Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:45:46 GMT

توانایی دو گیاه حسن یوسف و برگ بیدی در جذب ذرات ریز

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۹۳۹۶

توانایی دو گیاه حسن یوسف و برگ بیدی در جذب ذرات ریز

بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که گیاهان برگ بیدی و حسن یوسف در محیط‌های بسته، توانایی جذب ذرات ریز را دارند.

به گزارش ایسنا،‌ در یک طرح تحقیقاتی، پژوهشگران کارایی گونه‌های گیاهی آپارتمانی برای حذف ذرات ریز را به عنوان یکی از عوامل خطر موثر بر سلامتی مورد بررسی قرار دادند.

همچنین در این مطالعه گونه‌هایی که توانایی بیشترین مقدار حذف ذرات را دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان یک روش تصفیه در محیط استفاده کرد، معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج بررسی‌های این پژوهش نشان داد هشت گونه گیاه مورد بررسی، توانایی جمع‌آوری ذرات را دارند ولی قابلیت گونه‌های مختلف در به دام انداختن ذرات متفاوت است. گیاه برگ بیدی در جذب ذرات ۱۰ نانومتر و کم‌تر و حسن یوسف در جذب ذرات ۲.۵ نانومتر و کمتر، بیشترین توانایی را جمع‌آوری ذرات داشتند.

از بین عوامل میکرومورفولوژیکی نسبت شیار، بیشترین تاثیر را در توانایی گیاهان برای جمع آوری ذرات داشت و تعداد روزنه‌های سطح برگ در جذب ذرات ۲.۵ نانومتر و کمتر، موثر بود.

بر اساس نتایج این تحقیق، تفاوت در کارایی حذف ذرات ریز توسط گیاهان آپارتمانی نشان می‌دهد که در کنار ویژگی های زیبایی شناختی گیاهان، می‌توان با استفاده از گونه‌های موثرتر، از قابلیت‌های آن‌ها در کاهش هرچه بیشتر آلودگی هوا در محیط‌های شغلی اداری استفاده کرد.

این پروژه تحقیقاتی که توسط پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده، با عنوان «بررسی تاثیر گونه های گیاهی برجذب ذرات ریز از هوای محیط های کاری بسته» توسط رسول یاراحمدی، نبا نجار و جمیله ابوالقاسمی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گل و گیاه آپارتمانی تصفیه هوا ذرات معلق جذب ذرات ذرات ریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ را در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع «کلیلاق » این شهرستان کشف کردند.

مهدی اله پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بررسی‌های مقدماتی محیط بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

وی اظهار کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

حضور گونه های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است که محلی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

کوه کلیلاق با ارتفاع ۲۹۴۲ متر از قلل مرتفع منطقه و بلدنترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید و در این منطقه درختچه های زیربار (زرک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.

منطقه 'کلیلاق' از تنوع زیستی غنی برخوردار است به طوری که حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی، کل و بز، پلنگ و کفتار و انواع پرندگان، خزندگان و حشرات گوناگون را می توان در این منطقه مشاهده کرد.

هم اکنون ۲۱ درصد مساحت معادل دو و نیم میلیون هکتار استان خراسان رضوی که ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع است در قالب ۴۲ منطقه تحت پوشش حفاظتی محیط زیست است.

در حال حاضر ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902094

دیگر خبرها

  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • تجمع اعتراضی متقاضیان نهضت ملی مسکن مقابل استانداری
  • اعتراض مردم به روند کند ساخت طرح ۸۱۰۰ واحدی
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی