Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@23:28:41 GMT

خراسان رضوی سند آمایش صنعتی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۷۰۵۷

خراسان رضوی سند آمایش صنعتی ندارد

در حالی که یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی نبود زمین یا عدم تعیین‌تکلیف زمین‌های رها شده است، یکی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت که سال گذشته به خراسان رضوی سفر کرده بود، از پنج برابر شدن انعقاد قرارداد برای واگذاری زمین به واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن صالحی‌نیا یکی از اهداف شرکت شهرک‌های صنعتی در سال گذشته را ساخت شهرک‌های صنعتی یکپارچه در کشور دانست. به گفته او هدف اصلی ایجاد شهرکی است که همه حلقه‌های زنجیره یک صنعت از مواد اولیه تا بسته‌بندی و صادرات محصول نهایی در آنجا مستقر شوند.

در سال جاری که روزنامه قدس گزارش‌های متعددی از موانع رفع تولید براساس شعار سال ۱۴۰۰ را تهیه و چاپ کرده است، تصمیم گرفتیم در ادامه به یکی دیگر از مشکلات یا موانع تولید که همان نداشتن زمین یا عدم تعیین‌تکلیف زمین‌های رها شده در شهرک‌های صنعتی است بپردازیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

عدم تناسب زمین تحویلی با نوع تولید واحد صنفی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه زمین‌هایی که در هر شهرک صنعتی به واحدهای صنعتی ارائه شده براساس ویژگی‌هایی از جمله منطقه صنعتی، شرایط زیست محیطی و... صورت می‌گیرد، می‌گوید: اما گاهی شاهد هستیم تحویل زمین به واحدهای صنفی با نوع تولیدی آن واحد، تناسب لازم را ندارد، علاوه بر این، ممکن است زمینی به واحد صنعتی تحویل داده شود که مسائل زیست محیطی آن شهرک را به خطر بیندازد.

سیدحسن حسینی با بیان اینکه از نظر قیمت، زمین‌های شرکت‌های صنعتی نسبت به زمین‌های دیگر خیلی ارزان است، ادامه داد: علاوه بر محدودیت زمین در برخی شهرک‌های صنعتی معروف خراسان رضوی از جمله کلات، قوچان و مشهد، در برخی مواقع نیز زمین‌های

رها شده‌ای وجود دارند که باید توسط سازمان‌ها یا دستگاه‌های دولتی تعیین‌تکلیف شوند، اما این موضوع ممکن است در طولانی‌مدت انجام شود درنتیجه واحدهای صنفی نمی‌توانند زمین مورد نیاز خود در شهرک‌های صنعتی را تحویل بگیرند.

وی پیشنهاد کرد: ما در مشهد محور غرب را داریم، با وجود مشکل کم آبی در این بخش، به نظر می‌رسد اگر مشکلات آبی این منطقه رفع شود، شهرک‌های صنعتی بتوانند زمین لازم را در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه سنگاپور در مقایسه با مشهد بسیار کوچک است، اما در بخش شهرک‌های صنعتی و تحویل زمین به واحدها هیچ مشکلی ندارد، اضافه کرد: ما هنوز در خراسان رضوی و کشور سند آمایش صنعتی نداریم، در همه کشورهای توسعه‌یافته کارخانه‌های فولاد خود را به دلیل نیاز شدید به آب در کنار دریا ایجاد می‌کنند، اما در خراسان رضوی تعداد زیادی از صنایع فعالیت دارند که نیاز شدید به آب دارند و به دلیل نبود سند آمایش، چنین صنایعی در یک استان کم آب ایجاد شده، در نتیجه مشکلات بسیاری برای صنایع ایجاد کرده است.

معمای زمین‌های رها شده در شهرک‌ها

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ارائه ۶۰ پیشنهاد تشکل‌های صنعتی و تعاونی‌های این استان، بیان کرد: ما در جلسه‌هایی ظرفیت‌های خالی، خطوط مترو منتهی به شهرک‌های صنعتی و سایر مشکلات واحدهای صنعتی را بررسی کرده‌ایم و جمع‌بندی نهایی را در جلسه پایان ماه جاری انجام می‌دهیم.

علی اکبر لبافی گفت: یکی از موضوعاتی که واحدها و تشکل‌های صنفی در حال پیگیری هستند، بحث مربوط به زمین‌های شهرک‌هاست، اما هنوز برای این موضوع راهکار مناسبی نداریم.

آماده شدن ۲هزار و۴۰۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه مجموع اراضی شهرک‌های صنعتی در این استان ۸ هزار و ۷۰۰ هکتار است، اظهار کرد: از این میان نزدیک به ۵ هزار هکتار به ۴۱ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی واگذار شده است.

رضا شجاعی با تأکید بر اینکه زمین در خراسان رضوی محدود است، اضافه کرد: ما به دنبال توسعه زمین در شهرک‌های صنعتی هستیم، اما تعیین‌تکلیف و خلع ید زمین‌های رها شده پروسه طولانی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در سال گذشته آماده تحویل به واحدهای صنعتی شده است، افزود: علاوه بر این در سال گذشته نزدیک به ۴۳۰ قرارداد یا طرح با واحدهای صنعتی برای تحویل زمین منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: ما براساس مجوزی که سازمان صنعت، معدن و تجارت به واحدهای صنعتی می‌دهد، زمین در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم، بنابراین موضوعاتی مانند میزان اشتغال و معیار ارائه مجوز، توسط سازمان صمت بررسی می‌شود.

به گفته شجاعی ازجمله معیارهای شرکت شهرک‌های صنعتی برای ارائه زمین به واحدهای صنعتی؛ پروانه بهره‌برداری، نحوه فعالیت و توسعه این واحدهاست.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سند آمایش صنعتی خراسان رضوی شهرک های صنعتی شرکت شهرک های صنعتی شهرک های صنعتی واحدهای صنعتی زمین های رها شده معدن و تجارت خراسان رضوی تعیین تکلیف شهرک ها سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک صنعتی زرند بازگشایی شد

امیر حسن‌زاده با بیان اینکه شهرک صنعتی شماره ۲ زرند در سال ۱۳۸۶ تملک، ولی متاسفانه به دلایل مختلفی مجوز استقرار و بهره‌برداری واحد‌های صنعتی صادر نشد، گفت: نهایتا در ۲۷ فروردین ماه امسال پس از ۴ بار بازنگری در طرح ارزیابی زیست محیطی مجوز شهرک مذکور به میزان ۳۰ هکتار از اراضی در اختیار و پس از ۱۷ سال وقفه خوشبختانه با همت تیم اقتصادی استان اخذ شد.

وی افزود: امیدوارم با مشارکت و سرمایه‌گذاری شاهد راه‌اندازی صنایع مختلف و ایجاد اشتغال در این شهرک باشیم.

میجانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم با اشاره به زیرساخت‌های موجود آب برق و گاز ودرمجموعه شهرک صنعتی زرند گفت: از هم‌اکنون این شهرک آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران و واحد‌های مختلف تولیدی است.

شهرک صنعتی زرند ۱۷ سال راکد بود. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی سفر می‌کند
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • پشت پرده خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ به نیت احتکار زمین می‌خرند!
  • آغاز واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرند
  • کشتارگاه طیور فسا با ۱۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگشت
  • دریافت مجوز شهرک صنعتی زرند بعد از ۱۷ سال
  • شهرک صنعتی زرند بازگشایی شد
  • ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان رضوی متوقف شده است