند.  

نماینده قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام با اطلاع از همین کارکردهای مفید اقتصادی و نگاه مثبت، مصوبه مجلس شورای اسلامی را مبنی بر لایحه دولت را برای تاسیس ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی در نقاط مختلف کشور، از جمله قوچان، تایید کرد.  

مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست پانزدهم اردیبهشت ماه امسال خود پس از حدود چهار سال وقفه، بالاخره اجرای لایحه پیشین دولت را مبنی بر تاسیس ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی در نقاط مختلف کشور که به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده بود، بلامانع دانست.

لایحه دولت برای تاسیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سه مرتبه ظرف سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما هر دفعه ایراد شورای شورای نگهبان مانع ابلاغ آن به عنوان قانون شده بود. پس از این رفت و آمدها مصوبه مجلس برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود.  

سهم خراسان رضوی از این برنامه توسعه دولت تاسیس ۲ منطقه ویژه اقتصادی در خواف واقع در جنوب شرق و قوچان در شمال این استان است.  

مرکز شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال مشهد واقع است.

قوچان مرکب از ۲ بخش "مرکزی و باجگیران" ۱۸۳ روستا دارد. ۷۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

قوچان از طریق گمرک مرزی باجگیران به کشورهای آسیای میانه متصل است و ۲۸ کیلومتر مرز با جمهوری ترکمنستان دارد.  

برچسب‌ها علی آذری توسعه ایران توسعه اقتصادی قوچان اختصاصی ایرنا منطقه ویژه اقتصادی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی آذری توسعه ایران توسعه اقتصادی علی آذری توسعه ایران توسعه اقتصادی قوچان اختصاصی ایرنا منطقه ویژه اقتصادی اخبار کنکور مجمع تشخیص مصلحت نظام منطقه ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۴۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، مصطفی حقیقی با بیان اینکه ۱۱۰۰ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد دارای سند است، اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد ۱۸۸۰ هکتار وسعت دارد که نزدیک ۱۱۰۰ هکتار آن سند گرفته و ۷۵۰ هکتار از این منطقه دارای طرح جامع است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد دیوارکشی شده است، تصریح کرد: ۱۰۰ هکتار از اراضی منطقه اقتصادی جهان‌آباد دیوارکشی شده و آماده واگذاری است که طی یک ماه آینده شروع به انعقاد قرارداد واگذاری به سرمایه‌گذاران خواهیم کرد.

حقیقی با اشاره به اینکه پتروشیمی ابن‌سینا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارد، ادامه داد: ۱۰۰ هکتار از اراضی این منطقه به پتروشیمی ابن‌سینا واگذار شده که تاکنون ۱۱ درصد پیشرفت دارد و در بخش عملیات اجرایی ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم در منطقه ویژه اقتصادی شرایط بندرگاهی را ایجاد کنیم، افزود: چند نمونه بندرخشک در کشور وجود داشته که موفق بوده و ما نیز به دنبال ایجاد بندرخشک در این منطقه هستیم که از این طریق امور گمرکی تسهیل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه مطالعات بندرخشک انجام شده است، یادآور شد: در مرحله اول ۲۰۰ هکتار زمین برای ایجاد بندرخشک دیده شده اما قابل توسعه است.

انتقال ۳ میلیون مترمکعب پساب به منطقه ویژه اقتصادی

این مسؤول درباره تأمین آب منطقه اقتصادی جهان‌آباد، با بیان اینکه دو منبع برای تأمین آب جهان‌آباد در نظر گرفته شده است، گفت: به منظور انجام مقدمات کار چاهی با ظرفیت ۱۰ لیتر در ثانیه حفر شده بود که این میزان آب کفاف صنایع کم‌آب‌بر را هم نمی‌دهد بنابراین به دنبال تأمین آب مورد نیاز از طریق پساب فاضلاب همدان هستیم. حقیقی تصریح کرد: خط انتقال یک میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده فاضلاب همدان تا شهرک صنعتی ویان اجرا شده است و به واحدهای فولادی این منطقه پساب داده می‌شود.
وی با بیان اینکه برای انتقال پساب به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد ۱۶ کیلومتر خط لوله باید اجرا شود که ظرفیت انتقال سه میلیون مترمکعب پساب به این منطقه را دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این خط تا پایان سال ۱۴۰۳ به نتیجه خواهد رسید.

تملک ۳۰۰ هکتار زمین برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار زمین در سال ۱۴۰۲ تملک شده است، تأکید کرد: برای نخستین‌بار دو مصوبه برای ایجاد شهرک صنعتی در استان گرفته شده و مقدمات این دو شهرک آغاز شده به طوری‌ که شهرک صنفی بوعلی ۴ در پهنه ۷۵ هکتاری و شهرک عمومی در پهنه ۲۰۰ هکتاری تملک شده و کارهای اجرایی آن شروع شده است.

حقیقی با تأکید بر اینکه در ملایر ۵۰۰ هکتار برای ایجاد شهرک صنعتی به نتیجه رسیده و مقدمات آن فراهم شده است و به طور قطع امسال به سرانجام خواهد رسید، اظهار کرد: در تأمین برق و انرژی نیز ۶۰ مگاوات برق به نواحی و شهرک‌های صنعتی استان اضافه شده است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229221 برچسب‌ها دانشگاه آزاد همدان همدان

دیگر خبرها

  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • خبر مهم از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از زبان یک نماینده مجلس
  • اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس از مرحله کمتر نیست
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • نماینده مجلس: هر مرد ترکیه 15 شریک جنسی دارد!
  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • مصلحت قطعی همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام