Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@20:50:39 GMT

کشاورزی با بحران روبرو است

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۳۸۵۰

کشاورزی با بحران روبرو است

ایسنا/کردستان فرماندار بیجار با اشاره به بارندگی کم امسال در مقایسه با ۵۰ سال گذشته گفت: در کشاورزی با بحران مواجه هستیم.

 علی‌اکبر ورمقانی امروز سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) در جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرستان بیجار، با اشاره به ممنوعیت تردد پنج روزه بین استانی اظهار کرد: از ساعت ۱۴ ظهر امروز تا ساعت ۱۲ شنبه ۲۵ اردیبهشت کلیه ترددهای بین استانی ممنوع است و فرمانداری بیجار هیچ برگه ترددی به متقاضیان نمی دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به بحران کشاورزی در کشور اشاره کرد و افزود: در طول ۵۰ سال گذشته امسال بدترین سال بارندگی در تمامی استان‌ها و کردستان بوده است، بنابراین با بحران روبرو هستیم.

فرماندار بیجار بیان کرد: بر مبنای اصول علمی و در روال عادی باید در فروردین و اردیبهشت ماه فاصله دو بارندگی به ۱۵ روز نرسد، متاسفانه شاهد آن هستیم در پنجاه روز گذشته بارندگی خوبی نداشتیم و بحران وحشتناکی را متصور هستیم.

وی گفت: جهاد کشاورزی در خصوص حمله سن به مزارع گندم باید تدابیری بیندیشد که حداقل آسیب را ببینیم؛ باید گرفتاری کشاورزان را به مراتب بالا منتقل کنیم.

ورمقانی با اشاره به وفادار بودن کشاورزان بیجاری عنوان کرد: هیچ سالی دیده نشده که کشاورزان گندم را به دلال بفروشند و کشاورزان نمونه ای در استان داریم؛ امیدواریم بتوانیم مصوباتی را تدوین کنیم و در مراتب بالا به دغدغه‌ها رسیدگی شود.

فرماندار بیجار ادامه داد: امسال انتخاباتی داریم که پدافند غیرعامل در این حوزه بسیار کلیدی است؛ از ۱۵ خرداد تا ۲۸ خرداد هرگونه حفاری در شهر و روستا ممنوع است که آسیبی به زیرساخت‌های ما در حوزه ارتباطی نرسد.

وی افزود: در بازه زمانی نزدیک به انتخابات گشت‌های غیر محسوس در حوزه اماکن حساس برق و آب و مخابرات فعال هستند و نباید شاهد سرقت و آسیب باشیم.

رییس ستاد مدیریت بحران بیجار با اشاره به بحران برق و آب که در پیش داریم بیان کرد: باید فرهنگ صرفه جویی را جا بیندازیم، قالی‌شویی در منازل و مصرف بی رویه آب را باید کنترل کنیم.

وی گفت: در مبحث صرفه جویی مدیر باید از خود شروع کند و در ادامه به اطرافیان خود توصیه به صرفه جویی کند، در صورتی که مشکل جدی شود مجبور به قطع برق معابر خواهیم شد زیرا اولویت ما منازل مسکونی است.

ورمقانی به لزوم اهمیت مدیریت منابع آبی اشاره و بیان کرد: در شهر ۵۰ هزار نفری بیجار در صورتی که منابع آب مدیریت نشود به مشکل جدی برخورد می‌کنیم، در روستا امکان آبرسانی با تانکر وجود دارد اما در بیجار این امکان به هیچ شکلی وجود ندارد.

فرماندار بیجار به آتش سوزی مراتع و مزارع اشاره کرد و افزود: به دلیل بارندگی کم، مراتع زودتر خشک می‌شوند بنابراین باید هشدارهای لازم در این خصوص داده شود تا کمتر شاهد این قبیل اتفاقات باشیم.

ورمقانی گفت: باید آماده باشیم زیرا امکان رخداد باران‌های رگباری که بر اثر خشک بودن بستر رودخانه به سیل منجر می‌شود وجود دارد که در این خصوص باید هشدارهای لازم داده شود.

رییس ستاد مدیریت بحران بیجار گفت: تمام اماکن باید به گونه ای ساخته شوند که وزش باد نتواند به آن آسیب برساند، جبران خسارتی که ایجاد می‌شود صددرصدی نیست بنابراین باید ایمنی و استحکام در ساخت اماکن اولویت باشد.

وی در خصوص سد معبر دست‌فروشان عنوان کرد: در شبکه های اجتماعی در این خصوص سوال می‌شود؛ تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم تذکر و درخواست از آن‌ها است که جوابگو نیست، باید فرهنگ جامعه بالا برود و مردم به این نتیجه برسند که نباید مزاحم همدیگر شوند.

ورمقانی اظهار کرد: برخی افراد از شهرهای دیگر در بیجار اقدام به دست‌فروشی می‌کنند که باعث می‌شود بازاریان و مردم ما گله‌مند شود، شهرداری نمی‌تواند برخورد فیزیکی انجام دهد و لازمه آن ارتقای فرهنگ است.

ورمقانی با اشاره به آمار بستری زیر ۲۰ نفر در بیجار بیان کرد: از بازاریان نجیب و فهیم و نهادهای نظارتی تشکر می‌کنیم که نهایت همکاری را داشتند و امیدواریم با همکاری مردم و مسئولان شاهد زرد و در نهایت آبی شدن شهرستان باشیم.

سیدحسین رحیمی نماینده انجمن کشاورزان خبره استان کردستان در ادامه این جلسه گفت: با توجه به شرایط بارندگی اگر حمایت جدی در دامداری و کشاورزی صورت نگیرد شاهد مهاجرت کشاورزان خواهیم بود.

وی افزود: کمک‌هایی که به کشاورزان ارائه می‌شود نباید به آخر سال منتقل شود، کشاورزان هم اکنون به این حمایت‌ها نیاز دارند.

رحیمی دبیر نظام صنفی کشاورزان بیجار گفت: اکثر دامداران در حال فروش دام‌های مولد خود هستند، شاهد افزایش قیمت یونجه، کاه و جو دامی هستیم؛ بسیاری از کشاورزان و دامداران ناامید و نیازمند کمک مادی دولت هستند.

وی گفت: در بخش کشاورزی آسیب های زیادی دیدیم، در سمپاشی انتظار کمک از دولت داریم؛ بسیاری از کشاورزان توان مالی برای مبارزه با پیک دوم ریزش سن به مزارع گندم را ندارند و با توجه به استراتژیک بودن گندم با بحران جدی روبرو هستیم.

نماینده انجمن کشاورزان خبره استان کردستان خاطرنشان کرد: در بحث آب اکثر کشاورزان همدانی به دلیل ناتوانی مالی کشاورزان بومی به شهرستان بیجار آمدند و آب‌های زیرزمینی و سطحی ما را ناجوانمردانه برداشت می‌کنند و در مزارع رهاسازی پلاستیک اتفاق می‌افتد، امیدواریم این مسائل رصد شود و شاهد کنترل بیشتر از سوی ادارات محیط زیست و جهادکشاورزی و منابع طبیعی باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها بحران آب کشاورزی فرماندار بیجار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۳۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: امسال قول داده شده کشاورزی از قطعی برق خارج شود و مجلس نسبت به آن کوتاه نخواهد آمد و حاضر نمی‌شود با قطع برق، امنیت غذای مردم به خطر انداخته شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  ذبیح‌الله اعظمی سارودیی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: بیش از 95 بخش کشاورزی خرده مالک است و نقش مشارکت مردمی حائز اهمیت است. سال گذشته وزارت نیرو هر جایی که دچار کمبود می‌شد سراغ صنعت می‌رفت. از سال گذشته وزارت نیرو به بخش کشاورزی و غذای مردم آمده که بارها مورد تذکر قرار گرفته است.

وی افزود: سال گذشته در شدیدترین شرایط گرمایی، برق چاه‌های کشاورزی قطع می‌شد که عادلانه نیست. در حالی که برخی گلخانه‌ها نیاز شدید به آب و برق دارند. امسال قول داده شده کشاورزی از قطعی برق خارج شود و مجلس نسبت به آن کوتاه نخواهد آمد و حاضر نمی‌شود با قطع برق، امنیت غذای مردم به خطر انداخته شود.

اعظمی ساردویی با  خرسندی از بارشهای خوب امسال بیان کرد: به میمنت بارندگی‌ها می‌توان امسال جشن خودکفایی را برگزار کرد اما ادامه این روند مستلزم تامین منابع آبی است. وزارت نیرو یک سال فرصت داشته کمبود برق را تامین کند و امید می‌رود در هفته‌های آینده تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.

وی گفت:قطعی برقها عادلانه نیست و برخی کشاورزان و دامداری‌ها مجبور به صرف هزینه‌های بیشتر می‌شوند.

خودکفایی گندم نیازمند تامین برق 24 ساعته است

بنابراین گزارش هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ضمن پیش بینی تولید 14 تا 14.5 میلیون تن گندم برای امسال گفت: اگر به موقع پول داده شود و جایزه تحویل از سوی دولت اعلام شود، امسال بالای 12 میلیون تن خرید خواهیم داشت. تا پایان امروز حدود 400 هزار تن خرید خواهیم داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا 70 تا 80 درصد بیشتر خواهد بود.

وی افزود: مشارکت مردم در تولید گندم، بالای 98 درصد است. تولید مستلزم فراهم شدن الزامات است اما در برخی مواقع از جمله آب مورد نیاز تولید گندم الزامات فراهم نمی‌شود که نتیجه 3 دهه اشتباه است.

هاشمی گفت: متاسفانه وظایفی که وزارت نیرو بر عهده دارد، مغفول مانده که یکی از آنها تامین برق 24 ساعته مورد نیاز کشاورز است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان