Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:32:16 GMT

شکار حیات وحش در زنجان به صفر رسید

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۶۸۶۷

شکار حیات وحش در زنجان به صفر رسید

علی مرشدی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: فصل زاد و ولد حیات وحش همچنین شهادت ۲ محیط بان زنجانی در روز ۱۶ فروردین ماه امسال می تواند دلیلی عمده بر به صفر رسیدن شکار وحوش در این استان باشد.

وی با بیان اینکه به صفر رسیدن شکار حیات وحش زنجان موضوع بسیار مسرت بخشی است و امید می‌ رود این کار همچنان تداوم یابد و دیگر شاهد شکار و شکارچی در این منطقه از کشور نباشیم، اظهار داشت: شکار حیات وحش در هر زمانی برابر با قانون جرم تلقی می شود و به شکارچیان غیرمجاز و خاطی توصیه می شود تمکین از قانون داشته باشند که در غیر این صورت با آنان برخوردی سخت و قاطع به عمل خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرشدی با اشاره به اینکه حیات وحش، زینت طبیعت هستند و امروز وحوش این استان در آرامش و امنیت کامل به سر می برند، افزود: طبیعت با وجود وحوش زنده، با نشاط و جذاب است پس بیاییم این اداره کل و محیط بانان سخت کوش و پرتلاش را در حفظ و حراست از آنها یاری بیشتری دهیم.

وی تصریح کرد: بهتر است شکارچیان سلاح های شکاری را کنار گذاشته و با طبیعت و حیات وحش، آشتی کنند و اجازه دهند زیبایی های طبیعت همچنان جلوه گری کرده و انسان ها از این زیبایی لذت ببرند.

مرشدی با تاکید بر اینکه شهادت ۲ یار دیرین و صدیق محیط بانی زنجان به دست شکارچیان غیرمجاز، تمامی محیط بانان و همکاران و همچنین عموم مرم حتی دیگر شکارچیان را نیز داغدار کرد، افزود: ای کاش دیگر هیچ شکاری در طبیعت زیبا و سرسبز  این استان اتفاق نیفتد و همه خود را در حفظ و حراست از وحوش، مسوؤل دانسته و به محیط زیست و تنوع زیستی احترام قایل شوند.

به گزارش ایرنا، مناطق حفاظت شده "سرخ آباد و انگوران"، سه منطقه شکار ممنوع " فیله خاصه، خرمنه سر و خراسانلو" و "پناهگاه حیات وحش انگوران"، زنجان، محل امن برای حیات وحش این استان است.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم به مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت محیط زیست زنجان قرار گرفته است و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.  
منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت بوده و این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن است دیگر گونه های جانوری منطقه نیز شامل 'خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله است.  
منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.  

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده و حیات وحش آن شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها است.  

منطقه شکار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار و زیستگاه بیش از ۱۳ نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‌ای، و سیاه گوش و ۲۲ گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه، است

در پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان نیز گونه های جانوری همچون کل و بز، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه ای و اسبله، زیست می کنند.

برچسب‌ها شکارچیان غیرمجاز اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان زنجان حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شکارچیان غیرمجاز اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان زنجان شکارچیان غیرمجاز اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان زنجان حیات وحش اخبار کنکور منطقه شکار ممنوع خرس قهوه ای حفاظت شده حیات وحش کبک دری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۶۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج