Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@09:28:56 GMT

تاغ زارها، اهمیت زیادی در جلوگیری از پدیده گرد و غبار دارند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۲۴۴۷

تاغ زارها، اهمیت زیادی در جلوگیری از پدیده گرد و غبار دارند

حسین ذاکری گفت: در خراسان شمالی بیش از ۱۵ هزار هکتار تاغ زار (جنگل های دست کاشت تاغ) وجود دارد که ۲ هزار و ۳۲۰ هکتار آن در شهرستان اسفراین قرار گرفته است و نقش اصلی این جنگل ها در ثبیت شن های روان و جلوگیری از پدیده گرد و غبار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین ذاکری، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصراترک، گفت : بروز پدیده گرد و غبار در تمام نقاط کشور در حال فزونی است که هر از چندگاهی در برخی از نقاط خراسان شمالی هم مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در خراسان شمالی بیش از ۱۵ هزار هکتار تاغ زار (جنگل های دست کاشت تاغ) وجود دارد که ۲ هزار و ۳۲۰ هکتار آن در شهرستان اسفراین قرار  گرفته است و نقش اصلی این جنگل ها در ثبیت شن های روان و جلوگیری از پدیده گرد و غبار حائز اهمیت می باشد. 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اسفراین خاطر نشان کرد : هر گونه اقدام اعم از قطع و تعلیف دام موجب تخریب این منابع ارزشمند می شود که موجب تاسف است چرا که سال ها  طول خواهد کشید تا درختان تاغ به این سطح از رشد برسند.
ذاکری از شهروندان خواست تا در حفظ و صیانت از این منابع ارزشمند به ویژه تاغزارهای اطراف امام زاده کوران بکوشند و در صورت مشاهده تخریب در نقش همیار طبیعت به صورت دلسوزانه تذکر لازم را داده و مراتب را جهت پیگیری نیروهای حفاطتی از طریق شماره ۱۵۰۴ (تلفن امداد جنگل و مرتع) اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/حسن آبادی

منبع: دانا

کلیدواژه: پدیده گرد و غبار شهرستان اسفراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۲۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: پارسال با ورود دستگاه قضایی بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان که مورد تعرض و تصرف عده‌ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی رفع تصرف شده است.

وی اضافه کرد: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بیش از ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در هزار و ۱۳۷ فقره به مساحت بیش از هزار و ۲۴۷ هکتار بود.

عتباتی همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی طی پارسال نیز پرداخت و افزود: دستگاه قضایی استان پارسال به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در استان و شهرستان‌ها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، ۲ هزار و ۶۸۶ مورد تغییرکاربری غیرمجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی کرد.

رئیس دادگستری آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از ۶ هکتار به تعداد هزار و ۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی جلوگیری کرد.

عتباتی همچنین با اشاره به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی گفت: پارسال بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان رفع تصرف شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه