Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:17:45 GMT

نژاد آرین، مرغ اجداد مورد نیاز کشور را تامین می کند

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۸۲۱۳

نژاد آرین، مرغ اجداد مورد نیاز کشور را تامین می کند

«محمد حسین بنابازی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ارتقای امنیت و سلامت تولید گوشت مرغ، افزود: التهاب بازار مرغ مربوط به سویه مرغ اجداد نمی‌شود، بلکه بخش عمده مشکلات بازار گوشت مرغ ناشی از نابسامانی نهاده ها، کاهش جوجه ریزی و اختلال در شبکه توزیع است و اگر هر سویه دیگر در بازار بود با این مشکلات روبرو می شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکیدبر اینکه اکنون نژاد آرین توان تامین مرغ اجداد کشور را دارد، اظهارداشت: اکنون تامین مرغ اجداد اختیارش به مجری برنامه احیای مرغ آرین داده شده و این مجتمع آمادگی تامین جوجه اجداد (جی. جی. پی) را دارد، حتی دو مجموعه کوثر و اتکا که دو مجموعه اصلی مرغ کشور بودند اکنون جوجه اجداد دریافت می کنند و هیچ مشکلی ندارد.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مؤسسه تحقیقات علوم دامی تصریح کرد: در بحث نهاده‌ها، تولید جوجه آرین به دلیل مصرف جیره رقیق‌تر و نهاده هایی با ارزش غذایی پایین تر صرفه اقتصادی دارد، اما مرغ گوشتی از نژاد راس برای رسیدن به وزن مورد نظر نیازمند مصرف دو تا سه برابر بیشتر نهاده ها و در عین حال در صورت پایین بودن ارزش غذایی باید مدت زمان بیشتری در واحد تولیدی بماند تا به وزن مورد نظر برسد.

بنابازی اضافه کرد: امسال برخی تولید کنندگان تصور کردند وضعیت همانند اسفند سال گذشته است بنابراین جوجه ریزی نیز نسبت به اواخر سال ۹۸ کاهش یافته بود، زیرا در اسفندماه پارسال بازار مرغ با تعطیلی رستوران و هتل ها و کاهش تقاضا بایکوت شده بود.

وی میزان تولید جوجه یکروزه را مرتبط به مرغ مادر دانست و افزود: تولید جوجه یکروزه گوشتی ارتباطی به سویه و مرغ اجداد ندارد، زیرا سویه مناسب و مرغ اجداد گوشتی کافی در کشور داریم.

ریل‌گذاری تحقیق و توسعه نژاد آرین در سال ۱۴۰۰

مسئول کمیته اموزش و ترویج و رسانه کارگروه تحقیق و توسعه مرغ آرین  گفت: اکنون بحث تحقیق و توسعه مرغ آرین را داریم تا بتواند همپای سویه های خارجی از نظر فنی و ژنتیکی توسعه پیدا کند و از سایر سویه ها عقب نماند، بنابراین امسال ریل گذاری این کار انجام شده تا شاهد اتفاقات خوبی در این بخش باشیم.

وی اظهارداشت: اکنون معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری مسئولیت تحقیق و توسعه مرغ آرین را برعهده گرفته اند و امسال توانستند پلتفرم تحقیق و توسعه را برای مرغ آرین ایجاد کنند و از پتانسیل های کشور در زمینه نیروی متخصص و شرکت های دانش بنیان و ژنتیکی استفاده شود.

بنابازی افزود: این اتفاق فرصت برابری برای متخصصین و شرکت های دانش بنیان ایجاد می کند تا در فراخوان ها شرکت کنند و معاونت علمی ریاست جمهوری از لحاظ مالی و معنوی این پروژه ملی را تامین می کند.

 معاون پژوهش مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه امسال اعتبار خوبی به این بخش تخصیص یافته است، گفت: ما پیشنهاد دادیم که از محل فروش مرغ اجداد و مرغ مادر، دو تا سه درصد این مبلغ به بخش تحقیق و توسعه مرغ آرین اختصاص یابد تا احیای پروژه با مشکل روبرو نشود.

وی افزود: اکنون زیست بوم شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است.

به گزارش ایرنا، طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۹ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است.

با تولید مرغ لاین با نژاد ایرانی تحت عنوان آرین، تمام نیاز مرغداری های کشور به مرغ لاین و اجداد از داخل تامین می شود.  پیش از این قسمتی از مرغ اجداد مورد نیاز کشور از خارج تامین می شد که در سال‌های اخیر به علت تحریم های ظالمانه واردات آن متوقف شده بود.

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا دو سال آینده تمام مرغ گوشتی تولید شده در کشور از مرغ لاین با نژاد ایرانی خواهد بود 

حلقه های تولید مرغ گوشتی ابتدا خط لاین، اجداد، مادر و مرغ گوشتی تجاری است.

مرغ اجداد تخم گذار در نسل آخر، مرغ‌ هایی را تولید می‌کنند که محصولشان تخم مرغ است. به این معنی که برای تخمگذاری مناسب هستند. مرغ اجداد گوشتی نیز در نسل آخر، مرغ‌ هایی را تولید می‌کند که محصول آنها گوشت‌شان است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی دفتر امور طیور رونق تولید توسعه ایران تولید داخلی گوشت مرغ کاظم خاوازی مرغ سایز مرغداری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی رونق تولید وزارت جهاد کشاورزی رونق تولید توسعه ایران تولید داخلی گوشت مرغ کاظم خاوازی مرغ سایز مرغداری اخبار کنکور مرغ اجداد مرغ گوشتی گوشت مرغ نهاده ها مرغ آرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۸۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند

محمدرضا جوفار گفت: در منطقه مکران ظرفیت‌هایی از جمله گردشگری، ترانزیت و منابع طبیعی وجود دارد. استفاده از تمام این ظرفیت‌ها می‌تواند وابستگی به درآمدهای فروش نفت و گاز را از بین ببرد.

 

محمدرضا جوفار کارشناس جغرافیای سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با ظرفیت‌های مغفول مانده منطقه مکران، گفت: ظرفیت‌های منطقه مکران بسیار زیاد است که متاسفانه در چند دهه اخیر مغفول مانده است. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی و بیانات خود به توسعه دریامحور اشاره داشتند اما بنظر می‌رسد عزم جدی برای توسعه دریامحور در کشور وجود ندارد.

 

جوفار درباره ظرفیت‌های موجود در این منطقه اظهار کرد: منابع طبیعی از جمله نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی، از مهم‌ترین ظرفیت‌های مکران به‌شمار می‌رود. این منطقه با دسترسی به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند و همچنین با دسترسی به دریاهای آزاد موقعیت جغرافیایی خاص و می‌توان گفت بی‌نظیری دارد.

 

وی افزود: مهم‌ترین ظرفیتی که مقداری روی آن تمرکز شده اما هنوز ضعف دارد، بحث گردشگری است. صرفا بحث گردشگری تجاری یا خرید نیست؛ گردشگری‌های متفاوتی از جمله گردشگری انرژی، ورزشی، طبیعی و فرهنگی که به جفرافیای سیاسی ربط دارد می‌تواند صورت بگیرد.

 

این کارشناس جغرافیای سیاسی در رابطه با اینکه چه مسیرهایی برای توسعه این منطقه وجود دارد گفت: زیرساخت‌هایی از جمله حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند ایجاد شود. این ظرفیت‌ها می‌تواند مکران را به یک هاب بزرگ و چند منظوره تبدیل کند. همچنین می‌تواند آسیای مرکزی را به دریای آزاد متصل کند و برای ما ارزآوری و رونق را به دنبال داشته باشد.

 

جوفار با اشاره به اینکه این منطقه می‌تواند اثرات ملی و بین‌المللی از جمله ارزآوری داشته باشد و با برقراری ارتباط بین قومیت‌های مختلف باعث ایجاد اتحاد می‌شود، گفت: بهره‌وری از منابع طبیعی، یکی از فرصت‌هایی است که به آن توجه نشده است. توسعه صنایع فرآوری، ارتقای کیفیت زندگی مردم این منطقه و توجه به صنعت گردشگری از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این منطقه صورت بگیرد.

 

این کارشناس در پایان درباره ارزآوری این منطقه اظهار کرد: ارزآوری این منطقه به چند مولفه بستگی دارد. بهره‌وری اصلی می‌تواند از صنایع و برداشت از معادن صورت بگیرد. همچنین مبحث گردشگری و ترانزیت، از ظرفیت‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شود.  با اطمینان می‌گویم که اگر از ظرفیت‌های این منطقه به صورت کامل استفاده شود، وابستگی کشور به نفت و گاز از بین می‌رود.

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۰ درصد نیاز ناوگان دریایی در داخل تأمین می‌شود
  • پرداخت ۱۷۰۰ همت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشور
  • تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • بازگشت واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی سامان به چرخه تولید
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی