Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@06:05:00 GMT

کوتاه، اتوبوسی و کلنگی؛ داستان ادامه دار مدیریت های دولتی!

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۷۵۶۱

کوتاه، اتوبوسی و کلنگی؛ داستان ادامه دار مدیریت های دولتی!

 مسئله مدیریت ورهبری در دستگاههای دولتی از دیرباز مورد توجه اندیشمندان حوزه مدیریت بوده و پژوهش های گسترده ای نیز دراین زمینه بعمل آمده است .

یکی از موضوعات مورد بحث که درطول زمان دربین اندیشمندان محل چالش وجدل بوده است بحث ثبات یا عدم ثبات می باشد که مفهومی دوگانه دارد که می تواند درشرایطی متفاوت تبعاتی مثبت ویا منفی داشته باشد چرا که برخی معتقد هستند که همانگونه که تغییرات بهنگام مدیریتی می تواند یک سازمان را از رکود وبی تحرکی خارج  وسبب رویش های فکری ونوآوری واز منظر دیگری گردش قدرت را سبب گردد گروه دیگر اعتقاد دارند اگر این تغییرات مبنای منطقی و علمی و کارشناسی نداشته باشددرجایگاه کلان می تواندسرخوردگی،فرسودگی،دراولویت قرار گرفتن برنامه های کوتاه مدت،غفلت از استراتژی های بهینه بلند مدت و میان مدت ونیز عدم بازدهی  برنامه ها را درپی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنظر می رسد آنچه درکشور مادرحوزه مدیریت های کلان دستگاههای اجرایی جای آن خالی می باشد ابتداًانتخاب درست وسپس ثبات می باشد  آمار و اطلاعات موجود در دستگاههای دولتی وصرفنظرازاعضا اصلی هیات دولت نشان می دهد انتصابات در سطح روسا ومعاونین ومدیران کل دستگاههای دولتی با نگرش جناحی وباندی اعوجاجات شدیدی داشته است که بعضاً باآمیختن این نگرش ها به تمایلات قومی و قبیله ای وعشیره ای بنوعی شکاف اجتماعی مرتبط را نیز تشدید   ولطمات وصدمات جبران ناپذیری را نیزبر پیکره نیروی انسانی وامکانات مادی سازمان مربوطه وارد کرده است .این تغییرات که تقریبا تحولی را در سازمان های دولتی درپی ندارد وقتی حادتر می شود که اشخاص منصوب شده ، هیچگونه قرابت ویا تجربه لازم را با اهداف ورسالت های سازمان  نداشته وبواسطه ماندگاری خود وبا استفاده از روش های مندرس ونخ نماشده وبا اعمال مدیریت کلنگی سازمان را فرسنگ‌ها از وظیفه ذاتی خود دور می نماید.

بی پرده وبدور از هرگونه گرایش جناحی ویا له یا علیه شخص واشخاص نگاهی گذرا  به انتصابات درسطح مدیریت عالی  ساز مان آموزش فنی و حرفه ای کشور می اندازیم :

سازمان مذکور،سازمانی دولتی وزیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است که از ترکیب سه مجموعه کانون کار آموزی ،تعلیمات حرفه ای ،صندوق کار آموزی دراوایل دهه شصت شکل گرفت ورسالت اصلی آن ارائه آموزش های  کوتاه مدت مهارتی به متقاضیان اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی کشور و همچنین ارتقاءمهارت نیروی انسانی موجود در این بخش ها می باشد .

سازمان عملاًاز اوایل دهه هشتاد مبدل به محملی جهت اعمال نفوذ جناح های سیاسی موجود ووروداتوبوسی سایر کارکنان همراستا با جریان حاکم بر دیوان‌سالاری کشور گردید که این تلاطم واعوجاج بعنوان میراث  ماندگار مدیران آن دوران تاکنون پابرجا واستمرارداشته وبنظر می رسد در آینده نیز سیر آن باشدت بیشتری ادامه یابد .

در نوشتار زیر تغییرات مدیریت عالی دراین سازمان راطی یک دهه از سال ۱۳۸۹تا ۱۳۹۹در پنج حوزه مدیریت ستادی مورد بررسی قرار می دهیم :

الف )ریاست :دردهه مذکور ساز مان شش رئیس را بخود دیده است که عمر ریاست آنها بطور متوسط ۱٫۶سال بوده است که هیچکدام از آنها اصالت سازمانی نداشته وبرحسب تعلقات باندی وجناحی بعنوان رئیس ساز مان منصوب شده اندخاستگاه این اشخاص نیز همانند عمر مدیریتی آنها نسبتاً عجیب و غریب می باشد از وزارت کشور ،صداوسیما،دانشگاه،مرکز استراتژیک ریاست جمهوری ،و....دستگاههای بوده اند که رئیس به سازمان صادر کرده اند نکته جالب قضیه آن است که دربین این روسا ،احدی نیز وجود دارد که بعد از سپری شدن دهسال از بازنشستگی برای بار دوم بعنوان رئیس ساز مان منصوب گردیده بود .جالبتر اینکه هیچکدام از این روسا عملکرد رئیس پیشین خودرا قبول نداشته وبرای خود وسازمان مجدداًراهبرد واستراتژی وهدفگذاری وبطور کلی سیاستگذاری جدیدی را اتخاذ نموده اند .

ب) معاونت منابع انسانی:درطول دهسال گذشته ،هفت نفر بعنوان معاون منابع انسانی به این پست منصوب شده اند که تنها یکنفر از آنها بومی ساز مان بوده وعمر متوسط خدمت آنها۱٫۴سال بوده است .

 

۲-معاونت پژوهش:

سازمان درطی دهه فوق الذکرهمکاری با هفت نفر معاون پژوهش و برنامه ریزی  را در کارنامه خود دارد که از این تعداد دونفر بومی سازمان ومابقی از سایر دستگاهها وسازمانهای دیگر بوده است که عمر معاونت آنها نیز بطور متوسط ۱٫۴سال می باشد.

پ)معاونت آموزش:

تعداد شش نفر درطول مدت ده‌ساله معاونت آموزش این سازمان را برعهده داشته اند که عمر مدیریت آنها تقریباً ۱٫۷ می باشد.که سه نفر بومی ساز مان وسه نفر مابقی از سایر سازمانها بوده اند .

ج )مدیر کل دفترریاست وروابط عمومی:

درطی دهسال گذشته هفت نفر در این حوزه مسئوولیت داشته اند که عمر متوسط فعالیت آنها حدود ۱٫۴سال می باشد از این تعداد دونفر خارج ساز مان وبقیه بومی سازمان بوده اند.

البته  جایگاه سایر مدیران ستادی و استانی نیز به تبع این جابجایی ها ،تغییراتی داشته اند که این فضا مجال پرداختن به آن را نمی‌دهد.

با گذری اجمالی به عملکرد این تیم ها در سازمان می توان به نکات عمده وقابل توجهی دست یافت :

مدیریت های سلیقه ای  وکلنگی،راهبردهای متفاوت ،عملکردهای شعاری ،تاکید بر فعالیت های فیزیکی نظیر ساخت مراکز، توسعه و گسترش حجم ساز مان بدون توجه به کیفیت ها ،و.........عارضه های را در سازمان درطول سالهای فوق وقبل از آن به دنبال داشته که بطور خلاصه می توان به آنها اشاره کرد هرچندنبایست تاثیرات  فضای بیرونی برسازمان رانیز نادیده گرفت .

-بی انگیزگی ،روز مره زدگی،خستگی،تمایل به خروج از سازمان خصوصا درارتباط با نیروهای با تجربه و کار آزموده ،و.....از عارضه هایی است که این تغییرات متوجه منابع انسانی ساز مان نموده است .

-از منظر عوارض امکانات مادی ساز مان می توان به بلا استفاده ماندن قریب به اکثریت منابع مادی ساز مان نظیر کارگاه‌ها ومراکز وتجهیزات  آموزشی اشاره کرد که براساس برخی آمارهای غیر رسمی تا قبل از همه گیری کرونا با سی درصد ظرفیت اسمی خود فعال بوده اند.  

-در به روز نمودن دستورالعمل ها ومقررات زدایی مکانیزاسیون و.... سازمان دچار نوعی درهم ریختگی وبریکلاژ نهادی شده است بطوریکه به جهت سلیقه ای عمل نمودن،گاهاًبر عدم تمرکز زدایی ودر برهه ای تمرکز شدید اداری را نصب العین خود قرار داده است مضافاً براینکه این سازمان خود مجری ومتولی آموزشهای رایانه ای می باشد ولی هنوز نتوانسته است سیستم یکپارچه وسراسری را در ساختار اداری خود نصب وپیاده سازی نماید .

درهرصورت بنظر می رسد با تغییر حتمی ترکیبات قوه مجریه در ماه‌های آتی، تغییرات عمده در ساختار مدیریتی این ساز مان وبقیه دستگاههای اداری وبه تبع آن عوارض وچالش های دیگری را باید به نظاره نشست.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۷۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قرارداد های شرکتی و کوتاه مدت

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید جواد سلیمانی در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته لاهیجان با بیان اینکه یمنی‌ها همچنان محکم و استوار ایستاده‌اند، اظهار کرد: مردان مقاوم یمنی دو روز گذشته دو کشتی آمریکایی را در دریای سرخ و به فاصله ۲ هزار کیلومتر یک کشتی در اقیانوس هند زدند.

وی با بیان اینکه مقاومت و نیروهای مقاومت فعال‌تر از گذشته بوده و به فاصله دو هزار کیلومتری موشک‌های خود را روانه تجاوز دشمن می‌کنند، افزود: خیزش دانشگاه‌های آمریکایی و غربی نشان از بیداری وجدان‌ها و باطن حقیقی انسان‌ها در برابر جرم و جنایت است.

امام جمعه لاهیجان با اشاره به اوضاع دردناک غزه تصریح کرد: دنیا از مسیحیت دروغین به سمت مسیحیت راستین در حال حرکت است مسیحیت راستینی همراه مهدویت ظهور خواهند کرد و اینگونه فلسطین دنیا را تکان داده است.

وی با بیان اینکه رژیم منحوس صهیونیستی در وضعیت استیصال و در باتلاق فرو رفته و در حال تاوان دادن جنایات خود در دنیا است، افزود: بنا به وعده الهی و رهبر معظم انقلاب ما مردم نابودی رژیم منحوس صهیونیستی را با چشم خود خواهیم دید.

سلیمانی با تاکید بر اینکه سفر رئیس جمهور به پاکستان دارای اهمیت است چرا که دو کشور مهم غرب آسیا به هم متصل شود، افزود: روابط برادرانه ایران و پاکستان تنش‌ها را از بین برد و بعد از تنبیه رژیم منحوس صهیونیستی از طرف ایران، شاهد استقبال پاکستانی‌ها بودیم.

به گفته سلیمانی زینبیون پاکستان مورد کم لطفی دولت پاکستان قرار گرفته و در لیست تروریست‌ها معرفی شدند که انتظار می‌رود دولت پاکستان متأثر از رسانه‌ها و تبلیغات سلفی‌ها قرار نگیرد و این گروه مقاوم را از لیست گروه تروریستی پاک کند.

نیروی انتظامی با اقتدار در قالب طرح نور فعالیت می‌کند

سلیمانی با اشاره به اینکه دشمن در تلاش بود تا مساله حجاب را در تیتر اول رسانه‌های دنیا قرار دهد، افزود: بعد از تاکید رهبر انقلاب در خصوص حجاب و عفاف اقداماتی صورت گرفته و با توجه به اینکه بیش از ٣٠ دستگاه باید پای کار آمده که نیامدند، نیروی انتظامی با اقتدار در قالب طرح نور در حال فعالیت است که انتظار می‌رود دیگر دستگاه‌ها هم وظایف خود را به مرحله عمل برسانند.

خطیب جمعه لاهیجان با بیان اینکه از بانوان لاهیجانی انتظار داریم تا پای کار بوده و از عفاف و حجاب دفاع کنند، افزود: حکومت، اسلامی است و وظیفه داریم تا اقداماتی تبیینی و امر به معروف انجام دهیم تا سوغات غربی یعنی بی حجابی در این شهر و کشور نفوذ نکند.

وی با بیان اینکه اگر چه فضای عفاف و حجاب در مسیر بهبودی است اما کافی نبوده و با دو ساعت در شبانه روز کار پیش نمی‌رود، تصریح کرد: احکام قضائی بازدارنده نیست و نیاز به اصلاح دارد، البته ما نیز با تشکیل پرونده و کیفر خواست موافق نیستیم اما طرح نور باید ادامه پیدا کند و با پای کار آمدن همه افراد و مسؤولان طرح نور با قوت استمرار یابد.

سلیمانی با بیان اینکه طرح نور باید وارد آموزش و پرورش، اصناف و دانشگاه‌ها شود، افزود: عفاف و حجاب قانون الهی و فرهنگ ملی و دینی است و باید استمرار داشته باشد.

وی با تبریک روز کار و کارگر و ابراز تأسف از اینکه جامعه کارگری از عدم امنیت شغلی رنج می‌برد خطاب به متولیان و مسئولین امر گفت: چرا هنوز در لاهیجان قرارداد سه ماهه و یک ماهه می‌بندند، این مساله باید حل شود و ما برای این موضوع نباید کوتاه بیاییم.

امام جمعه لاهیجان با انتقاد از عملکرد شرکت‌ها تصریح کرد: شرکت‌ها ١٢ میلیون از دولت می‌گیرد اما ۷ میلیون به کارگر می‌دهند، این آسیب است، اصلاً فلسفه وجودی این شرکت‌ها بی معناست، صرفاً لیدر اقتصادی بوده و با ایجاد فساد اقتصادی، جامعه کارگری را دچار آسیب می‌کنند و قرار بود این مساله در مجلس به سرانجام برسد که متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است.

سلیمانی با اشاره به هزینه‌ها و بودجه‌های نامتعارف برخی سازمان‌ها، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه هزینه‌های نامتعارفی را برای برخی دستگاه‌ها تخصیص داده، وزارت اقتصاد ٢١٧ درصد بیشتر از گذشته سازمان استخدامی ١۵٠ درصد افزایش داشته این در حالی است که برای آموزش و پرورش با آن میزان گستردگی تنها ٢٠ درصد و وزارت بهداشت ١۶و هشت دهم درصد افزایش بودجه تخصیص دادند، بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید پاسخ گو باشد.

کد خبر 6089199

دیگر خبرها

  • عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قرارداد های شرکتی و کوتاه مدت
  • راه حل فلسطین همان فرمول «‌دو دولتی» است
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد
  • بهترین قطار برای سفر شما کدام است؟ راهنمای انتخاب قطار مناسب
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • فرار «فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعده