Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@19:42:48 GMT

پیامدهای مثبت کرونا بر مسکن

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۸۵۴۷

پیامدهای مثبت کرونا بر مسکن

بهره‌گیری از سازه‌های متروکه یا کم‌استفاده طی دوران کرونا برای تأمین مسکن افراد کم‌درآمد یا بی‌خانمان، یکی از بهترین پیامدهای کووید -۱۹ بوده که توانسته چالش‌های پیش‌روی افراد در مواجهه با هزینه‌های بالای مسکن را برطرف کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با احتمال نزدیک شدن به پایان کرونا در پی توزیع واکسن کووید -۱۹، بشر با تحولات بیشمار شهرنشینی مواجه می‌شود که تمام جنبه‌های زندگی او نظیر کار، یادگیری، روابط اجتماعی و تردد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب مردم جهان تلاش کرده‌اند خود را با دنیای جدیدی که کرونا پیش روی آن‌ها گذاشته، سازگار کنند و در صورت امکان برای همیشه به دورکاری روی آورده‌اند. فضاهای شهری به طور قابل توجهی تغییر پیدا کرده، مسیرهای جدیدی برای دوچرخه‌سواری ایجاد شده و پیاده‌راه‌ها در بسیاری از نقاط شهرها، جای تردد خودروها در خیابان‌ها را گرفته است.

بی‌خانمانی یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که طی دوران کرونا مورد توجه مقامات شهری قرار گرفت و با تلاش دولت‌ها به حداقل رسید. در بسیاری از نقاط دنیا، سازه‌های متروکه و خانه‌های بدون استفاده به واحدهایی مسکونی برای حل بحران بی‌خانمانی تبدیل شد و بعضی از ساختمان‌های بزرگ نیز کاربردی چند منظوره به خود گرفت.

پیشرفت امروز تکنولوژی امکان کار در منزل را در اغلب مشاغل فراهم آورده که البته این روند طی دوران کرونا با استقبال گسترده بسیاری از مردم مواجه شد. در واقع، افرادی که امکان ادامه فعالیت دور از دفتر کار را داشتند، طی قرنطینه‌های دوران کرونا در خانه‌هایشان امور کاری خود را ادامه می‌دادند که در بسیاری از موارد، این روند به هنجاری دائمی در میان اغلب شهرهای جهان تبدیل شد.

البته در این دوران استرس‌زا، متأسفانه امکان دورکاری برای همه وجود نداشت و به همین دلیل، جمعیت زیادی از مردم جهان کار خود را برای همیشه از دست دادند. در این راستا، اقتصاد کشورها رکود قابل توجهی تجربه کرد، بسیاری از مردم نتوانستند شغل دیگری را جایگزین کار قبلی خود کنند و دست کم تا به امروز بیکار مانده‌اند و توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین مسکن را ندارند.

پیامدهای مثبت شیوع کووید -۱۹ بر دنیای پساکرونا

کرونا با وجود لطمه‌های بسیاری که به کره خاکی و زندگی بشر وارد کرده، با این حال پیامدهای مثبتی نیز از خود به جای گذاشته است؛ بسیاری از مردم در منازل خود فعالیت‌های کاری‌شان را ادامه می‌دهند و همین امر باعث شده به طور همزمان بر امور منزل و کار خود نظارت داشته باشند. در پی ترویج دورکاری، بسیاری از دفاتر اداری خالی شده و فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها در آن‌ها قرار گرفته است. حتی، بسیاری از صاحبان این دفاتر کار، آن‌ها را با قیمت بسیار مقرون به صرفه در اختیار مردمی قرار داده‌اند که طی دوران کرونا بیکار شده و توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین مسکن را نداشته‌اند.

البته بعضی از سازه‌ها نظیر بیمارستان‌ها، شیرخوارگاه‌ها، کودکستان‌ها، مدارس، آزمایشگاه‌ها، زندان‌ها، نانوایی‌ها، سالن‌های تئاتر، ایستگاه‌های حمل و نقل و ورزشگاه‌ها نباید تغییری متحمل شود و باید همچنان با کاربری قبلی خود، فعالیتشان را ادامه دهد چرا که امکان دورکاری در آن‌ها وجود ندارد.

استفاده از ساختمان‌های تجاری برای اهداف دیگر

ساختمان‌های تجاری از این قابلیت برخوردار است که به خانه‌های اجتماعی تبدیل شود و جمعیت زیادی از مردم را در خود جای دهد. در واقع، طراحی این سازه‌ها به گونه‌ای است که می‌توان در هر واحد تجاری، خانواده‌ای کم‌درآمد را جای داد و آن‌ها را از دیگر امکانات در فضاهای عمومی بهره‌مند کرد. به عنوان مثال، معماران می‌توانند هر غرفه از یک ساختمان تجاری را با طراحی دقیق به یک واحد مسکونی تبدیل کنند و امکان استفاده از آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و فضاهای باز را نیز به صورت مشترک برای ساکنان فراهم آورند. حتی امکان اینکه دیوار بین دو غرفه از یک فروشگاه برداشته شود تا بتوان فضایی بزرگ‌تر برای سکونت ایجاد و کاربران را از بالکن و دیگر امکانات بهره‌مند کرد، وجود دارد.

مزایای سکونت مردم در ساختمان‌های تجاری برای محیط زیست

اگر مقامات شهری یا مالکان شخصی از ساختمان‌های تجاری، که بر اثر شیوع بیماری کووید -۱۹ بدون استفاده باقی مانده به عنوان خانه‌های مقرون به صرفه بهره گیرند، آنگاه نیاز به استفاده از مصالح برای ساخت و سازهای شهری به حداقل می‌رسد که این امر به سهم خود در حفظ محیط زیست سهیم است. در واقع، تبدیل ساختمان‌های تجاری به واحدهای مسکونی مستلزم کمترین تغییر یا استفاده از مواد جدید است و از این طریق، کمترین لطمه را نیز به محیط زیست وارد می‌کند.

کد خبر 492419

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس پیامدهای مثبت کرونا مسکن کووید ۱۹ دوچرخه سواری پیاده راه سازی مسیر دوچرخه سواری کرونا و شهرنشینی بی خانمانی کرونا و شهرها کرونا و بیکاری مسکن برای افراد کم درآمد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ساختمان های تجاری طی دوران کرونا سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۸۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی، بعد از افزایش زمزمه‌ها درباره احتمال صدور حکم بازداشت شماری از سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین، رسانه‌های عبری از ترس و وحشت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر خبر دادند؛ چرا که نام او هم کنار دیگر سرکردگان اسراییلی همچون «یوآف گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش اسراییل در لیست افرادی که ممکن است حکم بازداشت آنها صادر شود، دیده می‌شود.

بر همین اساس بنیامین نتانیاهو روز جمعه گذشته در واکنش به این تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری هم از آن حمایت و بر لزوم اقدام به اجرای آن تاکید کرده‌اند، در اظهاراتی وقیحانه گفت که «اسراییل هیچ تلاشی از سوی دادگاه لاهه را برای تضعیف حق اساسی در دفاع از خود نخواهد پذیرفت».

در صورتی که این حکم علیه سران رژیم صهیونیستی صادر شود، ۱۲۰ کشور عضو دادگاه لاهه ملزم هستند که افراد مذکور را در صورت ورود به خاک خود دستگیر کرده و آنها را به دادگاه لاهه تحویل دهند. در حال حاضر رژیم صهیونیستی در تلاش برای فرار از صدور این حکم بوده و متحدان آمریکایی و اروپایی خود را برای جلوگیری از صدور چنین حکمی تحت فشار قرار داده است.

در همین راستا نتانیاهو تماس‌های گسترده‌ای با شرکای غربی و آمریکایی خود برقرار کرده و از آنها می‌خواهد که جلوی صدور این حکم در دیوان بین المللی دادگستری را بگیرند. نکته قابل توجهی که در تصمیم دیوان بین المللی دادگستری برای صدور حکم بازداشت مقامات اسراییلی وجود دارد، این است که فارغ از صدور یا عدم صدور این حکم، صرف اتخاذ همین تصمیم در کنار سایر تحولات جهان و واکنش افکار عمومی به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیانگر یک بیداری بی‌سابقه در سطح جهانی است.

در سطح داخلی اسراییل نیز تنش‌ها و درگیری‌های زیادی میان سران سیاسی و نظامی این رژیم به ویژه در کابینه راست افراطی نتانیاهو وجود دارد و آنها نمی‌توانند تصمیم واحدی درباره پاسخ به پیشنهاد اخیر مصر در مذاکرات آتش‌بس غزه اتخاذ کنند و وزرای فاشیست کابینه اسراییل همچون بتسلئیل اسموتریچ، نتانیاهو را تهدید و اعلام کرده‌اند که پذیرش آتش بس به معنای شکست اسراییل و تسلیم شدن در برابر حماس است.

همچنین نتانیاهو برای فرار از عواقب شکست در عملیات طوفان الاقصی همچنان اصرار به ادامه جنگ فرسایشی غزه دارد و این در حالی است که ماندن اسرای اسراییلی در غزه فشار زیادی از جانب صهیونیست‌ها و به ویژه خانواده‌های این اسرا به نتانیاهو و کابینه او وارد می‌کند.

در سطح عربی هم شاهد تحرکاتی برای برقراری آتش بس در نوار غزه هستیم؛ جایی که عربستان سعودی روز گذشته میزبان نشست‌هایی با حضور شخصیت‌ها و مقامات کشورهای عربی با هدف تقویت تلاش‌ها و فشارها جهت پایان جنگ در غزه بوده است.

اما مهم‌ترین تحولی که این روزها در سایه ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در سطح جهان مشاهده می‌شود، خیزش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکاست. این جنبش دانشجویی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی ضد مردم فلسطین که از دانشگاه‌های آمریکا آغاز شد، به مرور به دانشگاه‌های سراسر جهان کشیده شده و همه این حقایق نشان می‌دهد که جهان بعد از جنگ غزه دیگر مانند قبل از آن نیست و اسراییل دیگر آن «بت مقدس» نیست که هیچکس نتواند به آن آسیب برساند.

کد خبر 6092116

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت