Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@17:25:42 GMT

حمله هکری و اخلال در عرضه سوخت

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۱۶۹۴

حمله هکری و اخلال در عرضه سوخت

پس از حمله هکری به یکی از بزرگترین خط لوله‌های انتقال سوخت آمریکا که منجر به قطع فعالیت آن شد، اکنون مناطق جنوب شرق ایالات متحده برای افزایش چشمگیر قیمت سوخت آماده شده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، اختلال در عرضه سوخت به دلیل حمله سایبری اخیر به خط لوله شرکت کلونیال موجب خواهد شد تا جنوب شرق آمریکا به نخستین منطقه‌ای تبدیل شود که خود را برای افزایش چشمگیر قیمت سوخت آماده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: اعلام وضعیت اضطراری در آمریکا

بر اساس این گزارش، حمله سایبری به این خط لوله در حالی صورت گرفته است که آمریکا در آستانه سفرهای تابستانی و رشد فزاینده تقاضای سوخت قرار گرفته است.

ایالت های فلوریدا، جورجیا، آلاباما، کارولینای جنوبی و کارولینای شمالی و تنسی برای تامین بخش عمده سوخت مورد نیاز خود به این خط لوله وابسته هستند. این ایالت ها قبلا نیز با افزایش چشمگیر سوخت در پی متوقف شدن فعالیت این خط لوله روبرو شده‌اند.

تقاضای سوخت در برخی از این ایالت ها طی روزهای اخیر به شدت افزایش داشته است. با تسریع روند واکسیناسیون علیه بیماری کرونا و افزایش سفرها، تقاضا برای سوخت در آمریکا به سرعت رو به رشد است.

آمارهای رسمی نشان می دهد ایالت فلوریدا در سال ۲۰۱۹ سومین مصرف بالای بنزین را در بین ایالت های آمریکا داشته و جورجیا نیز در رتبه ششم قرار داشته است.

قیمت بنزین از روز جمعه تاکنون یک سنت در هر گالن افزایش یافته است. اگر اختلال در شبکه خط لوله کلونیال طولانی شود، این مساله می تواند موجب افزایش بیشتر قیمت سوخت شود.

شرکت های هواپیمایی نیز از این بحران بی نصیب نمانده‌اند و قیمت سوخت جت برای عرضه به فرودگاه های این ایالت ها نیز روند صعودی داشته است.

پس از حمله سایبری به خط لوله انتقال سوخت کلونیال و قطع فعالیت این خط لوله، مقام های رسمی آمریکا در ۱۷ ایالت و منطقه کلمبیا وضعیت فوق العاده اعلام کرده‌اند.

 خط لوله کلونیال حدود ۴۵ درصد سوخت مصرفی سواحل شرقی آمریکا را تامین می کند.

وقوع یک حمله سایبری موجب قطع بزرگترین خط لوله انتقال بنزین آمریکا شده و عرضه سوخت به شهرهای بزرگ و مهمی مثل آتلانتا، واشنگتن دی سی و بالتیمور را با چالش جدی روبرو کرده است. این بحران بار دیگر شکاف های اساسی در تامین امنیت انرژی آمریکا را نمایان کرده است.

 شرکت کلونیال اعلام کرده است که فعالیت این خط لوله را برای مهار تهدید ناشی از حمله سایبری متوقف کرده است. این حمله روز جمعه به وقوع پیوسته است. این حمله موجب قطع عرضه ۲.۵ میلیون بشکه در روز بنزین، گازوئیل و سوخت جت از طریق این خط لوله ۸۸۵۰ کیلومتری شده است. این خط لوله حدود نیمی از عرضه سوخت سواحل شرقی آمریکا را در اختیار دارد.

این حمله بار دیگر آسیب پذیری زیرساخت های انرژی آمریکا در برابر حملات هکری و سایبری را نشان داده است. توقف طولانی فعالیت این خط لوله می تواند موجب افزایش چشمگیر قیمت بنزین شود آن هم در آستانه تابستان که فصل مسافرت است و تقاضا برای بنزین به شدت افزایش خواهد یافت.

در حالی که تحقیقات دولت آمریکا درباره این حمله در مراحل اولیه و ابتدایی قرار دارد، یک مقام سابق آمریکایی گفته است که هکرها احتمالا یک گروه حرفه ای فعال در زمینه جرائم سایبری هستند.

شبکه خبری بلومبرگ نیز گزارش داده است که هکرهایی که به این خط لوله حمله سایبری کرده‌اند، پنجشنبه یعنی یک روز قبل از این حمله، اقدام به سرقت بخش زیادی از اطلاعات و آمارهای مربوط به این خط لوله کرده‌اند.

بلومبرگ افزود: این مهاجمان بخشی از گروه موسوم به "دارک ساید" از گروه های فعال در زمینه جرائم سایبری هستند و تنها در ۲ ساعت بیش از ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات مربوط به شبکه خط لوله کلونیال را سرقت کرده‌اند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان بیماری کرونا ایالات متحده آمریکا دولت آمریکا خط لوله افزایش چشمگیر حمله سایبری عرضه سوخت قیمت سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۱۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟

بسیاری از کشورهای سراسر جهان به دلیل مسائل امنیتی و حفظ حریم شخصی، استفاده از برنامه اجتماعی تیک‌تاک را در دستگاه‌های دولتی خود ممنوع کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بسیاری از کشورهای جهان نگران امنیت تیک‌تاک (TikTok) و پیوندهای این پلت‌فرم با چین هستند، بنابراین ممنوعیت‌هایی را علیه این برنامه اجتماعی به مرحله اجرا گذاشته‌اند. در این میان ایالات متحده یک گام دیگر به سمت تبدیل شدن به اولین کشور ممکن برداشته است که برنامه رسانه‌های اجتماعی تیک‌تاک را به دلیل نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی ممنوع می‌کند. این کشور در بیست‌وسوم آوریل قانونی را تصویب کرد که مالک چینی اپلیکیشن، شرکت فناوری ByteDance، را مجبور می‌کند ظرف ۹ ماه این پلت‌فرم را بفروشد یا با ممنوعیت مواجه شود.

شرکت یادشده اصرار دارد که به‌طور مستقل اداره می‌شود و داده‌ها را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و تیک‌تاک اتهامات مربوط به جمع‌آوری داده‌های کاربران بیشتر از سایر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را رد و این ممنوعیت‌ها را «اطلاعات نادرست اساسی» معرفی کرده است که مدرکی برای آن در دسترس نیست.

با این حال بسیاری از کشورها در مورد پلت‌فرم تیک‌تاک و روابط آن با چین محتاط هستند و چندین کشور در سراسر جهان استفاده از آن را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده‌اند، زیرا می‌ترسند هنگام دانلود برنامه، اطلاعات حساس آن‌ها در معرض دید قرار گیرد.

ممنوعیت تیک‌تاک در کشورهای جهان

استرالیا دلیل نگرانی‌های امنیتی در چهارم آوریل استفاده از تیک‌تاک را در همه دستگاه‌های دولتی فدرال به ممنوع کرد، زیرا خطرات امنیتی و حریم خصوصی را به همراه دارد.

استونی در پایان مارس اعلام کرد که استفاده از تیک‌تاک در گوشی‌های هوشمند صادر شده توسط دولت برای مقامات دولتی منع خواهد شد، اما پیگیری آن در گوشی‌های شخصی در اختیار دولت نیست.

انگلستان در شانزدهم مارس ممنوعیت فوری این اپلیکیشن را در دستگاه‌های رسمی دولتی اعلام و این اقدام را بهداشت سایبری معرفی کرد که بر اساس گزارش مرکز امنیت سایبری ملی بریتانیا مبنی بر وجود خطری در مورد نحوه دسترسی و استفاده از داده‌های حساس دولتی توسط پلت‌فرم‌های خاص انجام گرفته است.

اتحادیه اروپا استفاده از تیک‌تاک را در دستگاه‌های کارکنان پارلمان، کمیسیون و شورای خود به دلیل نگرانی‌های مربوط به امنیت سایبری ممنوع کرده‌اند. این ممنوعیت از بیستم مارس اعمال شد و از اعضا و کارکنان پارلمان خواست این برنامه را از دستگاه‌های شخصی خود نیز حذف کنند.

فرانسه در بیست‌وچهارم مارس نصب و استفاده از برنامه‌های تفریحی مانند تیک‌تاک، نتفلیکس و اینستاگرام را روی تلفن‌های کاری ۲.۵ میلیون کارمند دولتی ممنوع کرد، زیرا این برنامه‌ها ممکن است خطری برای حفاظت از داده‌های این ادارات و مقامات دولتی آن‌ها باشد. این ممنوعیت در مورد تلفن‌های شخصی کارمندان دولتی اعمال نمی‌شود.

هلند از استفاده از همه برنامه‌های کشورهای دارای برنامه سایبری تهاجمی در تلفن‌های توزیع‌شده توسط دولت جلوگیری کرده است، زیرا خطر جاسوسی شدیدی دارند.

نروژ در بیست‌وسوم مارس هشدار داد که تیک‌تاک نباید روی تلفن‌های صادر شده برای کارمندان دولت نصب شود، اما کارمندان دولت همچنان می‌توانند در صورت لزوم و به دلایل حرفه‌ای تنها در دستگاه‌هایی که به شبکه دولتی متصل نیستند از آن استفاده کنند.

بلژیک در دهم مارس اعلام کرد که به دلیل نگرانی در مورد امنیت سایبری، حریم خصوصی و اطلاعات نادرست، تیک‌تاک را به مدت حداقل ۶ ماه از دستگاه‌های متعلق به دولت فدرال بلژیک ممنوع کرده است.

دانمارک در ششم مارس اعلام کرد که به‌عنوان یک اقدام امنیت سایبری استفاده از تیک‌تاک را در واحدهای رسمی ممنوع می‌کند، زیرا مرکز امنیت سایبری کشور خطر جاسوسی را ارزیابی کرده است.

کانادا پس از اقدام ایالات متحده در زمینه تصویب ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک، در بیست‌وهشتم فوریه اعلام کرد که استفاده از این برنامه را در همه دستگاه‌های دولتی ممنوع می‌کند، زیرا خطری غیرقابل قبول برای حریم خصوصی و امنیت دارد. امکان دانلود این اپلیکیشن نیز در آینده توسط کارمندان مسدود خواهد شد.

نیوزلند در هفدهم مارس اعلام کرد که استفاده از تیک‌تاک در تلفن‌های قانونگذاران دولتی ممنوع خواهد بود، البته این ممنوعیت همه کارکنان دولتی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و تنها برای حدود ۵۰۰ نفر در مجتمع پارلمانی اعمال می‌شود.

هند در سال ۲۰۲۰ به دلیل حفظ حریم خصوصی و نگرانی‌های امنیتی، تیک‌تاک و ده‌ها برنامه چینی دیگر از جمله برنامه پیام‌رسان وی‌چت را ممنوع کرد.

تایوان در دسامبر ۲۰۲۲ پس از هشدار FBI مبنی بر این‌که تیک‌تاک خطر امنیت ملی را به همراه دارد، این برنامه و معادل‌های چینی آن را به‌طور کامل در همه دستگاه‌های دولتی از جمله تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و رایانه‌های رومیزی ممنوع کرد.

پاکستان از اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون حداقل چهار بار تیک‌تاک را به دلیل نگرانی از تبلیغ محتوای غیراخلاقی به طور موقت ممنوع کرده است.

افغانستان در سال ۲۰۲۲ تیک تاک و بازی PUBG را به دلیل محافظت از جوانان در برابر گمراه شدن ممنوع کرد.

کد خبر 748312

دیگر خبرها

  • سوخت موشک ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل چه بود؟
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • توقف صادرات مقاطع طویل لوله و پروفیل فولادی با الزام برگشت ارز
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • کشف بیش از ۲ هزار قوطی نوشیدنی انرژی‌زا قاچاق در هشترود
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟