Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@19:42:50 GMT

نـذر نـفس

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۳۲۶۹

نـذر نـفس

همشهری آنلاین _ فاطمه نصیری‌ها:  فارغ‌التحصیل رشته پزشکی که سال‌ها بعد، رشته «مهندسی پزشکی» را نیز ادامه داد. تحصیل، تجربه‌اندوزی و رویای کودکی، او را به عرصه تولید و کارآفرینی کشاند. «علی ابراهیمی» ۳۲ ساله، رئیس هیئت‌مدیره یکی از شرکت‌های دانش بنیان که فعالیت‌های رسمی خود را از سال ۱۳۹۳ با طراحی و تولید دستگاه اکسیژن‌ساز در اندازه‌های خانگی و بیمارستانی آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گفت‌وگو، کارآفرین جوان به کنجکاوی‌هایمان درباره دستگاه تولیدی و فعالیت‌های جانبی شرکتش، پاسخ می‌دهد.   

آغازیک برند کاملاً ایرانی

کارآفرین هم‌محله‌ای برای آغاز گفت‌وگو به بازگویی بخشی از خاطرات خود، زمانی که در یکی از بیمارستان‌های پایتخت مشغول خدمت بود، می‌پردازد: «اوایل سال ۱۳۹۳ در یکی از بیمارستان‌های تهران کارورزی می‌کردم. بیمارانی را می‌دیدم که برای اکسیژن تراپی مجبور بودند ساعت‌ها منتظر بمانند و با آن تن پر دردشان خستگی را به جان بخرند. فشار به بیمار، ایجاد شلوغی و ازدحام در فضای بیمارستانی، اضافه‌کاری نیروهای درمانی از جمله اتفاقاتی بود که در پی آن رخ می‌داد. از سویی همان زمان بود که به سبب آغاز تحریم‌های سنگین علیه ایران، وزارت «بهداشت» اعلام نیاز کرد و شرکت‌های دانش بنیان هم برای تولید و بومی‌سازی یکسری از تکنولوژی‌های پزشکی، آستین همت را بالا زدند. برای همین با جمعی از دوستان دست به کار شدیم. ابتدا شرکت را تأسیس کردیم.

طراحی و تولید دستگاه اکسیژن‌ساز، هدفی بود که روزها و شب‌ها برایش تلاش کردیم و در نهایت با توجه به مواد و متریال داخلی، در سال ۱۳۹۵ به نتیجه رسیدیم. آن زمان بود که توانستیم در مرحله نخست این تکنولوژی را که زیرمجموعه تجهیزات پزشکی ‌ـ تنفسی بود، در اختیار جانبازان و مجروحان شیمیایی قرار دهیم؛ آن هم با قیمتی بسیار کمتر از وارداتش پیش از تحریم که هم کیفیت و استاندارد لازم را نداشتند و هم خدمات پس از فروش نامعتبری به آنها ارائه می‌شد. از سویی دیگر، تولید دستگاه اکسیژن‌ساز سبب شد تا چند پروژه طراحی تکنولوژی پزشکی مانند دستگاه‌های اکسیژن‌ساز ۵ لیتری خانگی، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز آمبولانسی، سیستم مانیتورینگ و هوشمندسازی گازهای تنفسی دستگاه‌های بیمارستانی، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز ۵۰ تا ۶۰۰ لیتری بیمارستانی و دستگاه سنجش یا کنترل خلوص و فشار اکسیژن نیز به مرحله تأیید و تولید برسند. ثمره این بومی‌سازی را در شرایط «کرونا» زده امروز، بیش از هر زمان دیگری شاهد هستیم. به‌ویژه با اعتمادی که نسبت به محصولات ایرانی در بازار ایجاد کرده‌ایم و آگاهی عموم را افزایش داده‌ایم.»

مشارکت در کارخیر

ایده «نذر نفس» در قالب یک پویش، زمانی شکل گرفت که دستگاه اکسیژن‌ساز تولید شد. ابراهیمی در این‌باره می‌گوید: «از همان ابتدا، بیماران نیازمند بسیاری را شناسایی کرده بودم تا زمانی که دستگاه اکسیژن‌ساز ساخته شد، در حد امکان امدادرسان باشم. ‌ای تصمیم سبب شد تا خدمات افزون‌تر و ویژه‌تری به بیماران نیازمند اعطا کنیم و پزشکان نیز با مشاهده تأثیرات مثبت دستگاه بر روی بیماران، با اعتماد بیشتری به سویمان می‌آمدند.

حاصل این قضیه در گذر زمان به شکل‌گیری منسجم «نذر نفس» منتهی شد و اکنون خیران، خیریه‌های پزشکی و پزشکان نیکوکار بسیاری در این نذر مشارکت مؤثر دارند. ما نیز با کمترین قیمت و خدمات پس از فروش رایگان در خدمت آنها هستیم. واقعیت این است که در کشور ما کار خیر و ثواب به خوبی درک شده و همین مسئله به رونق نذر نفس کمک کرده است. این میان خیّران گمنام زیادی هم داشتیم که با یک تماس تلفنی، چندین دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان‌ها یا مراکز بهداشتی در روستاها خریداری می‌کنند. این موارد در روزهای شیوع کرونا بسیار اتفاق افتاده است.» او ادامه می‌دهد: «سال گذشته، در قالب طرح «شهید قاسم سلیمانی»، نهادها و سازمان‌هایی مانند بنیاد «برکت» (بنیاد علوی)، سازمان «هلال احمر»، خیریه‌ها و بیمارستان‌ها بیش از یک هزار دستگاه اکسیژن‌ساز تهیه کردند و در حال حاضر آن دستگاه‌ها بین بیماران کرونایی دست به دست می‌شود. چراکه عمر مفید هر دستگاه با توجه به پشتیبانی فروش، به چندین سال می‌رسد.»

مانع‌زدایی‌ها و توجه  به فرهنگ تولید داخلی

نذر نفس در شرکت نفس یار به گونه‌ای دیگر نیز اجرا می‌شود. ابراهیمی در این‌باره می‌گوید: «آموزش تخصص و حرفه‌ای مرتبط با فعالیت‌های شرکت، از جمله نذرهای دیگری است که به دنبال آن هستیم و تاکنون علاقه‌مندان بسیاری را به رایگان به‌طور تخصصی آموزش داده‌ایم. آموزش‌هایی که شاید برخی بگویند ممکن است به قوت گرفتن رقیب می‌انجامد. اما نکته این جاست که زکات علم در بازنشر و آموختن آن به دیگران است.

چراکه توسعه این علم به بیماران کمک می‌کند. تاکنون هم این‌گونه بوده که هر مجموعه و مرکز بهداشتی و درمانی در ارتباط با بیماری‌های تنفسی، کمکی از شرکت ما خواسته است، متعهدانه به آن پرداخته‌ایم.» او در ادامه با اشاره به تشویق افراد متخصص و کارآفرین به تولید ایرانی در همه عرصه‌ها می‌افزاید: «برای بهبود و ترغیب به انجام خدمات تولید ایرانی و اقدامات کارآفرینی، نیاز به اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر است که براساس فرمایشات رهبری باید مانع‌زدایی انجام شود. موانعی که‌گاه افراد را دلسرد و بی‌انگیزه می‌کند. البته ناامیدی برای کارآفرینان به‌ویژه در صنف ما که با جان و سلامت افراد در ارتباط هستیم، نباید معنایی نداشته باشد. آن اوایل گاهی پیش می‌آمد که خسته شویم، اما با دیدن بیمارانی که در حال زجر تنفسی بودند و به واسطه دستگاه ما به آرامش و سلامت می‌رسیدند، دوباره با قوت شروع می‌کردیم. از سویی، این رویه توجه به فرهنگ تولید در مقابل فرهنگ وارداتی باید همواره وجود داشته باشد تا به‌تدریج رونق اقتصادی به وجود بیاید.»

کد خبر 599833 برچسب‌ها كروناويروس همشهری محله مهندسی پزشکی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس همشهری محله مهندسی پزشکی دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان ها دستگاه ها نذر نفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه

قباد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای توسعه متوازن تجهیزات پزشکی در مجتمع بیمارستانی امام رضا(ع) و با پیگیری‌های صورت گرفته، پس از ماه‌ها تلاش بی وقفه ، دستگاه MRI نسل جدید در این مرکز راه اندازی و اولین MRI (به صورت آزمایشی) انجام شد.

وی افزود: این دستگاه از سری محصولات تولیدی کمپانی فیلیپس، مدل ۵۳۰۰ بوده و از وجوه تمایز آن نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه موجود، عدم نیاز به تزریق متناوب هلیم می‌باشد که این امر از جنبه‌های اقتصادی و عملکردی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: ارزش تقریبی روز این دستگاه نزدیک به ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی افزود: امید است با بهره برداری از این دستگاه شاهد توقف اعزام بیمار به خارج از بیمارستان برای انجام تصویربرداری بر مبنای MRI باشیم و تا حدودی رفاه نسبی برای همشهریان عزیز به همراه داشته باشد.

محمدی همچنین خبر داد: با پیگیری‌های بی وقفه مسئولان دانشگاه، یک دستگاه MRI یک و نیم تسلا از سری محصولات تولیدی کمپانی زیمنس در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان اسلام آباد غرب راه اندازی شده است و ارزش تقریبی روز این دستگاه ۵۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

وی گفت: با نصب و راه‌اندازی این دستگاه در اسلام آباد غرب علاوه بر ارتقا سطح کیفی خدمات درمانی، مردم غرب استان از مراجعه به مرکز استان بی نیاز خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: با راه اندازی این دو دستگاه، تعداد دستگاه‌های MRI استان جهت ارائه خدمات لازم به بیماران به ۵ دستگاه خواهد رسید.

کد خبر 6089011

دیگر خبرها

  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می کند
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • راه‌اندازی یک دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه
  • دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز