Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:40:43 GMT

آیا آمریکا بر رفتار رژیم صهیونیستی نظارت و کنترلی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۴۱۲۴

آیا آمریکا بر رفتار رژیم صهیونیستی نظارت و کنترلی دارد؟

شرایط این روزهای فلسطین اشغالی وخیم است و رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان خشونت ها و تجاوزهای خود به فلسطینیان را افزایش داده و به جان و مال مردم فلسطین رحم نمی کند، که حمله صهیونیست ها به مسجدالاقصی، محله "شیخ جراح" و همچنین حمله صبح امروز به نوار عزه نمونه بارزی از این جنایات علیه مردم مظلوم فلسطین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس نامشروع خود در سال ۱۹۴۸ همواره مورد حمایت روسای جمهور آمریکا بوده، ولی حمایت های "دونالد ترامپ" رییس جمهور سابق آمریکا از مقامات و اقدامات تل آویو در هیچ دوره ای سابقه نداشته است.

 دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» دوره طلایی رژیم صهیونیستی با توجه به خدماتی بود که ترامپ به این رژیم ارائه کرد. این دوران را می توان دوران ماه عسل در روابط بین دوطرف توصیف کرد.

در سایه روابط نزدیک نتانیاهو و ترامپ، دولت آمریکا خدمات بزرگی به رژیم صهیونیستی کرد که از برجسته ترین آنها، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر اشغالی قدس، اعلام منطقه جولان اشغالی سوریه به عنوان بخشی از اسراییل  و فشار بر حکام عرب برای سازش با این رژیم بود.   

نکته مهمی که در رابطه میان تل آویو – واشنگتن وجود دارد این است که همه روسای جمهور آمریکا در ۷۳ سال گذشته (از زمان تاسیس نامشروع رژیم صهیونیستی) کاملا در خدمت رژیم صهیونیستی بوده اند و اگر بخواهیم این موضوع را درجه بندی کنیم باید بگوییم رابطه میان روسای جمهور آمریکا با مقامات تل آویو در طول این هفت دهه در حد "عالی" و یا "بسیار عالی" بوده و هیچگاه از این دو حد پایین تر نیامده و مقامات واشنگتن همواره تامین کننده منافع صهیونیست ها در منطقه بوده اند که این مساله در خصوص "جو بایدن" رییس جمهور فعلی آمریکا نیز صادق است، اما در دوران وی اندکی از شدت گوش به فرمان بودن و خدمتگذاری دولت آمریکا نسبت به دوران ترامپ کاسته شده، هرچند هنوز در حد عالی است.

یکی از مسایلی که باعث کدورت مقامات رژیم صهیونیستی از "جو بایدن" شد، تماس با تاخیر بایدن با "بنیامین نتانیاهو" پس از گذشت حدود یکماه از روی کار آمدن بایدن بود، موضوعی که به مذاق مقامات صهیونیست خوش نیامد، چون افرادی همچون "دونالد ترامپ" و دیگر روسای پیشین آمریکا حداکثر سه روز پس از روی کار آمدن با نخست وزیر رژیم صهیونیستی تماس گرفته و عرض ارادت خود را به صهیونیست ها اعلام می کردند.

این مساله باعث شد تا یک مقام عالی آمریکایی برای توجیه تاخیر بایدن در برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی به صهیونیست‌ها اطمینان داد که دولت "جو بایدن" هم راه "دونالد ترامپ" را در روند سازش در پیش گرفته و سعی می‌کند از تحولاتی که در خاورمیانه در دوره ترامپ به وجود آمده، کمال استفاده را ببرد.

روزنامه عبری زبان "گلوبس" در ابتدای بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۹) طی گزارشی به نقل از این مقام عالی رتبه آمریکایی بدون اشاره به نام وی نوشت که دولت "جو بایدن" هم راه ترغیب کشورهای عربی و اسلامی را برای سازش با اسرائیل ادامه خواهد داد.

این مقام عالی رتبه آمریکایی همچنین به تل آویو اطمینان داد تا طرف سازشکار فلسطینی (تشکیلات خودگردان) به زودی به صحنه مذاکرات باز خواهد گشت.

به گفته این مقام آمریکایی، دولت رئیس جمهور بایدن، دولت و کابینه بایدن است و هرگز نباید توقع داشت که شاهد حضور دولت اوبامای ۲ باشید، بایدن شاید همان راه و سیاست های های ترامپ را دنبال نکند، اما به طور حتم از ظرفیت هایی که ترامپ برایش ایجاد کرده سود خواهد برد.

وی تصریح کرده بود که «ما همه اقدامات و گام های خود را در خاورمیانه با دوست خود یعنی اسرائیل هماهنگ خواهیم کرد و این مسئله را  "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه دولت بایدن هم بارها تاکید کرده است».‌

اقدامات و حمایت های مقامات آمریکایی در خصوص رژیم صهیونیستی در هفت دهه گذشته نشان می دهد که مقامات واشنگتن همواره حامی و خدمتگذار صهیونیست ها بوده اند و سیاست های منطقه ای خود را با این رژیم هماهنگ نموده اند، اما سخن اینجاست که آیا تل آویو نگاهی که به ترامپ و دیگر روسای جمهور قبلی آمریکا داشته را به بایدن هم دارد؟ 

برخورد اخیر وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی و سخنان وی درباره درخواست آمریکا برای کسب اطلاع از وقایع اخیر در سرزمین های اشغالی به بسیاری از سوالات در این زمینه پاسخ می دهد.  

بنابر اعلام روز یک شنبه رادیو اسراییل، مقامات ارشد دولت "جو بایدن"، از تل اویو درباره وقایع کنونی و مساله زمین‌های موجود در شهرک "شیخ جراح" (در قدس اشغالی) توضیح خواسته‌اند که "الی کوهن" وزیر اطلاعات اسرائیل با رد این درخواست اعلام کرده که «اسرائیل متعلق به ماست و نیازی به دستور گرفتن از کسی نیست».

پاسخ تند کوهن به دولت بایدن نشان می دهد که تل آویو، از دست واشنگتن شاکی است و اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی درباره افزایش تعاملات گسترده با مسکو هم نشان می دهد که نگاه تل آویو از سمت آمریکا تا حدودی به سمت روسیه متمایل شده است.

البته کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که این اقدام تل آویو برای تحریک بیشتر دولت "جو بایدن" برای خدمتگذاری بیشتر به رژیم صهیونیستی می باشد.

از سال ۱۳۹۴ فعالیت های منطقه ای روسیه در سوریه افزایش یافته که این اقدام با چراغ سبز تل آویو بوده است، اقدامی که به هیچ وجه با نظر مثبت مقامات آمریکایی همراه نمی باشد.

نکته مهم اینجا است که آمریکا با این که ابرقدرت می باشد و خود را قدرت اول جهان می داند، اما هیچگونه کنترلی بر روی مقامات رژیم صهیونیستی ندارد، بلکه در مقابل این مقامات و لابی صهیونیست هستند که بر روی مقامات آمریکا کنترل و تاثیر دارند.

برچسب‌ها مسکو روسیه دونالد ترامپ اسرائیل مسجدالاقصی ایالات متحده آمریکا جو بایدن دولت دولت بایدن رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو فلسطین پروندهٔ خبری آغاز دولت بایدن ، راستی آزمایی رویکردها و سیاست ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو روسیه دونالد ترامپ مسکو روسیه دونالد ترامپ اسرائیل مسجدالاقصی ایالات متحده آمریکا جو بایدن دولت دولت بایدن رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو فلسطین اخبار کنکور رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ صهیونیست ها روسای جمهور دولت بایدن جو بایدن تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۴۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح

گروهی متشکل از ۵۰ قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از دولت وی خواستند تا از همه ابزارهای موجود برای منصرف کردن تل‌آویو از آغاز عملیات تهاجمی در رفح استفاده کند.

به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است: ما با فوریت می‌گوییم تهاجم اسرائیل به رفح در روزهای آینده کاملا غیرقابل قبول است. ما از شما می‌خواهیم با استناد به قوانین و سیاست‌های موجود، فوراً از ارائه برخی کمک‌های نظامی تهاجمی به دولت اسرائیل، از جمله کمک‌هایی که از قبل تایید شده است، خودداری کنید تا از حمله تمام‌عیار به رفح جلوگیری شود.

به گزارش اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بارها از جمله در روز سه شنبه تاکید کرده که ارتش این رژیم برای جنگ با سازمان فلسطینی حماس با یا بدون توافق بر سر اسرا وارد رفح خواهد شد.

نتانیاهو گفته: «اسرائیل چاره دیگری جز ورود به رفح ندارد.» در نامه قانون‌گذاران آمریکایی به دولت بایدن آمده است که «دولت اسرائیل طرحی معتبر و قابل اجرا برای محافظت از غیرنظامیان در جریان عملیات احتمالی در رفح، آنگونه که دولت بایدن درخواست کرده است، ارائه نکرده است.»

در این نامه آمده است که حمله به رفح خطر بازگرداندن منطقه به آستانه یک درگیری گسترده‌تر را دارد.

در اوایل این هفته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که عملیات در رفح یک «تشدید غیرقابل تحمل» خواهد بود که هزاران غیرنظامی را کشته و صدها هزار نفر دیگر را مجبور به فرار خواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از تل‌آویو خواسته که حمله‌ای به رفح انجام ندهد.

رسانه‌های اسرائیلی روز پنجشنبه گزارش دادند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به تل‌آویو پیام داده که حمله به رفح می‌تواند مانع از تلاش‌ها برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل
  • آمریکا یک محموله مهمات به اراضی اشغالی را تعلیق کرد
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • هشدار دموکرات‌ها به بایدن نسبت به نقض قوانین آمریکا توسط تل‌آویو
  • اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات رژیم صهیونیستی با پاسخ وحشیانه پلیس و ارتش آمریکا مواجه شد
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای جلوگیری از حمله به رفح
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو