Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@21:59:03 GMT

افزایش بی‌سروصدای قیمت نان در تهران

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۱۴۵۲

افزایش بی‌سروصدای قیمت نان در تهران

در حالی برخی نانوایان در سطح شهر تهران نرخ‌های خود را تا حدود ۴۰ تا ۵۰ بالا برده‌اند که سازمان تعزیرات در این باره اقدام مؤثری انجام نداده است.

به گزارش مشرق، اوضاع قیمت نان در بی‌محلی حیرت‌انگیز نهادهای نظارتی و رسیدگی و کنترل بازار دچار هرج و مرج است. نانوایی‌ها که خود را از کورس افزایش قیمت‌ها جامانده می‌بینند، در اقدامی خودسر نرخ‌های مورد دلخواه خود را به مشتریان اعلام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ‌هایی که گاه تا ۵۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب نان است و ادامه این هرج و مرج قیمت نان، بسترساز اعتراض‌های اجتماعی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نرخ جدید گندم ابلاغ شد

بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی هفته گذشته اظهار نظری کوتاه داشت مبنی بر اینکه؛ "در حال حاضر قیمت نان چند نرخی است؛ به عنوان مثال یک نانوایی لواش ممکن نان را به همان قیمت مصوب گذشته یعنی ۳۰۰ تومان عرضه کند و واحد دیگری نان لواش را به ۴۰۰ و واحد سوم ۴۵۰ تومان عرضه کند؛ در مورد نان بربری و سایر نان‌ها نیز همین وضعیت حاکم است، مثلاً ممکن است، یک واحد نان بربری را به قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه کند و واحد دیگری ۲۰۰۰ تومان و یا ۲۵۰۰ تومان عرضه کند؛ نانوایان، چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند؛ آخرین پیشنهاد نانوایان، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها بوده است؛ در مورد افزایش قیمت نان تصمیم‌‎گیری شده، اما به ما گفتند فعلا اعلام نکنید."

آماری از وضعیت پراکندگی واحد نانوایی در سطح کشور

از مجموع بیش از ۳ میلیون واحد صنفی نزدیک به ۸۳ هزار واحد صنفی نانوایی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که از این میان ۲۴ هزار واحد نانوایی آزاد پز هستند و ۵۹ هزار واحد به صورت یارانه‌ای نان پخت می‌کنند. سرانه کشوری نیز به ازای متوسط هر هزار و ۱۶ نفر یک نانوا در کشور است. کمترین میزان سرانه مربوط به گیلان با حدود ۶۰۰ نفر و بیشترین سرانه مربوط به هرمزگان با ۱ هزار و ۶۰۰ نفر برآورد شده است. سرانه نانوایی در تهران هم به ازای ۱ هزار و ۵۰۰ نفر است. به عبارت دیگر به ازای هر ۲۵۴ خانواده یک نانوایی در سطح کشور فعال است.

درخواست اتحادیه صنف نانوایان برای افزایش قیمت نان

حالا اتحادیه صنف نانوایان که گستردگی و فراوانی قابل توجهی در سطح کشور دارد، با توجه به عدم افزایش قیمت نان در ۲ سال اخیر، خواستار بالا رفتن نرخ فروش نان شده است. این درخواست همانطور که در بالا ذکر شد تا ۱۰۰ درصد هم مطالبه شده اما تعدادی از نانوایان خودجوش دست به کار شده‌اند و حالا شاهد افزایش قیمت نان در برخی از نانوایی‌ها از ۴۰ تا ۵۰ درصد هستیم.

توجیه نانوایان برای این اقدام خود افزایش دامنه تورم، افزایش قیمت کالاها و خدمات، بالا رفتن میزان دستمزدها، افزایش هزینه‌ها و همچنین عقب ماندن از کورس بالا رفتن قیمت‌هاست که تمامی آنها منطقی به نظر می‌رسد؛ اما تعیین جزیره‌ای قیمت نان و اعلام خودسر نرخ آن از سوی گروهی از نانوایان، هرج و مرج و آنارشی را به دنبال دارد که تبعات آن دامن‌گیر حوزه‌های دیگر خواهد شد.

سازمان تعزیرات چه می‌کند؟

سازمان تعزیرات حکومتی به‌عنوان نهاد رسیدگی به تخلفات گرانفروشی، بازوی مهم حاکمیتی در کنترل بازار محسوب می‌شود؛ اما چرا نانوایان به وجود این سازمان که محاکم خود را دارد و حکم‌های قانونی علیه متخلفان صادر می‌کند، بی‌توجه هستند و خودخواسته و بدون مقرره نهادهای رسمی قیمت نان را افزایش داده‌اند؟

به گفته ناصر مدیحی، رئیس گشت تعزیرات تهران، ستاد تنظیم بازار در استانداری تهران جلساتی برای تعیین قیمت جدید نان را برگزار کرده و تصمیماتی در این خصوص گرفته است اما هنوز مصوبه‌ای اعلام نشده است و بنابراین افزایش نرخ نان توسط برخی نانوایی‌ها غیرقانونی است.

بنابراین ملاک سازمان تعزیرات حکومتی در قیمت نان، نرخ مصوب و اعلامی ۱/۷/۱۳۹۸ است و هرگونه افزایش خودسرانه قیمت نان از سوی نانوایی‌ها غیرقانونی است.

اما تاکنون گزارشی از اقدامات این سازمان درباره مقابله با افزایش خودسرانه نرخ نان ارائه نشده است و همین موضوع این سؤال را ایجاد می‌کند که سازمان تعزیرات درباره بالا رفتن قیمت نان خواب است؟

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان سازمان تعزیرات حکومتی قیمت نان افزایش قیمت نان سازمان تعزیرات تومان عرضه سطح کشور قیمت نان نانوایی ها بالا رفتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۱۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد

 تورم قیمت مسکن در تهران باعث شده است عده زیادی به سمت شهرهای اطراف کشانده شود. پرند یکی از این مقاصد است که با افتتاح مترو در آن، در صدر انتخاب مهاجران قرار گرفته است.

به گزارش تجارت نیوز، مشاوران املاک فعال در پرند می‌گویند با افتتاح مترو در این منطقه و تفاوت فاحش قیمت آن با تهران هرساله مردم بیشتری به این سو رانده می‌شوند.

رشد قیمت اجاره خانه در پرند

آن‌گونه که به نظر می‌رسد، قیمت در پرند نیز همسو با قیمت ملک در تهران، روندی نسبتاً افزایشی را پشت سر گذاشته است.

یکی از صاحبان بنگاه‌های املاک در شهر جدید پرند دراین‌باره می‌گوید: «با اینکه قیمت اجاره‌ها هنوز کامل مشخص نشده و برای این مساله باید حداقل تا آخر اردیبهشت منتظر بمانیم، اما در همین بازه نیز نسبت به سال گذشته شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.»

او در این خصوص ادامه می‌دهد: «برای مثال آپارتمانی که تا پیش از عید می‌شد با 120 میلیون تومان آن را رهن کامل کرد، حالا حداقل 150 میلیون قیمت دارد.»

بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد واحدهای مسکونی در پردیس نیز افزایشی نسبی پیدا کرده‌اند.

چه عاملی اجاره‌خانه را افزایش داد؟

فعالان بازار مسکن افزایش قیمت اجاره خانه در شرایط فعلی را ناشی از تحولاتی می‌دانند که طی ماه‌های اخیر در نرخ ارز به‌وجود آمده است.

یکی از مشاوران املاک در این زمینه می‌گوید: «قیمت دلار که در سال گذشته مدتی ثابت مانده بود، به‌یکباره افزایشی شد و تا حد زیادی هم رشد کرد. همین مساله باعث شد انتظارات مردم هم روی قیمت‌های بالاتری برود و مالکان قیمت‌ها را بالا ببرند.»

مشاور املاک دیگری در شهر جدید پردیس توضیح می‌دهد: «توقع مالکان خیلی از اجاره‌ها بالا رفته است، ما باید با آنها مذاکره کنیم تا شاید بتوانیم قیمت را به حد منطقی برسانیم.»

قیمت مسکن در پرند

قیمت مسکن نیز در پرند همسو با اجاره‌بها از ابتدای سال، روندی افزایشی را پیموده است. اکنون کف قیمت خرید آپارتمان در این شهر جدید، یک میلیارد و 150 میلیون تومان و سقف آن نیز یک میلیارد و 950 میلیون تومان برآورد می‌شود.

مشاور املاکی که در حوزه معامله ملک در پرند فعالیت می‌کند در این زمینه می‌گوید: «قیمت آپارتمان از ابتدای سال رشدی 50 تا 60 میلیون تومان را پشت سر گذاشته است، اما در این 10 روز گذشته دوباره کاهشی حدود 6 میلیون تومان پیدا کرده و دلیل آن را هم نمی‌دانیم.»

مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن این منطقه پیش‌بینی می‌کنند قیمت آپارتمان از انتهای اردیبهشت روندی رو به بالا را در پیش خواهد گرفت.

کارشناسان می‌گویند چشم‌انداز افزایشی تورم و افزایش انتظارات ناشی از این دیدگاه‌ها در آینده به رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف نیز دامن خواهد زد و پرند نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ساخت ۹۵۰۰ واحد مسکونی در ۳ منطقه پایتخت
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟