Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سیامک ره پیک در گفتگوی ویژه خبری گفت: در ادوار مختلف افرادی با سنین بالا یا پایین و بدون مدرک تحصیلی در انتخابات ثبت نام می کردند و در انتخابات گذشته  بیش از ۱۶۰۰ نفر داوطلب شرکت کردند که  ۱۲۰۰ نفر از آنها مدارکشان پایین تر از  فوق لیسانس بود.

وی افزود: ۳۰۰ نفر از داوطلبان انتخابات سال ۹۶ سوءپیشنیه داشته‌اند و تعدادی از داوطلبان ثبت‌نامی در انتخابات ۹۶، زیر ۲۰ سال و برخی هم بالای ۸۰ سال سن داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: باید شرایط و حداقل‌هایی گذاشته شود و بعد بصورت کیفی، افراد بررسی شوند.

ره پیک یادآور شد: در سال ۹۵ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند که در این سیاست‌ها، بند ۱۰ و جزء ۵، شورای نگهبان موظف شده که تعریف و معیار تشخیص رجل سیاسی - مذهبی و معیار و شرایط تشخیص مدیر و مدبر بودن را مشخص کند. این نص صریح، سیاست‌های کلی انتخابات است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان در سال ۹۶، برخی تعاریف را مشخص کرده بود و سن و مدرک را لازم اعلام کرده بود. مجلس هم براساس کار کارشناسی به این رسیده بود که سن متناسب برای داوطلبان ریاست جمهوری ۴۰ سال و مدرک لازم، کارشناسی ارشد است.

ره پیک ادامه داد: شورای نگهبان براساس سیاست‌های کلی انتخابات، موظف بود که شرایط داوطلبان ریاست جمهوری را مشخص کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: تعیین شرایط، مربوط به الان نیست، از سال ۹۲ مجلس پیگیر این مسئله بوده است.

وی با بیان اینکه بین قانون و شیوه قانونی تفاوت وجود دارد گفت: قانون آن چیزی است که مجلس تصویب می کند ولی شیوه قانونی طریقی است که مستند و مشروع است؛ مصوبه انتخاباتی شورا قانون نبود بلکه استفاده از شیوه قانونی‌ بود.

ره پیک افزود: شرایطی که شورای نگهبان تعیین کرده، مثل سن و مدرک تحصیلی و سوابق حداقلی است برای ورود به عرصه و به معنای داشتن صلاحیت نیست. مثلا ممکن است یک نماینده مجلس ثبت نام کند اما در بررسی‌ها مشخص شود که او مدیر و مدبر نیست.

ره پیک گفت: شورای نگهبان اعلام کرده که براساس سیاست‌های کلی و قانون اساسی، اعلام مصوبه شورا قانونی است و باید اجرا شود و نهایتا هم پرونده ها باید در شورای نگهبان بررسی شود. شورا خواسته جلوی اینکه عده ای ثبت نام کنند و بعد به آنها بگوید که شما صلاحیت ندارید را بگیرد. از نظر ما اگر کسی شرایط اعلام شده را نداشته باشد و ثبت نام کند، این ثبت نام قانونی نیست.

وی افزود: تشخیص رجل سیاسی - مذهبی بودن و یا مدیر و مدبر بودن داوطلبان، با شورای نگهبان است. ما بر انتخابات نظارت می کنیم و فرایند اجرا در اختیار وزارت کشور است.

ره پیک گفت: ۵ روز ثبت نام در انتخابات با شرایط گفته شده برقرار است و بعد از آن شورای نگهبان ۵ روز مهلت دارد به صلاحیت ها رسیدگی کند البته قانون گفته که اگر شورای نگهبان ضرورت بداند  ۵ روز دیگر هم می تواند   صلاحیت ها را بررسی کند یعنی ۵ تا ۱۰ روز بررسی صلاحیت ها انجام می شود.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از تایید صلاحیت ها صحبت افراد در مذاکره و محافل ملاک است؟ گفت: این صحبت مثل حرفایی است که در محافل عمومی زده می شود و باید دقت شود. مثلا فردی را دیدم که در  کلیپی  گفته چرا شورای نگهبان گفته رییس جمهور باید گواهی عدم سوپیشنه بیاورد؟ دقیق صحبت کنید هنوز که رییس جمهور نشده و به ثبت نام کنندگان در انتخابت می گویند داوطلبان.


در این گفتگو محمد بهادری حقوقدان نیز گفت: شورای نگهبان با تصویب مصوبه اخیر ملاک‌ها و معیارهای خود را برای صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شفاف و عینی‌ کرد.

وی افزود: اگر این مصوبه نبود شورا برخلاف سیاست‌های کلی انتخابات عمل کرده بود و همه گروه‌های سیاسی از این شفافیت باید استقبال کنند.

کد خبر 1513495

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شورای نگهبان انتخابات ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۵۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان از تایید «طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» خبر داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی خود نوشت:

««طرح استفساریه ماده (5) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» در جلسه شورای نگهبان مطرح و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند
  • قائم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار درباره عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • تایید طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران درشورای نگهبان
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • طحان نظیف: طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان