Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-05@19:14:48 GMT

نمونه‌ای از خودباوری در صنعت نفت و گاز

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۴۲۷۳

نمونه‌ای از خودباوری در صنعت نفت و گاز

ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارنده ذخایر عظیم نفت‌وگاز طبیعی می‌تواند نقش مؤثری در بازار جهان داشته باشد.

در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند با ورود به حوزه تولید تجهیزات و فناوری‌های نوین در این صنایع، گامی مهم و اساسی در مسیر کاهش وابستگی و اثرپذیری از تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی بردارند که در بین شرکت‌های فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، شرکت دانش‌بنیان «مبتکران فناور گستر اکسین» دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت «مبتکران فناور گستر اکسین» با تکیه بر تجربیات موفق پژوهشی در حوزه‌های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در دانشگاه صنعت نفت، در سال 96 به‌طور رسمی ثبت شد. با توجه به دستاوردهای چشمگیر در حوزه مهندسی نفت‌وگاز، ساخت کاتالیست، فرآیندهای تبدیلات گازی، جداسازی مخلوط‌های گازی با استفاده از غشاء و انجام پروژه‌های مهم صنعتی، این شرکت در کوتاه‌ترین زمان موفق شد از طرف معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مجوز دانش‌بنیان را اخذ کند.

این شرکت با اتکا به توانمندی‌ها و تجارب بالای مدیریتی، ارتباط با دانشگاه‌های معتبر خارجی و با جذب نیروهای متخصص، مجرب و ماهر داخل و خارج از کشور، در حوزه‌های تحقیق‌وتوسعه، انتقال دانش‌فنی و ارائه خدمات مهندسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، طراحی، ساخت و تأمین تجهیزات فرآیندی، خدمات گاز‌رسانی، افزایش بهره‌وری انرژی در صنایع و محیط‌زیست فعالیت می‌کند. از جمله مهم‌ترین پروژه‌های این شرکت، بومی‌سازی دانش فنی فرآیند تبدیل متانول به الفین‌های سبک (فرآیند MTO) در مقیاس بنچ است. دیگر محصولات این شرکت کاتالیست SAPO-34، کاتالیست SAPO-18، میکروراکتور چندمنظوره آزمایشگاهی، حلال جدید و کارآمد در فرآیند شیرین‌سازی و غشاء ماتریس آمیخته هستند.

اهمیت فرآیند تبدیل مِتانول به الفین‌های سبک

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «مبتکران فناور گستر اکسین»، در خصوص بومی‌سازی و اهمیت استراتژیک فرآیند MTO برای کشور، به جام‌جم می‌گوید: «انجام این طرح در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است. زیرا یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی این است که بتوانیم فناوری‌ها را بومی‌سازی کنیم و به خارج از کشور محتاج نباشیم. از این رو این کار نمونه بارز اقتصاد ‌مقاومتی محسوب می‌شود. کشور ما دارای منابع غنی گاز طبیعی است و کارخانه‌های بسیاری در کشور راه‌اندازی شده‌اند که این گاز طبیعی را به متانول تبدیل می‌کنند. تبدیل متانول اضافی موجود به فرآورده‌های پتروشیمی مانند اتیلن و پروپیلن یک مسأله مهم برای کشور است.»



دکتر مسیبی می‌افزاید: «اتیلن و پروپیلن نیز در مرحله بعد به پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن تبدیل می‌شوند که مهم‌ترین پلیمرهای پتروشیمی و نقطه آغاز تمام زنجیره‌های پتروشیمی هستند؛ زیرا وقتی این فرآورده‌ها را داشته باشید، می‌توانید انواع محصولات پتروشیمی را بسازید. ما نیز به‌دلیل اهمیت استراتژیک این فرآیند، در راستای تدوین دانش‌فنی آن تلاش بسیاری کرده‌ایم. دانش‌فنی این فرآیند فقط در چند کشور معدود وجود دارد و در حال حاضر کشور چین در این زمینه فعالیت زیادی دارد. خرید دانش‌فنی این فرآیند میلیاردها تومان هزینه دارد، این در حالی است که حالا ما خود صاحب این دانش‌فنی هستیم.»

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه صنعت نفت، در خصوص این‌که چطور کارشناسان این شرکت به دانش فنی مورد نیاز دست یافته‌اند می‌گوید: «برای شروع کار ابتدا باید «کاتالیست SAPO-34» به‌عنوان کاتالیست صنعتی فرآیند MTO تأمین می‌شد. در فاز اول طرح باید به دانش‌فنی ساخت کاتالیست، دست پیدا کرده و آن را بومی‌سازی می‌کردیم که پس از حدود دو سال مطالعات گسترده، این امر با بهترین روش سنتز محقق شد. کاتالیست ساخته شده برای مقایسه با نمونه خارجی مورد آزمایش قرار گرفت و همین آزمایش‌ها، نتایج مشابه با استفاده از نمونه کاتالیست خارجی را نشان دادند. می‌توان گفت این کاتالیست کاملا مانند نمونه خارجی است و موفق به اخذ مجوز استاندارد از شرکت پژوهش‌وفناوری پتروشیمی شده است.»

مسیر هموار است ...

دکتر مسیبی بهبهانی در پایان صحبت‌هایش، ایجاد تشکیلات منسجم مبتنی بر دانش که ظرفیت لازم برای اجرای پروژه‌های کلان و استراتژیک را داشته و بتواند بر ثروت ملی کشور تاثیرگذار باشد و آن را به‌طور محسوسی افزایش دهد را از مأموریت‌های شرکت تحت مدیریتش می‌داند و مهم‌ترین هدف‌گذاری‌های مجموعه «مبتکران فناور گستر اکسین» را به شرح زیر اعلام می‌کند:

شناخت و پیش‌بینی نیازهای بازار.
بسط حوزه فعالیت از ایران به کشورهای همجوار.
تلاش برای عملکرد بهتر از طریق مدیریت و اجرای پروژه‌های بهبود.
ورود به بازارهای جدید.

به‌کارگیری فناوری‌های نوین با روش‌های تحقیق‌وتوسعه و با انتقال فناوری و جذب نیروهای متخصص، متعهد و نخبه و الویت دادن به کار مبتنی بر دانش.



وی همچنین می‌افزاید: «شرکت مبتکران فناور گستر اکسین، ارائه خدمات با کیفیت مطلوب را وظیفه خود می‌داند و تلاش می‌کند براساس نیازمندی‌های کارفرمایان خود، با تکیه بر کنترل کیفیت، رعایت اصول ایمنی و برنامه زمان‌بندی، پروژه‌های محوله را در زمان مقرر به پایان برساند و با گام‌هایی استوار به‌سمت تبدیل شدن به یکی از پیمانکاران EPC برتر در سطح کشور برای انجام پروژه‌های عظیم، استراتژیک و زیر‌بنایی حرکت کند.»

بنیانگذار «مبتکران فناور گستر اکسین» را بیشتر بشناسید

دکتر رضا مسیبی بهبهانی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «مبتکران فناور گستر اکسین»، اکنون سمت معاونت پژوهش‌وفناوری دانشگاه صنعت نفت را نیز برعهده دارد.

او که عناوین پژوهشگر برتر کشور، وزارت نفت و استان خوزستان را در سابقه خود دارد، اخیرا در جمع دانشمندان برتر کشور در حوزه همکاری ارتباط با صنعت و جامعه نیز قرار گرفته است.

دو ثبت اختراع، ارائه بیش از 160 مقاله علمی -پژوهشی در نشریات معتبر علمی بین‌المللی و کنگره‌های پژوهشی داخل و خارج از کشور، تألیف و ترجمه 12 عنوان کتاب در حوزه مهندسی‌شیمی و اجرای پروژه‌های مهم صنعتی، بخشی از سابقه و خدمات او را در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور است.

راه‌های ارتباط با «مبتکران فناور گستر اکسین»

ایمیل:

mobtakeranoxin@yahoo.com

r_behbahani@yahoo.com

تماس: 

06134435942
09163187818

آدرس: اهواز، خیابان آزادگان، نبش خیابان آهنگری، مرکز رشد واحدهای فناور نفت وگاز دانشگاه صنعت نفت، طبقه دوم، واحد4

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نشان ایرانی 2 اقتصاد مقاومتی پتروشیمی دانشگاه صنعت نفت گاز و پتروشیمی بومی سازی دانش فنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان هواپیمایی کشوری، جعفر یازرلو سخنگوی این سازمان در این زمینه اظهار داشت: با عنایت به منویات رهبر معظم انقلاب درباره راهبرد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده حاکمیت در هوانوردی غیرنظامی کشور، در راستای مقابله اثربخش‌تر با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی این صنعت ابرفناورانه و پیشران، در نظر دارد افزون بر راهبری، پشتیبانی و مشاوره‌های فنی ارائه شده، بستر حمایتی هدفمند جدیدی را برای گسترش فعالیت‌های آنان ایجاد کند.

وی افزود: در این راستا اعطای تسهیلات حمایتی به شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است.

یازرلو تصریح‌کرد: از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت هوانوردی واجد شرایط لازم دعوت می‌شود برای دریافت تسهیلات، جهت انجام پروژه‌های مورد نظر در این حوزه درخواست خود را مطابق توضیحات مندرج در پورتال سازمان هواپیمایی کشوری B۲n.ir/caa۱ ارائه کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: سقف دریافت تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی که حائز شرایط مندرج در پورتال سازمان هواپیمایی باشند، ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • حضور قدرتمند شرکت پتروشیمی مارون در نمایشگاه تخصصی ۲۰۲۴ CHINAPLAS
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود