Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@19:16:26 GMT

اهمیت حضور بانک های خارجی در مناطق آزاد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۱۰۰۳

اهمیت حضور بانک های خارجی در مناطق آزاد

به گزارش خبرآنلاین از چابهار : فعالیت بانکدارهای بین المللی پتانسیل این را دارند تا درجه رقابت را در نظام بانکی داخلی بهبود ببخشند؛ بروز رسانی مهارت ها کمک می کند کارایی تخصیص منابع را ارتقاء دهند. در این میان، ریسک های موجود هم قابل تسهیم شدن و متنوع تر شدن هستند . بانکداری بین المللی در مناطق آزاد که اصطلاحا از قوانین تجارت آزاد تبعیت می کنند، می تواند به تنظیم سیاست ها و مقررات مالی و همچنین روش های نظارتی داخلی کمک کرده و تمرکزسیاسی میان نهادهای مالی داخلی و دولت را کمتر نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مجموع، سرمایه بیشتر ، افزایش کارایی، تخصیص سریع به توسعه اقتصادی و ثبات بیشتر مالی می انجامد.

فعالیت های بانکداری بین المللی از دو کانال بر تسریع رشد اقتصادی، رفاه بیشتر و تحکیم ثبات، اثر می گذارد؛ اول اینکه، ازطریق تامین سرمایه و تکنولوژی های جدید مورد نیاز ، منجر به شکل گیری نظام های بانکی رقابتی تر می گردد. همچنین از طریق امکان کاهش ریسک و تنوع بخشی ، باعث هموار سازی و کاهش تاثیر منفی شوک های داخلی می شود. تحقیقات نشان داده است، که ورود بانک های خارجی از طریق سرمایه گذاری سبز (جدید ) اثرات مثبت قوی تری برافزایش رقابت در مقایسه با سرمایه گذاری از طریق ادغام و تملک دارد. به دلیل یکپارچگی بیشتر با بانک مادر، بانک های خارجی ورودی از طریق سرمایه گذاری سبز، در زمان های بروز رکود، کمک بیشتری به اقتصاد می کنند.

بانک های خارجی از حیث تجارت، می توانند نقش مهمی ایفا نمایند. آنها می توانند دسترسی به منابع خارجی را برای بنگاه های صادراتی فراهم نموده و به غلبه بر عدم تقارن اطلاعات کمک نمایند . بررسی‌ها نشان داده است، که دراقتصادهایی که بانک های خارجی حضور دارند؛ بنگاه ها تمایل بیشتری به افزایش صادرات دارند. به ویژه، زمانی که بانک مادر در کشور مبدأ وارداتی کالاها یا خدمات صادراتی، واقع شده باشد. در اقتصادهای پیشرفته که بازارهای مالی از توسعه بیشتری برخوردارند و دسترسی به اطلاعات به سرعت قابل انجام است، وجود بانک‌های خارجی، نقش زیادی ندارند؛ در حالی که در اقتصادهای در حال توسعه، نقش و میزان اثرگذاری این بانک ها، بیشتر است.

دلایلی برای نحوه اثرگذاری حضور بانک‌های خارجی بر عملکرد بنگاه های صادراتی عنوان می شود: اولین دلیل افزایش امکان دسترسی به منابع مالی خارجی به ویژه برای بنگاه هایی است که به فکر صادرات هستند و نیاز بیشتری به تامین مالی ازطریق سیستم بانکی دارند. بانک‌های خارجی همچنین می توانند، مستقیماً منابع خود را از طریق بانک‌های مادر یا بازارهای بین المللی به کشور صادراتی و یا در قالب افزایش منابع محلی، منتقل کنند. همچنین آنها می توانند به شیوه غیر مستقیم از طریق افزایش کیفیت و کاهش هزینه واسطه مالی، اثرگذار باشند.

دومین دلیل این است که، بانک‌های خارجی می توانندمتناسب با نیاز صادرکننده، محصول مالی موردنظر را از جمله اعتبار اسنادی برای غلبه بر ریسک اعتباری و مشتقات مربوط به هجینگ (hedging) ریسک ارزش پول را برایش تامین کنند .بانک‌های خارجی مستقر در کشورهای صادرکننده از طریق توان تخصصی بانک‌های مادر، مزیت های بیشتری را از حیث ارائه محصولات تخصصی به ویژه در مقایسه با بانک های داخلی،فراهم می نمایند.

سومین دلیل: توانایی بیشتر بانک‌های خارجی در زمینه فائق آمدن بر ریسک های اطلاعاتی و قراردادی مرتبط با تجارت است. چنانچه بانکی دارای یک شعبه در کشور صادرکننده باشد می تواند؛ جریان اطلاعات مربوط به ریسک های واردکننده و هم صادرکننده را در مبادلات به خصوص، زمانی که بانک مادر در کشور واردکننده کالای صادراتی قراردارد را تسهیل نماید. این امر عدم تقارن، اطلاعات و در نتیجه ریسک های مالی را کاهش می دهد. اهمیت حضور بانکهای خارجی و پیامدهای مثبت آنها بر بهبود تامین مالی بنگاهها و تقویت کارایی تخصیص منابع موجب شده تا علی رغم اثرات منفی بروز بحران مالی جهان اقتصادی در حال توسعه و بازارهای نوظهور از مزیت بانک‌های خارجی در جهت اهداف توسعه اقتصادی به طور مطلوبی استفاده کنند.

46

کد خبر 1513672

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مناطق آزاد بانک های خارجی بنگاه ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت وجود پیش‌بینی مالی برای استارت‌آپ‌های کوچک چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیش‌بینی مالی برای کسب‌وکار‌های نوپا براساس موقعیت‌های فرضی رخ می‌دهد و شامل صورت جریان‌های نقدی، ترازنامه مالی و صورت درآمد‌های پیش‌بینی‌شده می‌شود. سند پیش‌بینی مالی که براساس تکنیک‌های مدل‌سازی ساخته می‌شود، به سوالات فرضی سرمایه‌گذاران و بقیه ذی‌نفعان پاسخ می‌دهد.

اما در این میان، لزوم پیش‌بینی سرمایه برای کسب و کار‌های نوپا از اهمیت بیشتری برخوردار است و دلایل زیادی برای ضرورت پیش‌بینی مالی برای کسب‌وکارهای کوچک وجود دارد.

فواید به‌کارگیری پیش‌بینی مالی برای استارت‌آپ‌ها

مدیریت مالی کسب‌وکار‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها به معنی نظارت بر جریان‌های نقدی و آگاهی از نیاز‌های مالی است که با تکیه بر آن می‌توان روند تولید یا قیمت‌گذاری کالا و خدمات را مشخص کرد. برای کسب‌وکار نوپا یا استارت‌آپ‌های کوچک صرف اشراف داشتن به وضعیت مالی کافی نیست بلکه جایگاه مالی کجا مهم است.

فواید بهره‌گیری از پیش‌بینی مالی برای کسب‌وکار‌های کوچک و نوپا شامل مواردی مانند مدیریت مالی، مدیریت وجوه نقدی، برآورد سرمایه راه‌اندازی، تشخیص سوددِه بودن ایده، تشخیص قابلیت اجرایی داشتن ایده و درنهایت تشخیص زمان رسیدن به نقطه سوددهی می‌شود.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت دلیل استفاده از پیش‌بینی مالی برای استارت‌آپ‌های کوچک، در مدیریت وجه نقد است. دانستن این نکته که سرمایه از کجا قرار است بیاید و در کجا خرج خواهد شد، تکلیف سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر را به‌خوبی روشن می کند.

برای آماده‌سازی پیش بینی مالی برای استارت‌آپ‌های کوچک و کسب‌وکارهای نوپا ابتدا باید جایگاه آن کسب و کار مشخص شود. برنامه‌ریزی برای کسب‌وکاری که در مرحله اجرا قرار دارد، متفاوت از کسب‌وکاری است که هنوز در مرحله ارزیابی آینده قرار داد. تنظیم سند پیش بینی مالی برای مورد اول با تکیه بر داده‌های تاریخی آسان‌تر است اما کسب‌وکار دیگری ممکن است به تحقیقات بازار برای مدل سازی احتیاج داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • اهمیت وجود پیش‌بینی مالی برای استارت‌آپ‌های کوچک چیست؟
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی از طریق سایت «سهما»
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد