Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، یکی از مخالفان ابلاغیه شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: همه چیز باید بر مدار قانون انجام شود ایراد اصلی این است که حدود قانونی در این رویه رعایت نشده است.

صادقی ادامه داد: اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایط داوطلبان ریاست جمهوری را بیان می‌کند، قانون اساسی شرایطی برای انتخابات ریاست جمهوری دارد که به طور مشخص بیان کرده است طبق این اصل رئیس جمهور باید از میان رجال سیاسی که ایران الاصل، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه، معتقد به نظام جمهوری اسلامی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..باشد و این رویه خود شورای نگهبان بوده است. سال ۶۰، ۶۴، ۷۸، ۸۸ تعیین شرط را مغایر مبانی جمهوری اسلامی دانسته است در اصل ۱۱۵ شرایط ریاست جمهوری به صوری حصری آمده است و گذاشتن شروط رد شده است.

وی افزود: مجلس پبش از این شرایط سنی را تصویب کرده بود، اما شورای نگهبان اعلام کرده بود که خلاف اصل ۱۱۵ قانون اساسی است، این ابلاغیه جدید شورای نگهبان خلاف قانون اساسی و خلاف رویه پیش از این شورای نگهبان است.

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر کل کانون دانشگاهیان و فعال اصولگرا که موافق مصوبه جدید شورای نگهبان درباره تعیین شرایط جدید برای کاندیدا‌های ریاست جمهوری گفت: از امروز شور و نشاط در کشور شروع شده آرایش نیرو‌ها مشخص خواهد شد. ابلاغیه شوری نگهبان بازتاب‌های داشت و جبهه اصلاحات عموما با این ابلاغیه مخالفت کرده اند.

او ادامه داد: همزمان با شروع انتخابات ریاست جمهوری همیشه افرادی مختلف که دارای شرایط سنی و تحصیلی و.. نبودند برای ثبت نام مراجعه می‌کردند و موجب وهن جمهوری اسلامی شده بود. دوره قبل هزار و ۳۶۶ نفر ثبت نام کردند که ۱۲۰۰ نفر مدرک کمتر از کارشناسی و ارشد داشتند. ۳۰۰ نفر محکومیت زندان داشتند و این وضع باید ساماندهی می‌شد.

حسینی در واکنش به سخنان صادقی افزود: اینکه آقای صادقی می‌گوید شورای نگهبان قانون مجلس را رد کرده باید توضیح دهد بر چه اساس می‌گویند. این موضوع اصلا به مجلس واگذار نشده و مجلس نمی‌تواند به این موضوع ورود کند. مجلس بر اساس قانون اساسی قانون گذاری می‌کند و در اصل ۱۱۵ این وظیفه به مجلس واگذار نشده بود و اینکه شورای نگهبان تصمیمات مجلس را رد می‌کرده به دلیل‌ بی اختیار بودن مجلس بوده است.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان قانون اساسی اصل ۱۱۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۹۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات

جبهه نجات ملی تونس از عدم شرکت این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جبهه نجات ملی تونس از پنج حزب مخالف نظام حاکم بر این کشور تشکیل شده‌ است که حزب اسلامگرای النهضه از برجسته ترین اعضای این جبهه به شمار می‌رود.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری تونس در مهرماه امسال برگزار شود.

جبهه نجات ملی تونس اعلام کرد: به دلیل عدم وجود شرایط رقابت، در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت نخواهد کرد.

« احمد شابی» رئیس جبهه نجات ملی تونس با شرکت در یک نشست مطبوعاتی گفت: این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد معرفی نمی‌کند چراکه شرایط رقابت آزاد و شفاف وجود ندارد.

وی درباره احتمال مشارکت جبهه نجات ملی در انتخابات ریاست جمهوری تونس گفت: چنانچه شرایط تغییر کند تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی تونس، شابی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بسترهای لازم برای رقابت انتخاباتی وجود ندارد، اظهار داشت: جبهه نجات ملی می‌کوشد تا وضعیت را تغییر دهد و  اگر موفق نشد، این جبهه جزیی از تئاتر انتخاباتی نخواهد بود.

اعتصاب غذای «راشد الغنوشی» رهبر حزب النهضه تونس در زندان

وی با اشاره به مصادره مقر جبهه نجات ملی و عدم اجازه ورود به آن گفت: هنگامی که آزادی برگزاری نشست و سخن را نداریم از چه انتخاباتی حرف بزنیم؟ این در حالی است که رهبران سیاسی نه تنها در زندان هستند بلکه در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

رئیس جبهه نجات ملی تونس تصریح کرد: در چنین شرایطی انتخابات برگزار می‌شود و ما برای برگزاری یک انتخابات آزاد مبارزه می‌کنیم.

بر اساس قانون اساسی تونس، دوره ریاست جمهوری در این کشور 5 ساله است و « قیس سعید» در 13 اکتبر 2019 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و زمام امور تونس را بدست گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • اعلام اسامی نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟