Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@15:26:15 GMT

مخالفت ازبکستان با استقرار نیروهای آمریکایی در خاک این کشور

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۴۸۱۳

مخالفت ازبکستان با استقرار نیروهای آمریکایی در خاک این کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، با تصمیم به ظاهراً قطعی واشنگتن برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از افغانستان، شایعاتی در خصوص تصمیم آمریکا برای استقرار مجدد نیروهای نظامی خود در یکی از کشورهای منطقه آسیای میانه به جای افغانستان در رسانه‌های متعدد منتشر شده که یکی از گزینه‌های احتمالی چنین انتخابی نیز ازبکستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، وزارت دفاع ازبکستان با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که واکنش کشورش نسبت به هرگونه پیشنهاد مبنی بر استقرار نیروهای نظامی متعلق به هر کشور خارجی در خاک ازبکستان منفی خواهد بود.

همچنین یک سخنگوی وزارت دفاع ازبکستان نیز در واکنش به انتشار چنین شایعاتی گفت که اسناد دست بالا دستی و اساسی کشورش در خصوص مسائل دفاعی به صراحت بیان کرده که استقرار نیروهای نظامی هر کشور خارجی در ازبکستان ممنوع بوده و این موضوع به شکل ماده قانونی در حقوق اساسی ازبکستان نیز قید شده است.

این سخنگوی وزارت دفاع ازبکستان همچنین تاکید کرد که اصل اساسی سیاست خارجی ازبکستان، عدم مشارکت در هرگونه عملیات و درگیری نظامی است.

لازم به ذکر است این واکنش صریح وزارت دفاع ازبکستان در پی انتشار خبر نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا منتشر شده که اعلام کرده بود واشنگتن قصد استقرار مجدد نیروهای نظامی خود در تاجیکستان یا ازبکستان را دارد.

کد خبر 5209058

منبع: مهر

کلیدواژه: ازبکستان خروج نظامیان آمریکا واشنگتن فلسطین رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا عراق قدس اشغالی افغانستان ایران مسجدالاقصی سوریه روسیه اسرائیل عربستان سعودی روز قدس اتحادیه اروپا وزارت دفاع ازبکستان نیروهای نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۴۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که کشورشان در حال انتقال پهپادهای مسلح و جنگنده ها به قطر است.

این رسانه فاش کرد: امارات به جنگنده ها و پهپادی آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی این کشور اجازه بمباران یمن و عراق را نداده است.

وال استریت ژورنال گزارش داد: امارات در فوریه گذشته به اطلاع آمریکا رسانده است که به جنگنده ها و پهپادهای آمریکایی که در پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی هستند اجازه حملاتی در یمن و عراق را نخواهد داد و همین موضوع سبب شده است که مقامات آمریکایی اقدام به ارسال هواپیماهای بیشتری به پایگاه هوایی العدید در قطر کنند.

به گزارش این رسانه، امارات نگران حملات انتقام جویانه از یمن و عراق به سبب کمک به ارتش آمریکاست.

یک مقام اماراتی به وال استریت ژورنال بیان کرد که این محدودیت های اعمال شده جنگی در راستای اصل دفاع از خود است.

مقام مذکور همچنین علت این اقدام را عجله نداشتن آمریکا برای اقدامات حمایتی از امارات پس از حملات سال ۲۰۲۲ دانست.

این رسانه همچنین به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که آمریکا و قطر طی روزهای اخیر درباره انتقال جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی و پهپادها به پایگاه هوایی العدید توافق کرده اند.

همچنین منابع آمریکایی اعلام کردند که پنتاگون به دنبال انجام حملاتی به اهدافی در خاورمیانه از طریق جیبوتی در شرق آفریقاست.

کد خبر 6095581

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • تعویق در روند تحقیقات جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان  
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • سرنگونی ۶ پهپاد اوکراینی به دست نیروهای روسی
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • عملیات ارتش روسیه در مقر فرماندهی نیروهای اوکراینی
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن