Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@16:44:26 GMT

ساز و کار دستورالعمل برگزاری مجامع الکترونیک

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۹۶۴۱

ساز و کار دستورالعمل برگزاری مجامع الکترونیک

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در خصوص لزوم برگزاری مجامع به طور الکترونیک اظهار کرد: هجمه ویروس کرونا منجر به تغییر در نحوه زندگی روزمره و در نتیجه الزام به بازنگری در قوانین و مقررات موجود شده است؛ در این میان شرکت‌ها به دلیل لزوم رعایت قوانین متعدد با چالش‌هایی روبرو شده‌اند که الزامات مربوط به برگزاری مجامع عمومی از جمله آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن انصاری مهیاری اضافه کرد: بحث برگزاری مجامع الکترونیکی در ایران سابقه چندانی ندارد و با شیوع کرونا به عنوان مسئله روز مورد توجه همگان قرار گرفته است. در همین راستا، ستاد ملی مبارزه با کرونا در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸، طی نامه‌ای به سازمان بورس در خصوص برگزاری مجامع شرکت‌های فعال در بازار سرمایه اعلام کرد تا اطلاع ثانوی برگزاری مجامع صرفاً با حضور حداکثر ۱۵ سهامدار حقیقی یا حقوقی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به مزایای برگزاری مجامع به طور الکترونیک گفت: افزایش امکان حضور سهامداران به خصوص در مجامع شرکت‌هایی که تعداد سهامداران خرد آن بسیار بالا است، همچنین کاهش هزینه‌های رفت و آمد و هزینه‌های برگزاری مجامع و افزایش دقت در رأی‌گیری برخی از این موارد هستند.  

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس تصریح کرد: با مروری بر مواد لایحه اصلاحی قانون تجارت می‌توان دریافت کلیه اموری که لازمه برگزاری مجامع است، اعم از آگهی دعوت به مجامع (ماده ۹۷)، صدور و توزیع ورقه ورود به جلسه (ماده ۹۹)، حضور هیئت رئیسه (ماده ۱۰۱) قرائت گزارش بازرس (تبصره ماده ۸۹) همگی از طریق الکترونیک قابل انجام است.

وی افزود: از طرفی بند (چ) ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از امور مربوط به شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، از جمله حضور در مجامع و اعمال حق رأی را به نحو الکترونیکی معتبر می‌شناسد؛ بنابراین از منظر نظام حقوقی ایران نه تنها منعی برای برگزاری مجامع به طور الکترونیکی پیش‌بینی نشده، بلکه از سوی قانون‌گذار به این امر توصیه نیز شده است.

محسن انصاری مهیاری ادامه داد: در اجرای مفاد ماده ۶۸ قانون در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ دستورالعمل نحوه حضور و اعمال حق رأی به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‎های ثبت شده نزد سازمان ابلاغ شد و در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۹ اصلاحیه دستورالعمل مذکور مجدداً به تصویب هیأت مدیره سازمان رسید.

وی تصریح کرد: با عنایت به مصوبه اخیر هر یک از مجامع عمومی را می‌توان توأمان به شکل فیزیکی و الکترونیکی برگزار کرد و رای‌گیری در این مجامع صرفاً به طور الکترونیکی ثبت و اعمال می‌شوند. لازم به ذکر است انتخاب هیات رییسه مجمع از بین داوطلبانی که به طور فیزیکی در جلسه حاضر هستند، انجام خواهد پذیرفت.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس خاطر نشان کرد: هر شرکت ثبت شده نزد سازمان می‌تواند با درج در آگهی مجمع عمومی، اعلام نشانی سامانه جامع و هوشمند و چگونگی دسترسی به راهنمای آن در آگهی دعوت نسبت به برگزاری مجمع خود اقدام کند. در نظر داشته باشید که یکی دیگر از الزامات اجرای بهینه این دستورالعمل، رعایت الزامات فنی و همچنین الزامات امنیتی در خصوص زیرساخت‌های برگزاری مجامع الکترونیکی است.

پربیننده ترین دو تغییر مهم بورسی دست دلالان فولاد در جیب سهامداران عدالت تصویب دامنه متقارن ۵± در هیات مدیره سازمان بورس / متقارن سازی و افزایش تدریجی دامنه گزارش بورس هجدهم اردیبهشت ماه هزار و چهارصد گزارش بورس ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مجامع الکترونیکی طور الکترونیک برگزاری مجامع سازمان بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی و مراحل رأی دادن در انتخابات الکترونیک

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شده است که در ۸ حوزه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت الکترونیکی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات تهران

مراحل رأی دادن در انتخابات الکترونیک به شرح زیر است:

۱. فرد با هر یک از مدارک هویتی پنجگانه اعم از کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت به صورت الکترونیکی احراز هویت می‌شود و در صورت تأیید، کارت تعرفه دریافت می‌کند.

۲. رأی‌دهنده کارت را در صندوق ثبت رأی الکترونیک وارد می‌کند و گزینه رأی دادن فعال می‌شود.

۳. لیست اسامی و کد و تصاویر داوطلبان در اختیار فرد رای دهنده قرار می‌گیرد.

۴. رأی‌دهنده کد انتخاباتی نامزد مورد نظر را به صورت دستی وارد کرده و عکس و مشخصات فرد به نمایش درآمده و امکان رأی دادن فراهم می‌شود.

۵. بعد از اینکه رأی‌دهنده رأی خود را ثبت کرد، کارت تعرفه را برمی‌گرداند و مدرک شناسایی خود را پس می‌گیرد.

گفتنی است، بر اساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز؛ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در استان تهران صندوق‌های الکترونیکی زیر بار می‌رود و شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک اجرا خواهد شد.
در حوزه انتخابیه تهران ۴ هزار شعبه به صورت تمام الکترونیک، آماده اخذ رأی هستند.

دومین دوره از انتخابات مجلس دوازدهم جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229499 برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • جزییات و زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکنند منتظر برخورد سازمان بورس باشند
  • اعلام آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی
  • چگونه در انتخابات الکترونیک رأی بدهیم؟
  • چگونه در انتخابات الکترونیک رأی بدهیم؟+ فیلم
  • چگونگی و مراحل رأی دادن در انتخابات الکترونیک
  • انتخابات الکترونیک چه مراحلی دارد؟
  • برگزاری دومین مرحله انتخابات مجلس در هشت حوزه به صورت الکترونیکی
  • استقبال خانوار‌های استان همدان از طرح کالابرگ فجرانه