قدرت محرکه چرخ اقتصاد برگرفته از حرکت کارگران است
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۷۶۸۷
ایسنا/لرستان شهردار بروجرد گفت: قدرت محرکه چرخ اقتصاد برگرفته از حرکت کارگران است.
رحیم جافری در مراسم تجلیل از کارگران نمونه شهرداری، که امروز ۲۰ اردیبهشتماه به مناسبت هفته کار و کارگر در شهرداری مرکزی برگزار شد، فعالیت و اقدامات کارگران در جامعه را خطیر عنوان و اظهار کرد: زحمات این قشر از جامعه فراموش نشدنی و غیرقابل چشم پوشی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه به خاطر وجود شرایط کرونا به ناچار در این جلسه مجبور به انتخاب تعداد محدودی از کارکنان به عنوان کارگران نمونه شدیم، تصریح کرد: لیکن این مسئله خدشهای بر زحمات دیگر همکاران در بخشهای مختلف اجرایی شهرداری وارد نکرده و شخصاً قدردان زحمات تک تک این عزیزان هستم.
شهردار بروجرد با اشاره به جایگاه کار و کارگر در دین مبین اسلام خاطرنشان کرد: منزلت کار و کارگر در دین مبین اسلام بسیار رفیع و غیرقابل کتمان است و در جمهوری اسلامی نیز جایگاه ویژه برای کارگران لحاظ شده و تشکیل شوراهای اسلامی کار (که برای رصد و پیگیری مشکلات جامعه کارگری تشکیل شدهاند) یکی از مصادیق این مسئله است.
جافری با استناد به فرمایش امام خمینی رحمت الله علیه، هر روز را روز کارگر عنوان کرد و قدرت محرکه چرخ اقتصاد را برگرفته از حرکت کارگران دانست.
وی نامگذاری سالهای متمادی توسط رهبر فرزانه انقلاب در حوزه کار و کارگر را نیز از دیگر دلایل اهمیت جایگاه این قشر از جامعه در نظام جمهوری اسلامی برشمرد.
شهردار بروجرد با بیان اینکه، انجام کار از دیدگاه اسلام عبادت است، اضافه کرد: انجام دقیق کار، وسیلهای برای تقرب به درگاه الهی است.
جافری کار، تلاش و سازندگی را وسیلهای برای کسب روزی حلال عنوان کرد که میبایست توأمان توسط مردان و زنان جامعه به انجام رسد و انجام آن باید به عنوان یک تکلیف الهی تلقی شود.
وی با اشاره به حدیث پیامبر اسلام (ص) که فرمودند: عبادت هفتاد جزء دارد که برترین جزء آن کار است، بیان کرد: ضروری است تا نگاههای خود را نسبت به کارگران جامعه تغییر دهیم و میبایست حقوق ایشان به روز و به هنگام پرداخت شود. این در حالی است که در سنوات گذشته حقوق کارگران این نهاد بعضاً دارای ۹ ماه عقب افتادگی بود ولی برخی از افرادی که در آن زمان جزء مسئولان ارشد شهرستان محسوب میشدند هیچ اقدام مثبتی برای رفع این مشکل به انجام نرساند و حال سعی در استفاده ابزاری از کارگران دارند.
شهردار بروجرد ادامه داد: به حمدالله هم اکنون علت این حجم وسیع از تخریب و تهمت و افتراء برعلیه شهرداری کاملاً مشخص شده و بدانید که هر رای شما به مثابه شلیک تیر به دستان ناپاک دشمنان است.
جافری با ذکر احادیثی از ائمه اطهار علیهم السلام به جایگاه ویژه کار و کارگر در دین اسلام و تشیع تاکید کرد و افزود: عطر امید و بوی توسعه و تلاش در شهرداری به خاطر همین تدین و دینمداری همکارانم هم اکنون به وضوح حس میشود.
وی با بیان اینکه در سنوات گذشته قشر خاصی از منافع شهرداری بهرهمند بودند، اظهار کرد: لیکن هم اکنون همه پرسنل شهرداری در یک سطح، مقام و جایگاه بوده و با یک نگاه دیده میشوند.
شهردار بروجرد با بیان اینکه افراد تنبل و کاهل و بیکار از دیدگاه احادیث اسلام ملعون محسوب میشوند، تصریح کرد: امامان معصوم همگی به کار و تلاش اعتقادی راسخ داشتند و همگی به دنبال کار و تلاش و سازندگی بودند.
جافری از همکاران شهرداری به خاطر تحمل شرایط سخت و همراهی با سیاستهای اصلاحی شهرداری تشکر ویژه کرد و افزود: بحمدلله اکنون ثمرات این سختیها مشهود شده و هم اکنون شهرداری بر پایه نظم و انضباط قانون اداره میشود.
وی اهتمام ویژه و صرف وقت و تلاش برای رفع نواقص ادوار گذشته شهرداری را عاملی دانست که سبب شده تا شهرداری در طی دو سال گذشته نتواند اقدامات شایستهای را در حوزه توسعه زیرساختهای شهری بروجرد به انجام رساند.
شهردار بروجرد پروژههای نیمه تمام زیاد، بدهیهای سنگین، قراردادهای غیر قانونی و ناقص و بدآموزی های موجود در سیستم مدیریت شهری را از دیگر به بدعتهای ناشایستی دانست که در دو سال گذشته با تلاش های بسیار از سیستم مدیریت شهری حذف شده است.
شهردار بروجرد عدم بذل و بخشش اموال شهرداری، عدم انعقاد قراردادهای غیر شفاف، عدم بروز تجمع و تحصن کارگران، تأمین امنیت و رعایت حقوق شهروندی، پرداخت کامل بیمه خدمات درمانی، پرداخت به روز مطالبات تامین اجتماعی، پرداخت سختی مشاغل همکاران در حوزه مشاغل سخت، تسویه حساب با صندوق بازنشستگی، پرداخت دیون اداره امور مالیاتی، اتمام بازسازیهای ناشی از سیل به عنوان اولین شهر در استان، اجرای گسترده روکش آسفالت در سطح شهر از جمله در بلوارهای امام خمینی (ره) و شهید بروجردی و نصب المانهای مختلف در فضاهای مختلف شهری را از دیگر اقدامات شهرداری بروجرد در ۲ ساله گذشته برشمرد.
جافری بحث ساماندهی و تبدیل وضعیت همکاران بیمهپرداز ، پیگیری تامین مسکن پرسنل شهرداری و پرداخت بدهیهای معوق تامین اجتماعی را از دیگر برنامههای آتی شهرداری برشمرد که با جدیت تمام دنبال خواهد شد و ابراز امیدواری کرد تا با همراهی اعضای شورای اسلامی شهر شاهد اتفاقات خوبی در این زمینهها باشیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی شهرستانها شهرداري بروجرد هفته کار و کارگر جمهوری اسلامی پیامبر اسلام اقتصاد شهرداری شورای اسلامی شهید بروجردی معوق امام خمینی شهردار بروجرد کار و کارگر هم اکنون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۷۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-نگار احدپور اقبلاغ: یک بخش مهمی از احکام اسلام در خصوص واجبات و محرمات مالی اسلامی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر مسایل اجتماعی موثر است. شهید آیت الله مرتضی مطهری در رد کسانی که حوزه دین را منحصر در مسایل فردی و آخرتی می دانند، می گوید: «کسانی که گفتهاند زندگی به طورکلّی یک مسأله است و دین مسأله دیگر، دین را نباید با مسایل زندگی مخلوط کرد، این اشخاص اشتباه اوّلشان این است که مسایل زندگی را مجرّد فرض می کنند. خیر، زندگی یک واحد و همه شؤونش توام با یک دیگر است؛ صلاح و فساد در هر یک از شوون زندگی، در سایر شؤون مؤثّر است. ممکن نیست اجتماعی مثلاً فرهنگ یا سیاست، یا قضاوت یا اخلاق و تربیت و یا اقتصادش فاسد باشد؛ امّا دینش درست باشد و بالعکس. اگر فرض کنیم دین تنها رفتن به مسجد و کلیسا و نماز خواندن و روزه گرفتن است، ممکن است کسی ادّعا کند مسأله دین از سایر مسایل مجزّا است؛ ولی این مطلب فرضاً درباره مسیحیت صادق باشد، درباره اسلام صادق نیست»
یکی از محوری ترین نیازهای بشر حل مسایل اقتصادی و تدبیر اقتصادی است. اصول اولیه اقتصاد سالم حیات و قابلیت رشد و نموّ ثروت است، همان طوری که از شرایط اولیه یک اجتماع سالم اقتصاد سالم است. اقتصاد سالم یعنی اقتصاد قایم به ذات و بی عیب و غیرقایم به غیر. جامعه باید بنیه اقتصادی سالمی داشته باشد، مبتلا به کم خونی اقتصادی نباشد و اگرنه، مانند یک مریض کم خون و یا مریضی که دستگاه قلب و جهاز دمویّه اش خراب است همیشه مریض خواهد بود. گمان نمی رود هیچ عالم و بلکه هیچ عاقلی منکر لزوم و ضرورت اقتصاد سالم باشد. از نظر اسلام هدفهای اسلامی بدون اقتصاد سالم غیرقابل تأمین است.
آیت الله استاد مرتضی مطهری در خصوص ارتباط اسلام با اقتصاد گفته است: «اسلام دو نوع پیوند با اقتصاد دارد: پیوند مستقیم از طریق یک سری مقرّرات اقتصادی درباره مالکیت، مبادلات، مالیاتها [مثل خمس و زکات و…] و مباحث مفصل در تحت عنوان کتاب بیع، اجاره، ارث و وقف و.... پیوند غیر مستقیم از طریق اخلاق مانند سفارش به امانت، عدالت، احسان و منع دزدی و خیانت و رشوه.
پرداخت زکات و خمس و دیگر انفاقهای واجب و مستحب، از تکالیف اقتصادی مسلمانان است. ادای این وظایف مالی، افزون بر آثار سازنده اخلاقی، نقش مهمی در توزیع و تعدیل ثروت میان افراد جامعه و برقراری عدالت اجتماعی دارند. اما هر کدام از خمس و زکات از جهت موارد تعلّق، شرایط وجوب و مصرف با هم تفاوت دارند.
در فقه اسلامی؛ «خمس» عبارت است از یک پنجم اموال انسان که باید از درآمد و مازاد بر مخارج خود با شروط خاصی که در فقه بیان شده، پرداخت شود و آن حقّی است که خداوند برای پیامبر اکرم (ص) و امام معصوم (ع) قرار داده تا مستمندان از خاندان آن بزرگواران به جای زکات مصرف و نیازمندیهای خود را با آن تأمین کنند. خمس به دو قسم تقسیم میشود: نیمی از آن، سهم امام (ع) است که باید توسط حاکم اسلامی در مصالح اسلام و مسلمانان هزینه گردد و نیم دیگر آن، سهم سادات است. خمس به مواردی با شرایط ویژه تعلّق میگیرد.
در فقه اسلامی، زکات عبارت است از: حقّ واجبی که به بخشی از اموال برخی افراد غنیّ و ثروتمند جامعه تعلق میگیرد و باید به نفع فقرا برای صرف در مصالح عمومی پرداخت شود. اغنیا با دادن زکات، از صفات زشتی مانند حرص و بخل (تا اندازهای) پاک میگردند و اموالشان نیز با خیر و برکت دنیوی و اخروی، رشد و نموّ خواهد کرد. همچنین از دیدگاه فقها، اصل وجوب زکات از ضروریات و ارکان دین مقدس اسلام است. سوالاتی که در این خصوص مطرح می شود این است که چه نسبتی میان واجبات مالی اسلام باید با دیگر مسایل اقتصادی امروز ما برقرار باشد.
از اینرو با دکتر محمد جواد توکلی استادیار و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پیرامون این موضوع به گفت و گو پرداختهایم که بخش اول آن تقدیم نگاهتان میشود:
خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است
محمد جواد توکلی، اقتصاددان، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و رییس پیشین پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به وجوب پرداخت خمس و زکات در جامعه اسلامی، بیان کرد: خمس و زکات از واجبات مالی در دین اسلام و از شرایط التزام عملی فرد مسلمان به دین و احکام دین اسلام است. به خاطر همین نمیتوان ادعا کرد این امر یک امر داوطلبانه است. خداوند متعال در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه توبه به حضرت رسول (ص) میفرمایند: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ از اموال آنها صدقهای (بعنوان زکات) بگیر، تا بوسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی! و (به هنگام گرفتن زکات،) به آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» همانطور که از این آیه استنباط میشود، صدقه در قرآن عمدتاً به مفهوم زکات تعریف شده، به پیامبر میفرمایند که زکات را از مردم بگیر. بگیر در واقع یک مسوولیت برای حاکمیت تعریف میکند و حاکمیت باید متولی دریافت زکات باشد.
وی با اشاره به فلسفه پرداخت خمس در جامعه اسلامی عنوان کرد: در بحث پرداخت خمس، یک سابقهای وجود دارد، به خصوص در بحث شیعی که مربوط میشود به زمانی که به جز دوره کوتاه حکومت امیرالمؤمنین (ع)؛ ائمه معصومین (ع) در مسند حکومت نبودند و این باعث شده بود به خصوص بعد از دوره غیبت، علمای اسلام، به عنوان متولیان دریافت خمس در نظر گرفته و برای مصارف خاص آن تصمیم گیری کنند. بنابراین سیستمی ایجاد شد که حکومتی نبود و این شایبه ایجاد شد که پرداخت خمس یک سیستم داوطلبانه است.
توکلی افزود: یکی از ویژگیهایی که سیستم مالیاتهای اسلامی دارد این است که سعی شده انگیزههای درونی و اخلاقی برای پرداخت خمس و زکات در افراد ایجاد شود و یکی از کارکردهای اساسی که اسلام در نظر گرفته این است که انگیزه خدایی را شرط دانسته، به این مفهوم که شما اگر با قصد ریا و یا منفعت طلبی خمس یا زکات را پرداخت کنید. براساس برخی فتاوا، این وظیفه از شما ساقط نمیشود، اگر این زکات را پرداخت میکنید که بخواهید وجههای کسب کنید و یا انگیزههای مادی دارید، مورد قبول نیست و به خاطر همین اسلام در طراحی نظام مالیاتی خود انگیزههای روحی روانی را حفظ و تلاش میکند، مردم با انگیزههای خیرخواهانه این واجب را ادا کنند.
این اقتصاد دان در ادامه گفت: بنابراین میتوان گفت خمس و زکات هرچند یک واجب محسوب میشود و حکومت نیز نسبت به آن مسوولیت دارد، اما بحث انگیزههای درونی و خیرخواهانهای وجود دارد که به خصوص در نظام کنونی ما، پرداخت خمس داوطلبانه است، و حاکمیت از ابزارهای خود برای دریافت خمس و زکات استفاده نمیکند.
خمس و زکات رویکرد تربیتی در جامعه اسلامی دارد
وی خاطرنشان کرد: در دوره صدر اسلام بخشی از موضوع خمس و زکات به نظر میرسد، بحث تأمین مالی حکومت برای فقر زدایی و انجام مسوولیت های اجتماعی بوده است. ولی آنچه اهمیت دارد، رویکرد تربیتی خمس و زکات است، براساس آیات و روایات و سیره اهل بیت (ع) خمس و زکات بیشتر از اینکه کارکرد مورد نظر که همان تأمین مالی دولت است، را داشته باشد، یک کارکرد تربیتی دارد. براساس آیه شریفهای که ذکر شد، خداوند به پیامبر دستور میدهد، برو و مالیات اسلامی و زکات را دریافت کن، نمیگوید که از آنها بگیر برای اینکه فقر زدایی کنی و یا مخارج دولت را تأمین کنی، بلکه میگوید تطهرهم و تزکیهم، برای اینکه انسانها را پاککنی، این در واقع یکی از ممیزههای نظام مالیاتی اسلامی است، هدف این است که حرص و طمع افراد بر مال و اموال کنترل شود، چراکه انسان خواه، ناخواه، تعلق خاطری به اموال خود پیدا میکند، و اینکه انسان دچار تکاثر شود میتواند منشأ انحراف باشد، بنابراین اسلام سعی میکند، فیلترهای اخلاقی ایجاد کند تا افراد با بخشش مال خود به فقرا و مستمندان، ترجیحات و انگیزههای اقتصادی ش دچار انحراف نشود و این یکی از کارکردهای مهمی است که خمس و زکات میتواند در جامعه اسلامی داشته باشد.
ادامه دارد...
کد خبر 6083761