Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@19:03:39 GMT

وانیل از خانواده کدام گیاه است؟

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۲۱۱۱

وانیل از خانواده کدام گیاه است؟

به گزارش «تابناک»،   جالب است بدانید تکثیر و زراعت گیاه وانیل به سختی صورت می‌گیرد و از این رو وانیل طبیعی بسیار گران قیمت است. در بیشتر مواقع در صنایع غذایی از وانیل مصنوعی استفاده می‌شود. معرفی گیاه وانیل گل ارکیده ۶۰ گونه مختلف دارد. یکی از گونه‌های این گل، گیاه وانیل است که از آن ادویه معروف وانیل به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلندی گیاه وانیل در شرایط طبیعی گاهی به ۱۰ متر هم می‌رسد. گل‌های گیاه وانیل به شكل خوشه است و تعداد ۲۰-۱۵ گل در هر گروه قرار دارد. غنچه‌های زیبای این گیاه، به رنگ‌های سفید، زرد و یا سبز است و تنها چند ساعت دوام می‌آورد. محصول این گیاه غلاف‌های بلندی به شکل غلاف‌های لوبیا می باشد که در حالت تازه بدون عطر و مزه هستند و پس از تخمیر ،تبدیل به شاخه یا غلاف خوشبوی وانیل می شوند. بهترین نوع وانیل از غلاف‌هایی استخراج می‌شود كه طول آنها ۲۵ تا ۱۵ سانتی متر و قطر آنها ۱۲ تا ۱۰ میلی متر است.   استخراج وانیل برای استخراج وانیل، قبل از اینکه میوه کاملا برسد، آن را چیده و خشک می‌کنند. برای خارج کردن وانیل طبیعی، بخش لوبیایی شکل را به وسیله یک چاقوی تیز می‌شکافند و با پشت چاقو خمیر درون آن را خارج می‌کنند. میوه‌ها در هنگام چیدن، عطری ندارند ولی پس از اینکه چیده شدند در دوران خشک کردن و عمل آوردن آن، عطر مطبوع وانیل ایجاد می‌شود.   خواص وانیل و فواید درمانی آن مزاج وانیل بر اساس طب سنتی گرم و خشک است و دارای خاصيت محرک و ضد تشنج می‌باشد. تعدادی از مهمترین خواص وانیل و فواید مصرف آن به طور خلاصه عبارتند از: مصرف وانيل طبیعی باعث کاهش ترس و واهمه شده، افسردگی را کاهش می‌دهد. از گیاه وانیل در طب سنتی برای درمان اختلالات قاعدگی و تقويت نيروی جنسی استفاده می‌شود. وانیل باعث بهبود علائم سرما خوردگی مانند سرفه، گلو درد، سر درد، مشکلات سینوس و حساسیت فصلی می‌شود. در علم رایحه درمانی از این گیاه، برای درمان تب استفاده می‌شود و معتقدند استشمام رایحه گیاه وانیل به کاهش افسردگی و افزایش شور و نشاط کمک می‌کند و  تاثیر مثبت بر روی سیستم عصبی دارد. استفاده از وانیل برای سلامت پوست نیز بسیار مفید است و به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدانی که دارد، مانع از پیری سلول‌ها می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند. استعمال موضعی وانیل به همراه روغن‌های گیاهی، باعث نرمی و لطافت بیشتر پوست می‌شود و برای درمان جوش و آکنه و از بین بردن آثار  آنها موثر است. مصرف وانیل در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است و به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو به مغز، پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون، درمان اختلالات خواب و مشکلات عصبی از دیگر خواص درمانی گیاه وانیل است. وانیل سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان است و در پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان سینه مفید است. به طور کلی مصرف این ادویه در ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش موثر دارد. جالب است بدانید از اسانس وانیل در صنایع غذایی استفاده‌های متعددی می‌شود و در تهیه نوشابه‌های بدون گاز و تعداد زیادی از دسرها و پودینگ‌ها مخصوصا در صنعت شکلات‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اسانس گیاه وانیل یکی از اجزای مهم صنایع عطرسازی وانیلین بود و هنوز هم از مواد سازنده عطر سازی است. ترکیب شیمیایی وانیل

دانه‌های وانیل حاوی ۱ تا ۲ درصد وانیلین با فرمول شیمیایی ۴ هیدروکسی ۳ متوکسی بنزالدهید است و دلیل اصلی عطر و طعم این ماده می‌باشد. اسید وانیلیک، پی هیدروکسی بنزوئیک آلدهید، تانن، پلی فنول، اسیدهای آمینهٔ آزاد و رزین سایر ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه هستند.

مضرات وانیل و موارد احتیاطی مصرف

استفاده از وانیل برای بیماران مبتلا به زخم معده و ناراحتی اعصاب مضر است و زیاده‌روی در مصرف آن باعث مسمومیت، سر درد و تشنج می‌شود و در موارد شدیدتر امکان پیش آمدن حالت هیپنوز و بی حسی کامل وجود دارد.

منبع: سایت ویستا

منبع: تابناک

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین دعای روز بیست و هفتم رمضان وانیل گیاه وانیل گیاه دارویی نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین دعای روز بیست و هفتم رمضان گیاه وانیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۲۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گیاه درمانی و مفید شنگ

در ایران، گیاهی خودرو و بسیار مفید وجود دارد که هم اکنون در فصل رویش آن هستیم. این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد بلکه به عنوان دارو نیز مصرف می‌شود.

به گزارش فرطب، «شنگ»، گیاهی خودرو و مفید از خانواده کاسنیان، از اردیبهشت تا تیر در مناطق کوهستانی ایلام ایران می‌روید. با فرا رسیدن بهار و پایان سرما، این گیاه خوراکی و دارویی سر از خاک بر می‌آورد.

شنگ که با نام‌های دیگری همچون آلاله شنگ، ریش بز خالدار، اشلنگ، یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و یملیک شناخته می‌شود، به دلیل خواص بی‌شمارش، محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله، به تفصیل به بررسی خواص و کاربرد‌های این گیاه پرداخته‌ایم.

خواص دارویی گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی دارد، در درمان زخم‌های گوارشی و مشکلات ریوی مفید است. به دلیل داشتن خواص قابض، در درمان خونریزی‌های رحمی و دستگاه تنفسی و همچنین برخی انواع اسهال کاربرد دارد. پودر گل و ریشه شنگ برای تسریع در التیام زخم‌های چرکی و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، و ریشه آن برای سم‌زدایی بدن به کار می‌رود.

مصرف شنگ: خواص و کاربرد‌های آشپزی و درمانی

شنگ را می‌توان به شکل جوشانده استفاده کرد یا از برگ‌های آن برای ساخت ضماد به منظور درمان زخم‌ها بهره برد. ریشه این گیاه که خواص اصلی آن را داراست، به صورت دم‌کرده مصرف می‌شود، گرچه طعم تلخ آن ممکن است کمی ناخوشایند باشد. پزشکان طب سنتی، ریشه و برگ‌های خشک شده‌ی شنگ را پودر کرده و برای استفاده‌های خارجی با دیگر ترکیبات گیاهی مخلوط می‌کنند.

غذا‌های محلی ایران با استفاده از شنگ

آش شنگ به عنوان یک غذای سنتی ایرانی با سبزی کوهی شنگ تهیه می‌شود که شامل موادی، چون نخود، لوبیا چیتی، عدس، نمک، فلفل، کشک، پیاز داغ، نعنا داغ و سیر است و طعمی عالی دارد. شنگ همچنین به عنوان چاشنی در سالاد‌ها و سایر غذا‌ها استفاده می‌شود. شنگ‌پلو، که با تفت دادن شنگ خردشده با پیاز و گوشت قیمه و ادویه تهیه می‌شود، پس از آبکشی با برنج مخلوط و دم کشیده می‌شود، نمونه‌ای دیگر از غذای محلی پرطرفدار است.

جمع بندی

گیاه شنگ، با خواص دارویی و غذایی فراوان، یکی از گیاهان خودروی محبوب در طب سنتی ایران است. این گیاه در درمان زخم‌ها، مشکلات گوارشی و ریوی به کار می‌رود و همچنین به عنوان یک ماده غذایی مغذی در آشپزی سنتی ایران، به خصوص در تهیه آش و شنگ‌پلو، استفاده می‌شود. افزایش آگاهی نسبت به فواید این گیاه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

دیگر خبرها

  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • دونگ کوای ؛ جینسنگ زنانه و نسخه ای که می تواند خطرناک باشد(+عکس)
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)
  • ۷ نکته مهم برای تهیه بستنی ساده خانگی که باید بدانید