Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@12:37:50 GMT

سوخت گیری معنوی برای روزهای پیش رو

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۰۲۵۹

سوخت گیری معنوی برای روزهای پیش رو

شرح حال ما در روزهای پایانی ماه مبارک همین جملات امام صادق(ع) است: «اللّهمّ و هذه ایّام شهر رمضان قد انقضت و لیالیه قد تصرّمت» پروردگارا، شب‌های ماه رمضان سپری شد، روزهای ماه رمضان درنوردیده شد و ما نمی‌دانیم در این روزها و شب‌هایی که گذشت، چه مقدار توانستیم ظرف وجود خود را از رحمت و عنایت تو لبریز کنیم و چه مقدار بهره ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چیزی نیز بهتر از این جملات نمی‌تواند ورد زبانمان باشد: «ان لم تکن رضیت منّا فالأن فارض منّا» اگر تا این لحظه ما نتوانسته‌ایم رضایت و خشنودی تو را کسب کنیم، درخواست و تمنا می‌کنیم در همین لحظه رضایت خودت را شامل حال ما بفرمایی. این جملات شاید آخرین برگ برنده ما برای بهره بردن از آخرین نعمت‌های سفره‌ای است که یک ماه میهمانش بودیم. اهل بیت(ع) البته سفارش‌ها و ادعیه زیادی برای گذراندن این روزهای پایانی ماه مبارک و مغتنم شمردن این فرصت دارند که در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ابراهیم شفیعی، مدیر مدرسه علمیه اخلاقی رشد آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

جناب شفیعی، به طور کلی علت تأکید بر ایام و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان چیست و اهل بیت(ع) چه سفارش‌هایی در این خصوص دارند؟

در زمینه معرفت ماه مبارک رمضان به‌طور کلی می‌گویند با سه نوع گرفتن روزه مواجه هستیم: روزه‌گیری عوام، روزه‌گیری خواص و روزه‌گیری خواص‌الخاص. روزه گرفتن عوام مثل روزه من و امثال من است که تنها دهانمان از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها بسته است.

خواص کسانی هستند که غیر از دهان، چشم و گوش‌ و زبانشان نیز از محرمات الهی بسته است و به تعبیری روزه خاص می‌گیرند.

 روزه خواص‌الخاص متعلق به کسانی است که حتی فکرشان را نیز مدیریت می‌کنند، یعنی در ماه مبارک رمضان که در خدمت حضرت حق هستند، غیر از اینکه دهانشان را از خورد و خوراک و زبانشان را از باطل می‌بندند و چشم و گوششان را حفظ می‌کنند، حتی فکرشان را نیز به چیزی غیر از ذات باری تعالی نمی‌دهند و همه تمرکزشان بر ذات حضرت حق است.

حال اگر جدا از آن معرفت کلی نسبت به ماه مبارک، بخواهیم در خصوص روزهای پایانی ماه رمضان حرف بزنیم باید گفت زمانی که سر سفره کریمی نشسته‌ایم و میهمان یک بزرگی بوده‌ایم، پس از اینکه به روزهای پایانی این میهمانی می‌رسیم قاعدتاً باید به خودمان بیاییم و از خود بپرسیم آیا آداب میهمانی را رعایت کرده‌ایم یا خیر؟

اگر آداب میهمانی را رعایت کرده و نسبت به آن بزرگ، احترامش را در نظر گرفته باشیم وقتی بخواهیم از درِ میهمانخانه خارج شویم، چون فهمیده بودیم سر چه سفره‌ای و میهمان چه بزرگی بوده‌ایم، خوشحالیم.

 اما اگر این ایام را به خوبی درک نکنیم، ادب را نسبت به این بزرگ رعایت نکرده و اصطلاحاً پایمان را دراز کرده باشیم و سرمان را به جای صاحبخانه مشغول به آنچه در سفره بوده کرده و نفهمیده باشیم میهمان چه کسی هستیم، روزی هم که بخواهیم از آن میهمانخانه خارج شویم همه‌اش حسرت می‌خوریم که چرا این ایام و توفیق حضور در کنار چنین بزرگی را از دست دادیم.

 ازاین رو اولیای خدا در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان ما را به آنچه رسول خدا(ص) در این روزها انجام می‌داده‌اند، ارجاع می‌دهند. همه ما شنیده‌ایم  حضرت رسول(ص) در روزهای پایانی ماه مبارک شب‌ها رختخوابشان را جمع می‌کردند، یعنی شب‌ها تا صبح و همه لحظات مشغول عبادت بودند.

شاید نکته‌ای که در ادعیه مخصوص این روزها بیشترین تأکید بر آن شده، بحث آمرزش‌طلبی باشد؛ طوری که حتی در ماجرایی که یکی از یاران امیرالمؤمنین(ع) با حضرت در روز عید فطر دارند حضرت به او گوشزد می‌کنند این روز برای کسی عید است که در ماه رمضان آمرزیده شده باشد. دیدگاه شما درباره این موضوع چیست؟

بزرگان حتی وقتی به عید فطر می‌رسند این روز برایشان هم روز شادی و هم روز افسوس و غم است.

 به عبارتی آدم باید در این روز حالت خوف و رجا داشته باشد و خیلی نیز شاد نباشد چرا که هرچند عید است ولی باید به این گزاره فکر کند که خدای نکرده، نکند ایام ماه مبارک را هدر داده باشد.

 در این دهه آخر ماه مبارک رمضان و زمانی که به روزهای پایانی میهمانی می‌رسیم، باید لحظه لحظه به این فکر کنیم که میهمانی دارد تمام می‌شود و سفره درحال جمع شدن است و شیطان دست و بالش باز می‌شود.

 شیطانی که با آغاز ماه مبارک، دست و پایش غل و زنجیر شده بود، دوباره قرار است از این بندها آزاد شود، علاوه بر آن، رحمت‌های این ماه همچون پاداش‌های مضاعف و چندین برابری که خداوند برای قرائت قرآن یا حتی خوابیدن و نفس کشیدن ما قرار داده بود به حالت قبل برمی‌گردد.

 به نظر می‌رسد بهترین راهکار در روزهای پایانی این است که انسان دائم به خودش تذکر دهد مواظب باش و هوای خودت را داشته باش که میهمانی در حال تمام شدن است.

 از طرفی می‌دانیم کلمه «عید» به عاد یعود برمی‌گردد که به معنای بازگشت است.

یکی از سؤالاتی که بعضاً مطرح می‌شود این است چرا ما عید قربان یا عید فطر یا عید جمعه داریم و عید اصلاً به چه معناست؟ این کلمه به معنای این است انسان به خودش برگردد و ببیند آنچه را از سرگذرانده، چگونه بوده است. معنای دیگر نیز این است که خداوند در روز عیدفطر به سمت بندگانش بازمی‌گردد و هزاران هزار بنده را از آتش نجات می‌دهد.

 بنابراین یکی از مفاهیمی  که ذیل کلمه عید به آن اشاره می‌کنند همین بازگشت خدا به سمت انسان و نجات او از آتش است. یک معنای این حرف نیز طرف ماست؛ یعنی ما باید رجوع کنیم، برگردیم و بپرسیم چه کرده‌ایم.

 از این رو در قنوت نماز عید فطر می‌گوییم: «اللّهُمَّ إنی أَسْئَلَکَ خَیرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ»؛ لازمه چنین توقعی -که هر چه خیر است به من بدهی- این است که انسان پاک شده و توبه کرده باشد.

شاعر نیز به همین علت گفته: «پاکیزه شو و جمال پری‌طلعتان طلب».

 چطور وقتی پر از آلودگی هستم می‌توانم بگویم هر چه خوبی است به من نیز بده. زمانی می‌توانیم این را بگوییم که زمینه‌ای داشته باشیم.

 به همین خاطر توجه به توبه و پاکسازی و اینکه انسان به مرتبه‌ای برسد که کاملاً حس کند با پیش از ماه رمضان فرق کرده اهمیت می‌یابد.

برای حفظ رقت و لطافتی که در پی این ریاضت یکماهه به‌واسطه روزه ایجاد شده چه باید کرد؟

به قول برخی از بزرگان این یک ماه ،سوخت‌گیری برای پیمودن مسیر در بقیه سال است. باید خودمان را از غرق شدن در مادیات نگه داریم و از این باتلاق بیرون بکشیم.

از دیگر تعابیری که حضرت سجاد(ع) در دعای وداع با ماه مبارک بسیار بر آن تأکید دارند، بحث تفضل الهی است، یعنی خداوند به شدت دنبال سود بردن ما در تجارت با خودش است. دلیل این تأکید را چه می‌دانید؟

اگر خداوند سود بردن ما در این معامله را دوست نداشت که اسبابش را فراهم نمی‌کرد. خداوند دو ماه رجب و شعبان را برای آمادگی همین ماه قرار داده است. از طرف دیگر برای هر فعالیت ما در این ماه امتیازی در نظر گرفته شده، دقیقاً مثل یک معلم که به هر حرکت مثبت شاگردش امتیاز می‌دهد.

موضوعی که حول احادیث و ادعیه درباره آن بسیار بحث می‌شود نسبت بهره بردن از این ماه و شقاوت انسان است؛ چرا مشخصاً بهره نبردن از این ماه را معادل شقی بودن انسان دانسته‌اند؟

علت اینکه حضرت می‌گویند خداخواسته است بیشترین بهره را در بهره ببرید این است که اسبابش را فراهم کرده است.

 وقتی همه اسباب آماده است، این همه امتیاز در نظر گرفته شده و حتی شب قدر هم در این ماه قرار داده شده واقعاً آدم باید بدبخت و شقی باشد که نتواند هیچ سودی در این تجارت و معامله با خدا ببرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دعا اهل بیت ع ماه رمضان روزهای پایانی ماه مبارک روزهای پایانی ماه مبارک رمضان ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۰۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟

به گزارش خبرآنلاین ،به نظر می رسد که پیروری از یک رژیم غذایی منحصر به مصرف انواع میوه ها برای چند روز متوالی، بهترین راه حل برای دست یابی به کاهش وزن و همچنین پاکسازی بدن از سموم مختلف باشد.

عصر ایران در خبری نوشت:باید هم اینطور باشد، میوه ها از سالم ترین مواد غذایی روی کره زمین هستند. اما آیا به راستی چنین رژیم فشرده ای می تواند به کاهش وزن سالم کمک کند؟ پاسخ به این سوال هم بله است و هم خیر!

رژیم میوه ۳ روزه با هدف اصلی پاکسازی بدن و کاهش وزن میان بسیاری از افراد محبوب شده است، اما این رژیم نیز همانند هر سیستم دیگری فواید و محدودیت های خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی مزایا، معایب و هر چه که باید از رژیم مذکور انتظار داشته باشیم خواهیم پرداخت. نکات مورد بحث با استناد به مقالاتی که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا و کلینیک کلیولند قابل دسترسی هستند، جمع آوری شده اند.

رژیم میوه ۳ روزه چیست؟

رژیم میوه ۳ روزه یک رژیم کاهش وزن متمایز است که طی سال های اخیر به محبوبیت فراوانی دست یافته است. این رژیم تنوع زیادی دارد، اما اساس آن بدین صورت است: به مدت سه روز، فرد تنها میوه بدون شکر یا هرگونه شیرین کننده اضافه مصرف می کند. در واقع هدف این است که بدن خود را از تمام شیرینی هایی که مدت ها خورده ایم و اهمیتی به آن نداده ایم، سم زدایی و در عین حال مقداری مواد مغذی ارزشمند نیز وارد بدن خود کنیم. از آنجایی که میوه ها محتوای آب زیادی دارند، به ما کمک می کنند تا در تمام این سه روز هیدراته و سیر بمانیم.

قوانین رژیم میوه ۳ روزه به شرح زیر است:

- هر روز حداقل ۱۲ لیوان آب تصفیه شده بنوشید.

- از نوشیدنی های دیگر مانند قهوه و چای خودداری کنید.

- میوه های تازه در هر نوعی توصیه می شوند (بهتر است از مصرف میوه های منجمد، خشک یا کنسرو شده اجتناب کرد)، به خصوص اگر ارگانیک باشند.

- برای شام یک کاسه سالاد سبزیجات میل کنید. سبزیجات غیر نشاسته ای و ارگانیک بهترین گزینه هستند.

- از ورزش کردن خودداری کنید.

- علاوه بر میوه ها باید از انواع نوشیدنی های پروتئینی نیز استفاده شود.

بسیاری از افرادی که این رژیم را امتحان می کنند، پس از تنها یک روز از گذشت آن به طرز شگفت آوری احساس افزایش انرژی می کنند، گاهی اوقات حتی بیشتر از زمانی که سعی دارند عادات غذایی همیشگی خود را حفظ کنند.

مزایای پیروی از رژیم میوه ۳ روزه برای کاهش وزن - نتایج سریع

به دنبال کاهش وزن سریع هستید؟ رژیم میوه ۳ روزه یکی از سریع ترین و ساده ترین روش های ممکن برای کاهش وزن است. گفته می شود که به احتمال زیاد بعد از سه روز می توانید نتایج منحصر به فرد آن را مشاهده کنید.

وزن آب یکی از اولین چیزهایی است که پس از تجربه رژیم و دریافت کالری بسیار کمتر از حد معمول از دست خواهیم داد. همین اتفاق در خصوص رژیم میوه نیز رخ می دهد و مقداری کاهش وزن به این رژیم نسبت داده می شود. با این حال باید توجه داشته باشیم که ممکن است کاهش میزان چربی بدن در این رژیم پایدار نباشد.

- افزایش انرژی

یکی از رایج ترین نکاتی که مردم در خصوص این رژیم گزارش می دهند، احساس افزایش سطح انرژی بیش از حد معمول طی این ۳ روز است. در واقع به کرات گزارش شده که افراد احساس می‌ کنند رژیم‌ های معمولی آنها را خسته و تنبل می‌ کنند. این در حالی است که به دنبال رعایت رژیم میوه‌ ۳ روزه، با انرژی بیشتری می توانند به کارهای روزانه خود بپردازند.

- تامین مواد مغذی و ترکیبات آنتی اکسیدانی

میوه‌ هایی که در این رژیم مصرف می کنیم نیز سرشار از انواع ویتامین ‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ ها هستند و به حفظ سلامت، تعادل و عملکرد تمام اجزای بدن در بهترین حالت کمک می‌ کنند.

- دریافت فیبر فراوان

میوه ها همچنین منبعی غنی از فیبر هستند که به هضم بهتر و کنترل سطح قند خون یاری می رسانند و سبب می شوند تا به مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

- بدون نیاز به شمارش کالری

این رژیم تماما در مورد خوردن هر نوع میوه ای است که دلتان می خواهد، بدون هرگونه محدودیتی. اگر به کالری شماری عادت ندارید، این رژیم می تواند روشی عالی و آسان برای کاهش وزن در اختیار شما قرار دهد.

معایب پیروی از رژیم میوه ۳ روزه برای کاهش وزن

- ناپایداری

این رژیم چیزی نیست که بتوان در درازمدت به آن پایبند بود و این موضوع بزرگترین عیب آن به شمار می رود. در واقع هیچ راهی وجود ندارد که کسی بتواند تا پایان عمر خود با میوه زندگی کند. از طرفی دیگر برخی از متخصصان توصیه می‌ کنند که باید از مصرف برخی میوه‌ ها در این رژیم پرهیز کرد، زیرا دارای محتوای فروکتوز بالایی هستند که در واقع می‌ تواند بیشتر آسیب رسان باشد تا سالم.

- پروتئین ناکافی

پروتئین ها برای یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم هستند و در عین حال به سیری طولانی تر هم کمک می کنند. در حالی که میوه ها مقداری پروتئین در ساختار خود دارند، این میزان برای حفظ بدن طی تمام ساعات روز کافی نیست. این موضوع ممکن است سبب شود که فرد حتی بیشتر از حد معمول احساس خستگی کند. به علاوه اگر پروتئین کافی از طریق رژیم غذایی دریافت نکنیم، ممکن است توده عضلانی خود را به مرور از دست بدهیم.

- عوارض جانبی ناخوشایند

این دسته از رژیم های غذایی با عوارض جانبی ناخوشایند متعددی همراه هستند. در صورت مصرف بیش از حد میوه ها، حتی آنهایی که مجاز به خوردن آنها در این رژیم غذایی خاص هستیم، با مشکلات معده و احساس نفخ رو به رو خواهیم شد.

- کمبود مواد مغذی

در حالی که میوه ها عموما برای ما مفید هستند، مصرف زیاد هر چیزی می تواند مضر باشد. زیاده روی در مصرف میوه و عدم رعایت تعادل میان سایر گروه های غذایی می تواند باعث ایجاد مشکلات متعدد مانند کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شود.

- عدم تنوع

یکی دیگر از معایب این رژیم این است که اگر بخواهیم صرفا وعده های غذایی خود را به مصرف میوه محدود کنیم، گزینه های زیادی در اختیار نداریم. مطمئنا میوه ‌های متنوعی در دسترس ما وجود دارند، اما باز هم پس از چند روز نسبت به آنها تمایل خود را از دست می دهیم.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900666

دیگر خبرها

  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • پیام تبریک روز کارگر ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز