Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی نزولات آسمانی در استان گفت: خشکسالی در حوزه مرتع ۴۴۸ میلیارد تومان، در بخش دام ۵۵ میلیارد تومان، در کاهش قیمت بره پرواری ۲۲۴ میلیارد تومان و در مجموع ۷۲۷ میلیارد تومان به عشایر استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی فرد در خصوص تاثیر خشکسالی بر وضعیت عشایر استان اظهار کرد: با توجه به کاهش بیش از ۵۰ درصدی نزولات آسمانی در خراسان رضوی و با توجه به نوع و شیوه زندگی متکی به دام و دامداری، عشایر این عزیزان تلاشگر و مولد بیشترین تاثیر خشکسالی را حس می‌کنند و در خط مقدم اثرات آن قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خشکسالی در حوزه مرتع (کاهش علوفه مرتعی)   ۴۴۸ میلیارد تومان،   در بخش دام  (زیان کاهش قیمت دام مولد مازاد)    ۵۵  میلیارد تومان، در کاهش قیمت بره پرواری  ۲۲۴ میلیارد تومان  و در مجموع   ۷۲۷  میلیارد تومان  به عشایر استان خسارت وارد نموده است .
مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی ادامه داد : مراتع که در گذشته ۵۰ درصد علوفه دام عشایر را تامین می‌کردند، اکنون با شرایط حال حاضر (فقر مراتع) به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و عشایرچاره‌ای جزء تعلیف دستی دام ندارند. از سوی دیگر با توجه به کمبود علوفه و گرانی نهاده در بازار و توان مالی اندک،   عشایر را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
وی درباره تامین آب عشایر با توجه به کمبود منابع آبی بیان کرد: در سنوات گذشته این اداره کل سالانه ۷۰۰۰ سرویس ۱۲ هزار لیتری را توسط ناوگان آبرسان برای عشایر تامین می‌نمود اما با توجه به خشکسالی واقع شده ۴۴۵۰ سرویس دیگر نیز  به  تقاضای آب افزوده شده و  ۵.۵ میلیارد تومان  دیگر نیز برای آبرسانی سیار در مناطق عشایری فاقد آب دسترسی مورد نیاز است.

نبوی فرد با اشاره به افزایش میزان تقاضا ی آبرسانی خاطر نشان کرد: خشکسالی منجر به خشک شدن چاه‌های مالداری مناطق عشایری شده و  ۵.۴ میلیارد تومان اعتبار برای کف‌شکنی و مرمت تعداد ۱۸۰ حلقه چاه  مالداری  نیاز است تا بتوان آب مورد نیاز دام از این طریق تامین گردد.
وی به توزیع علوفه توسط شبکه‌های تعاونی عشایری اشاره کرد و  گفت: علی‌رغم محدودیت‌های مالی و کمبود نهاده‌های دامی سال گذشته، شبکه‌های تعاونی عشایری  ۸۵ هزار تن علوفه در بین عشایر توزیع کردند، البته باید یادآور شد که این میزان علوفه توزیعی توسط شبکه‌های تعاونی تنها حدود  ۱۵ تا ۲۰ درصد  نیاز دام به علوفه را تامین می‌کند و ۸۰ درصد دیگر باید از طریق مراتع، مزارع و خرید نقدی نهاده از بازار توسط عشایر صورت گیرد، در حالیکه اگر نهاده‌های دامی  دولتی بیشتری به شبکه‌های تعاونی  عشایری تحویل شود توان تولید و توزیع بیشتری برای علوفه مورد نیاز عشایر وجود دارد.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: عشایر خراسان رضوی با ۷۱۴۵ خانوار و دارا بودن ۹۹۵ هزار واحد دامی سالانه ۳۰ هزار تن محصولات دامی را تولید و روانه بازار می‌کنند. خوشبختانه در روزهای اخیر مقامات محترم  وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایر ایران اقدامات خوبی همچون خرید دام مازاد عشایر توسط شرکت پشتیبانی دام و توزیع علوفه را برنامه ریزی کرده‌اند و امید می‌رود با این اقدامات قسمتی از مشکلات عشایر مرتفع گردد.

تامین برق محلات قشلاقی یا ییلاقی عشایری از طریق دستگاه‌های تولید برق خورشیدی 

همچنین نبوی فرد با اشاره به ضرورت تأمین برق خانوارهای عشایری استان، از هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت توزیع برق خراسان رضوی خبر داد و تصریح کرد: تأمین برق محلات قشلاقی یا ییلاقی عشایری که بیش از ۴ کیلومتر با شبکه برق فاصله داشته باشند، از طریق دستگاه‌های تولید برق خورشیدی سبک و قابل حمل تامین می‌شود.

وی افزود: این سامانه‌ها قابلیت تولید ۱۰۰ وات برق را دارا هستند که روشنایی حداقل پنج شعله لامپ کم مصرف، شارژ چراغ قوه و گوشی همراه را تأمین می‌کنند و اولویت توزیع دربین عشایری خواهد بود که حداقل در یکی از قطب های ییلاق یا قشلاق حضور داشته باشند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در مرحله اول و به مرور این ۱۰۰۰ دستگاه بین عشایر استان توزیع می‌شود و این روند برای تامین بیشتر پنل‌های خورشیدی مورد نیاز عشایر ادامه خواهد داشت.

نبوی فرد افزود: با توافقات صورت گرفته با شرکت توزیع برق استان، تنها ۱۰ درصد قیمت این پنل‌های خورشیدی توسط عشایر پرداخت می‌شود و مابقی آن توسط شرکت برق تأمین می‌گردد.

 وی اجرای طرح تامین سیستم تولید برق خورشیدی را در استفاده بهینه از محیط زیست و منابع طبیعی ارزشمند دانست و گفت: با گسترش خدمات‌رسانی به عشایر و تامین و استفاده از انرژی‌های نو در مناطق عشایری، شاهد بهبود وضعیت زندگی عشایر و افزایش شاخص‌های برخورداری با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در همه زمینه‌ها باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خسارت عشایر شبکه های تعاونی میلیارد تومان عشایر استان مورد نیاز نبوی فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۲۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری

هدایت مهر  در بازدید از مناطق عشایری شهرستان تفتان بخش گوهر کوه و نازیل این شهرستان گفت: عشایر هم در خصوص مشکلات مراتع، تامین نهاده‌ها، نقدینگی، دریافت تسهیلات توضیحاتی تشریح کرد با حداقل شدن مشکلات اما راه های دسترسی مدارس عشایری و پیگیر تقسیم آرد بین عشایر با توجه به شرایط جوی ،آبرسانی و عشایری که دارای مشکل می باشند.

هدایت مهر مدیر عشایر شهرستان تفتان گفت: با اشاره به نقش و اهمیت عشایر در تولید محصولات دامی و کشاورزی، تصریح کرد: عشایر تفتان نقش بسزایی در تامین گوشت قرمز، شیر، پشم، کرک و مو  صنایع دستی دارند

علیرضا شهنوازان فرماندار شهرستان تفتان گفت؛ ضمن بازدید و توجه به ویژه به قشر عشایر دستور داد هر چه سریعتر مشکلات عشایر شهرستان تفتان حل گردند
چرا که عشایر ذخایر انقلاب می باشند. 

وی تصریح کرد: برنامه‌های مختلفی مانند کوچ نمادین، عروسی عشایری، بازی‌های بومی و محلی، مسابقه تیراندازی با کمان سنتی،  مسابقه برترین قوچ ، مسابقه لباس سنتی و مسابقه برترین آلاچیق عشایری نیز در حوزه میراث فرهنگی و طرح آبرسانی، جاده و نصب تابلو در منطقه کله شهتوت را از مدیر راهداری تفتان خواستار شد که در بازدید های آتی نصب تابلوها و همکاری بامری بخشدار نازیل را بصورت جدی و نگاه ویژه به مناطق عشایری و همکاری با مسئول عشایر و مکتوب مستندات را به فرمانداری ارسال نماید 

 شهنوازان گفت: ما مدیران جهادی در رفع مشکلات مردم را تحسین و حمایت می کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات