Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:58:50 GMT

زنجان نیازمند توسعه کمپ‌های گردشگری

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۷۰۶۸

زنجان نیازمند توسعه کمپ‌های گردشگری

ایسنا/زنجان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: کمپ‌های گردشگری یکی از ظرفیت‌های پرکاربردی است که در حوزه گردشگری جایگاهی ویژه داشته و توسعه آن در منطقه‌ای مانند زنجان، امری ضروری است.

امیر ارجمند در حاشیه بازدید از کمپ گردشگری روستای درسجین ابهر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قابلیت‌های بالای این روستا در حوزه گردشگری، اظهار کرد: روستای درسجین از جمله روستاهای گردشگری و حائز اهمیت این شهرستان بوده و هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از ساماندهی و توسعه کمپ گردشگری این روستا خبر داد و افزود: فعالیت‌هایی همچون جدول‌گذاری، سامان‌دهی محوطه، گسترش کف‌سازی، ایجاد آلاچیق و توسعه فضای سبز، از اقدامات انجام شده برای این کمپ است.

ارجمند ادامه داد: وجود مراکز تفریحی و گردشگری در مسیر شهرستان ابهر تا روستای هدف گردشگری درسجین، از دیگر پتانسیل‌ها و جاذبه‌های موجود در این منطقه است که در رونق و توسعه گردشگری روستا نقش به سزایی دارد.

وی با یادآوری این موضوع که عملیات اجرایی تامین زیرساخت گردشگری این کمپ با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان از اعتبارات ملی صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: کمپ‌های گردشگری، یکی از ظرفیت‌های پرکاربردی است که در حوزه گردشگری جایگاهی ویژه داشته و توسعه آن در منطقه‌ای مانند زنجان، امری ضروری است.

به گزارش ایسنا، روستای تاریخی درسجین یکی از روستاهای شهرستان ابهر به‌شمار می‌رود که اکثر بناهای این روستا به‌ صورت کاه‌گلی ساخته ‌شده و سنگ‌های ازاره نیز برای مقاوم‌سازی و تزئینات بر روی دیوارهای بناها به چشم می‌خورد.

با ورود به کوچه‌های پرپیچ‌ و خم و باصفا، آرامشی خاص و بی‌نظیر برای بازدیدکنندگان به همراه دارد، به‌ویژه دیدن درختانی که از پشت دیوارهای کاه‌گلی برافراشته شده‌اند و خودنمایی می‌کنند و سایه خود را همانند چتری بر روی معابر گسترانیده‌اند. گلدان‌های روی طاقچه‌ها و دیوار بناهای قدیمی، شادابی و لطافت را در ذهن هر بیننده تداعی می‌کند و بوی زندگی و نو شدن از آن‌ها ساطع می‌شود. با قدم زدن روی سنگ‌فرش معابر و عبور از کوچه‌ها می‌توان توأمان از موهبت‌های طبیعی و دست‌ساز بشر لذت برد.

تاریخچه احداث این روستا به‌ پیش از اسلام بازمی‌گردد. تاریخ بنای این شهر بدون شک به هزاره‌های قبل از میلاد می‌رسد. بنا به نظر برخی مورخان، ساخت و احداث این روستا به کیخسرو پور سیاوش و داراب کیانی و برخی دیگر نیز به شاپور ذوالاکتاف نسبت داده می‌شود، از این‌رو می‌توان با قاطعیت گفت که روستای تاریخی درسجین یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین روستاهای ایران است.

روستای تاریخی درسجین در یک منطقه آب و هوایی کوهستانی واقع ‌شده است، به همین دلیل دارای آب ‌و هوای خنک است. از سایر دلایل خنک بودن آب‌ و هوای این منطقه وجود چشمه، رودخانه و منابع زیرزمینی آب شیرین است، به همین دلیل دارای تابستان‌های خنک، پاییز و زمستانی سرد و بهاری معتدل است.

این روستا در یک منطقه ترک‌نشین واقع ‌شده است. اگر به هر فردی آدرس این روستا را بدهیم ناخودآگاه خواهد گفت گویش اهالی این روستا ترکی است اما برخلاف تصور و با توجه به قدمت بالای این روستا، گویش محلی بختیاری با ویژگی‌های خاصی رواج دارد. فرهنگ این روستا نمونه‌ای از قوم بختیاری شیراز است که به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه جغرافیایی دیگر، این فرهنگ و رسوم با روستاهای اطراف خود آمیخته‌ شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زنجان گردشگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۷۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • جزئیات اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار