Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:06:31 GMT

اسرائیل جرات رویارویی مستقیم و جنگ علیه ایران را ندارد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۹۶۵۰

اسرائیل جرات رویارویی مستقیم و جنگ علیه ایران را ندارد

به گزارش ایرنا به نقل از بخش رسانه‌ای سفارت ایران در زاگرب، «پرویز اسماعیلی» در گفت‌وگو با روزنامه وچرنی لیست کرواسی درباره مذاکرات در حال انجام ایران و گروه ۱+۴ در وین گفت: گفت‌وگوها در وین بین ایران و ۱+۴ برای تعیین فرمولی جهت بازگشت کامل آمریکا به تعهداتش در برجام و پس از آن انجام تعهدات متوقف شده ایران به صورتی جدی و فشرده در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پیشرفت در مذاکرات با توجه به پیچیدگی‌های فنی آن و موضوعات مختلف در دستورکار، تدریجی و قدم به قدم است ولی مذاکره‌کنندگان در حال حاضر از روند راضی و به نتیجه خوشبین هستند.

با لغو عملی و تضمین شده همه این تحریم‌ها توافق در دسترس خواهد بود

این دیپلمات در پاسخ به این سوال که ایران و آمریکا در مورد بازگشت به برجام به توافق رسیده‌اند، اظهار داشت: اکنون کارگروه‌هایی به صورت فشرده در حال نهایی کردن متن توافق در زمینه فهرست کامل اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد و همچنین اقدامات بعدی ایران هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه روسای گروه ۱+۴ از روز جمعه ۷ مِی بعد از هماهنگی با پایتخت‌ها دوباره به وین بازگشتند، تصریح کرد: تعهدات آمریکا هم شامل لغو کامل تحریم‌هایی است که در متن برجام ذکر شده و هم شامل تحریم‌هایی که ترامپ بعد از خروج از برجام به شکل غیرقانونی علیه ایران اعمال و اضافه کرده است.

وی با بیان اینکه با لغو عملی و تضمین شده همه این تحریم‌ها توافق در دسترس خواهد بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت بایدن بی‌درنگ به اجرای تعهدات بین‌المللی خود از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برگردد.

ایران برای آزادی زندانیان تلاش کرده وآماده است

سفیر ایران درباره توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان ابراز داشت: خبرهای اخیر مربوط به مبادله زندانیان را تایید نمی‌کنم. اما لازم است تاکید کنم که اولا جمهوری اسلامی ایران برای آزادی زندانیان دو طرف، به عنوان یک موضوع انسانی، همواره تلاش کرده و آماده است. دیگر اینکه ایران برای دسترسی به تمامی منابعش که به شکل غیرقانونی بلوکه شده‌اند، از روش‌های حقوقی و متعارف تلاش خواهد کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه ما هیچ تماس مستقیمی با آمریکا برای مبادله زندانیان نداشته‌ایم، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته و از طریق کانال‌های غیر مستقیم زندانیانی را مبادله کرده‌ایم. ما برای مبادله کلیه زندانیان دو طرف نیز آماده گفت‌وگو از مسیرهای یاد شده هستیم.

اسرائیل جرات رویارویی مستقیم و جنگ علیه ایران را ندارد

وی درباره ارزیابی ایران از عملکرد دولت بایدن هم یادآور شد: برای ایران نام‌ها و جناح‌های سیاسی حاکم در آمریکا تفاوتی ندارند، بلکه احترام دولت آن کشور به ملت و منافع ملی ایران و همچنین بازگشت از مسیر غلط گذشته و جبران اشتباهات مهم است. البته دولت جدید آمریکا تاکنون رویکرد مناسب‌تری در برخی سخنان و مواضع خود نشان داده است، اما هنوز در عمل اقدامات لازم را از سوی آنها مشاهده نکرده‌ایم. امیدواریم در نتیجه مذاکرات وین شاهد اقدامات عملی و کامل تعهدات‌شان در برجام هم باشیم.

این دیپلمات در پاسخ به سوالی درباره افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بیان کرد: اقدامات خصمانه و دشمنی رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه متوقف نشده است. ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و خرابکاری اخیر در یک مرکز هسته‌ای ایران از آن جمله هستند. لذا این اقدامات جدید نیستند.

اسماعیلی افزود: آنچه که مایلم اشاره کنم، بی عملی و سکوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان ملل و سایر مجامع بین‌المللی در مورد خرابکاری در یک مرکز هسته‌ای است که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال فعالیت قانونی است.

وی با بیان اینکه تبعات محیط زیستی اقدام رژیم صهیونیستی که در نوع خود تروریسم هسته‌ای است، می‌توانست همه منطقه را درگیر کند و سلامت ساکنان کشورهای بسیاری را به خطر اندازد، گفت: با کمال تاسف این اقدام هیچ واکنشی از سوی سازمان‌های بین‌المللی دریافت نکرد و این موضوع می‌تواند موجب گستاخ‌تر شدن رژیم صهیونیستی شود. حد اسرائیل انجام اقدامات ایذائی و خرابکارانه است وگرنه جرات رویارویی مستقیم و جنگ علیه ایران را ندارد. البته ما حق خود برای پاسخ مقتضی به هر گونه اقدامات خرابکارانه را در زمان و مکان مناسب محفوظ می‌دانیم.

تغییر لحن عربستان سعودی، یک گام مثبت است

سفیر ایران درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان هم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان روابط خوب و برادرانه با تمام کشورهای همسایه در خلیج فارس بوده است. تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر از سوی ایران برای این امر نیز انجام شده که متاسفانه بدون پاسخ ماند. ما معتقدیم که با استقلال در تصمیم‌گیری، نگاه سازنده، آینده‌نگری و گفت‌وگو، دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام می‌توانند ضمن پشت سر گذاشتن اختلافات، وارد فصل تازه‌ای از تعامل و همکاری برای نیل به ثبات، صلح و توسعه منطقه‌ای شوند.

اسماعیلی با اشاره به طرح صلح هرمز از سوی رییس‌جمهور ایران تصریح کرد: ایران با ارائه پیشنهادها و طرح‌هایی برای گفت‌وگو و همکاری در منطقه خلیج فارس از جمله پویش صلح هرمز (ابتکار امید) در سازمان ملل و ارسال نامه به سران همه کشورهای خلیج فارس و از جمله عربستان، ثابت کرده که پیشگام مسیر مودت و همکاری منطقه‌ای است.

وی با مثبت ارزیابی کردن تغییر لحن عربستان سعودی، آن را یک گام مثبت دانست و خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان ماه رحمت و مغفرت الهی است و امیدواریم سرآغازی مبارک برای همگرایی جامعه اسلامی و زدودن سایه جنگ و کشتار و آوارگی از سر مردم مسلمان در منطقه ما، به ویژه یمن باشد.

ادامه دارد... 

برچسب‌ها برجام ایران کرواسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام ایران کرواسی برجام ایران کرواسی اخبار کنکور بین المللی علیه ایران تحریم ها گفت وگو هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟

واشنگتن خواهان مهار پکن در تهران است، اما کارشناسان می‌گویند این موضوع به این سادگی‌ها هم نیست.

به گزارش خبرآنلاین نشریه فارن پالیسی در مقاله‌ای با عنوان «چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟» نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: «حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه‌هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده‌ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که این موضوع به این سادگی‌ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آن‌ها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه‌تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می‌تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه‌های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می‌کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می‌کنند، نه پالایشگاه‌های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت‌های خصوصی هدایت می‌شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه‌گذاری ناکافی کرده است، که شکایت‌هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آن‌ها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می‌گذارد.

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب: اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟ /حج امسال، حج برائت است
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
  • سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی + ویدئو
  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • سعیدی، امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا