Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازارهای آسیا هم‌اکنون با مازاد عرضه نفت خام متوسط و ترش روبه‌روست و ضرورت دارد اوپک پلاس طی نشست‌های آینده در سیاست خود بازنگری کند.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، اوپک پلاس بر اساس تازه‌ترین توافق خود در ماه آوریل تصمیم دارد در سه ماه مه تا ژوئیه آینده حدود ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ میلیون بشکه در روز نفت خام را به بازار نفت سرازیر کند که حدود ۹۰ درصد آن نفت خام متوسط و ترش است؛ افزون بر این، عربستان نیز تصمیم دارد با توقف کاهش تولید نفت خام داوطلبانه، طی سه ماه یادشده یک میلیون بشکه در روز دیگر را به تولید نفت خام خود اضافه کند.

توجیه این اقدام از سوی اوپک پلاس چشم‌انداز بهبود اقتصاد جهانی و بازیافت تقاضای قریب‌الوقوع و نزدیک شدن سطح ذخیره‌سازی‌های مازاد در بازار نفت به وضع متوازن اعلام شده است.

اما نکته حائز توجه در این میان کاهش هم‌زمان تقاضا برای نفت خام متوسط و ترش در بازار آسیاست، موارد جدید ابتلای روزانه به کرونا در هند در هفته‌های اخیر از ۴۰۰ هزار نفر نیز عبور کرده، در حالی که تنها یک ماه پیش، این رقم برابر ۵۰ هزار نفر گزارش شده بود.

به‌دنبال اقدام‌های دولت برای کاهش رفت‌وآمد و جابه‌جایی، تقاضای حمل‌ونقل در بعضی از ایالت‌های هند تا ۵۰ درصد کاهش داشته است. افزون بر این واردات نفت خام هند حدود ۴ میلیون بشکه در روز کاهش داشته که حدود سه‌چهارم آن نفت خام متوسط و ترشی است که بیشتر از کشورهای خاورمیانه و اوپک تأمین می‌شود، با وجود آنکه آمارهای کنونی نشان‌دهنده کاهش در خرید نفت خام توسط هند در ماه آوریل نبوده است، اما انتظار می‌رود در ماه‌های مه و ژوئن تقاضای وارداتی هند به‌شدت کاهش داشته باشد.

برخلاف هند بعضی از پالایشگران چینی برنامه تعمیرات دوره‌ای خود را از ماه مارس و آوریل به ژوئن تا اوت به تعویق انداخته‌اند که تا حدودی بر تقاضای آسیا برای نفت خام متوسط و ترش تأثیر دارد.

برآورد می‌شود این پالایشگران حدود ۲۷۰ هزار بشکه در روز از تقاضای خود را به‌دلیل تعمیرات دوره‌ای مذکور کاهش دهند. افزون بر این بر اساس برآوردهای موسسه آرگوس، چین در ماه آوریل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از ونزوئلا وارد کرده و به‌طور هم‌زمان میزان بارگیری از عربستان را در ماه مه به ۱.۶ میلیون بشکه رسانده که ۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه پیش است.

در نتیجه این شرایط و انتظار وجود مازاد عرضه نفت خام متوسط و ترش در بازار آسیا قیمت آتی‌ نفت خام دبی برای سررسیدهای کوتاه در وضع کونتانگو (قیمت‌های فروش آتی از قیمت‌های فروش نقد بیشتر است) قرار گرفته است. این در حالی است که در هفته‌های پیش در وضع بکواردیشن (وضعی که در آن قیمت نفت خام روز از قیمت آتی بالاتر است) با شیب بسیار زیاد بود.

شایان ذکر است منحنی فوروارد برای قیمت آتی‌های نفت خام برنت و دبلیوتی‌آی در بازار آیس (ICE) و نیویورک به‌دلیل انتظار بازیافت تقاضا در آمریکا و اروپا همچنان در وضع بکواردیشن باقی مانده است.

اختلاف قیمت نفت خام سبک و شیرین با نفت خام متوسط و ترش نیز در هفته اخیر افزایش یافت و برای نمونه قیمت نفت خام متوسط و ترش اورال روسیه با سه دلار در هر بشکه اختلاف نسبت به برنت به فروش رسید که از ماه آوریل سال ۲۰۱۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

اوپک بیشتر اواقت عملکرد خوبی را درباره پیش‌بینی روند آینده بازار آسیا از خود نشان نداده است. افزایش تولید نفت خام پیش از بحران مالی سال ۱۹۹۷ که منجر به سقوط قیمت نفت خام تا ۱۰ دلار برای هر بشکه شد از مصادیق بارز این ضعف در زمان‌بندی اتخاذ سیاست‌های عرضه مناسب ازسوی اوپک در قبال تحولات بازار آسیاست، اما به نظر می‌رسد این بار علائم قیمتی مناسبی از بازار نفت خام متوسط و ترش آسیا به اوپک پلاس نشان داده شده است و شاید نیاز باشد این ائتلاف در نشست‌های آینده در سیاستش بازنگری ضروری انجام دهد.

منبع: شانا

کلیدواژه: بازار نفت اوپک اوپک پلاس هند چین هزار بشکه در روز قیمت نفت خام میلیون بشکه بازار آسیا ماه آوریل اوپک پلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۸۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت+ جدول

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار خودرو امروز _چهارشنبه پنجم فروردین_ افت قیمت در بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژی دیده می‌شود اما در برخی موارد معدود، قیمت خودروها افزایش داشته یا ثابت مانده است.

کوییک اتوماتیک R یکی از هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت دنده اتومات در بازار، امروز تغییری ندارد و با قیمت ۵۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

شاهین G دیگر محصول تولیدی و رده بالای شرکت سایپا نیز نوسانی ندارد و به نرخ ۷۶۶ میلیون تومان قابل خریداری است.

دنا پلاس اتوماتیک رکورددار افت قیمت در بازار امروز بوده که ۱۴ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با نرخ یک میلیارد و ۸۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تارا دنده‌ای V1 یکی از سدان‌های رده بالای ایران خودرو نیز امروز با افت پنج میلیون تومانی قیمت و نرخ ۷۶۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بر این اساس در گروه محصولات ایران‌خودرو وانت آریسان با قیمت ۴۴۵ میلیون تومان، سورن پلاس (فول) با قیمت ۷۵۵ میلیون تومان، سورن پلاس موتور XU۷P با قیمت ۶۵۴ میلیون تومان، سورن پلاس دوگانه‌سوز ۸۱۵ میلیون تومان، دنا پلاس (تیپ ۱) با قیمت ۸۳۴ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک (ارتقا) یک میلیارد و ۸۷ میلیون تومان، پژو پارس ۶۷۹ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی ۷۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳( ارتقا) با قیمت ۶۷۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (ارتقا) ۷۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک (ارتقا) ۹۳۲ میلیون تومان، رانا پلاس (ارتقا) ۶۳۹ میلیون تومان، تارا دستی (ارتقا) ۸۱۹ میلیون تومان، تارا اتوماتیک V2 به قیمت ۹۸۵ میلیون تومان، هایما اس ۷ (S۷) با قیمت یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان، هایما ۷X با قیمت یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در محصولات سایپا نیز ساینا S با قیمت ۴۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساینا S دوگانه‌سوز ۴۶۳ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۵۲۸ میلیون تومان، کوییک S به قیمت ۴۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۵۱ با قیمت ۳۵۳ میلیون تومان، وانت زامیاد (رادیال) با قیمت ۵۶۹ میلیون تومان، پیکاپ کارون ۸۴۵ میلیون تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۲ با قیمت یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان مبادله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

بازار خودروهای مونتاژی به مراتب باثبات‌تر از خودروهای داخلی است.

جک J4 آپشنال؛ اقتصادی‌ترین محصول مونتاژی کرمان موتور، امروز تغییری ندارد و با ۸۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فونیکس آریزو ۶ پرو که جزو سدان‌های رده بالای مونتاژی است نیز بدون نوسانی و به نرخ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

هایما 8S جدیدترین کراس‌اوور مونتاژی ایران خودرو امروز ۲۰ میلیون تومان ارزان و با نرخ یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دیگنیتی پرستیژ یکی از محبوب‌ترین محصولات گروه بهمن نیز ۴۰ میلیون تومان نسبت به روز گذشته ارزان‌تر شده و با دو میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بر این اساس X۲۲ پرو دستی با قیمت ۹۷۰ میلیون تومان، X۳۳ کراس (دستی) با قیمت یک میلیارد و ۸۸ میلیون تومان، آریزو ۵ اسپورت با قیمت یک میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان، تیگو ۷ پرو پرمیوم ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو (هیبرید) ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، فونیکس FX (۱.۶) با قیمت دو میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان، جک J۴ با قیمت ۸۵۵ میلیون تومان، جک S۳ با قیمت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، کی‌ام‌سی T۸ با قیمت یک میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان، کی‌ام‌سی J۷ با قیمت یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان، رسپکت ۲ به قیمت یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان، فیدلیتی (پنج‌نفره) یک میلیارد و ۹۴۵ میلیون تومان، دیگنیتی پرایم دو میلیارد و ۴۳ میلیون تومان و دیگنیتی پرستیژ با قیمت دو میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 746300

دیگر خبرها

  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • قیمت آپارتمان در چیتگر چقدر است؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • قیمت گوشی امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت+ جدول
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد