Web Analytics Made Easy - Statcounter

چالش عدم انطباق رشته تحصیلی و فرایند کاریابی موضوع مهم جوانان در عصر جدید است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام موسسه مشاوره شغلی و کاریابی فکروکار، محمد حسین کبریایی، مدیر موسسه مشاوره شغلی و کاریابی فکروکار در مورد چالش عدم انطباق رشته تحصیلی و فرایند کاریابی که بسیاری از جوانان با آن مواجه هستند گفت:«متاسفانه ما فکر می‌کنیم اول باید درس بخوانیم و همین جور مقاطع تحصیلی را ادامه می‌دهیم تا بعد که بخواهیم دنبال کار بگردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که از نیاز بازار غافلیم و نمی‌دانیم که باید نسبت به نیاز روز بازار کار رشته تحصیلی‌مان را انتخاب کنیم. مثلا جوانی که می‌خواهد درس بخواند، رشته ادبیات را انتخاب می‌کند، تا کارشناسی ارشد ادامه می‌دهد و حالا می‌خواهد استخدام شود. در صورتی که بازار کار اصلا به وجود او نیازی ندارد. این جوری می‌شود که او می‌رود و برای موقعیت‌های مختلف رزومه می‌فرستد و مدام رد می‌شود و چون سرخورده می‌شود، اعتماد به نفس‌اش هم پایین می‌آید. حالا سطح توقع این جوان پایین‌تر آمده و دیگر به دنبال کار مناسب نمی‌رود، خود را در بازار کار ناچیز می‌بیند و در نتیجه مشاغل سطح پایین‌تری را انتخاب می‌کند. او حالا فکر می‌کند دیگر نمی‌تواند کار مناسب خودش را پیدا کند.  این مسئله‌ای است که برای بیشتر رشته‌های دانشگاهی اتفاق می‌افتد. در صورتی که راه درست این است که فرد از همان ابتدا علاقه‌اش را متناسب با نیازهای بازار کار بسنجد که کجا و در چه زمینه‌ای می‌تواند مفید باشد و بعد رشته‌ تحصیلی‌اش را انتخاب کند تا دستاورد خوبی داشته باشد.  امروزه بسیاری از رشته‌های دانشگاهی هستند که تحصیل صرف در آن‌ها نتیجه بخش نیست.»

مدیر موسسه مشاوره شغلی و کاریابی فکروکار همچنین به مهم‌ترین چالش جذب و استخدام افرادی که با مدرک دیپلم برای کارهای کارگری ساده می‌روند و راهکار آن اشاره کرد:«هرروز آدم‌هایی در سنین بیست تا سی و پنج سال با مدرک دیپلم به کاریابی مراجعه می‌کنند و همیشه به عنوان کارگر ساده برای مصاحبه به شرکت‌های مختلف می‌روند. اما هیچ وقت نمی‌روند در این بازه پانزده ساله مهارت‌هایی مثل انبارداری، جوشکاری، برق، تاسیسات یا مشاغل فنی را یاد بگیرند که مهارت در آن حرف اول را می زند. بعد از آن که سن‌شان از آن بازه استخدام کارگر ساده-که سی یا سی و پنج سال است- بیشتر می‌شود، در به در دنبال کار می‌گردند و دیگر به راحتی نمی‌توانند کار پیدا کنند. چون جمعیت سی ساله‌های الان، یعنی دهه شصتی‌ها خیلی زیاد شده و آن‌ها معمولا هرجایی می‌روند قبلا پر شده و به راحتی نمی‌توانند نتیجه بگیرند.»

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار رشته تحصیلی رشته تحصیلی بازار کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش، میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در رشته تجربی ۱۱.۲۳، رشته ریاضی ۱۰.۷۹، رشته انسانی ۸.۷۵ و در رشته معارف ۱۰.۵۶ بوده است. درحالی‌که سال ۱۴۰۱ میانگین نمرات دانش‌آموزان برای رشته علوم تجربی ۱۳.۰۲، رشته ریاضی و فیزیک ۱۲.۶۴، رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۰.۲۰ و رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۰۱ بوده است.

این معدل در سال ۱۴۰۰، برای رشته علوم تجربی ۱۳.۱۸، رشته ریاضی و فیزیک ۱۲.۳۵، رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۰.۴۲ و رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۰۴ ثبت‌شده است.

روزنامه فرهیختگان نوشت:در سال ۱۳۹۹ نیز معدل دانش‌آموزان برای رشته علوم تجربی ۱۳.۷۳، رشته ریاضی و فیزیک ۱۳.۵۰، رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۱.۳۴ و رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۸۶ را نشان می‌دهد.

میانگین معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، در رشته علوم تجربی ۱۳.۷۷، در رشته ریاضی و فیزیک ۱۳.۲۸، در رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۰.۷۶ و در رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۸۸ بوده است.

ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که میانگین معدل نمرات دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۲ نسبت به چهار سال پیش از آن در تمامی رشته‌ها با افت حدود دو نمره‌ای در امتحانات نهایی روبه‌رو بوده است.

ناظر به همین معیار و مولفه و با بررسی وضعیت استان‌ها، نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است. به این صورت که میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در استان‌های هرمزگان، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، آذربایجان غربی ۸ تا ۹ بود. خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، ایلام، کردستان، لرستان، کرمانشاه، فارس، کرمان، گیلان، بوشهر و چهارمحال‌وبختیاری نیز استان‌هایی هستند که میانگین ۹ تا ۱۰ را ثبت کردند. یعنی معدل دانش‌آموزان این استان‌های نیز کم و هشدارآمیز است. با این حساب مجموعا، در ۱۷ استان میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد هشت تا ۱۰ بوده که در وضعیت قرمز هستند.

دیگر خبرها

  • علاقه اریک تن هاخ به دی یونگ: برای بازی به سبک آژاکس، به بازیکنی مثل او نیاز دارید
  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • این دانشگاه مشهور ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا اعلام آمادگی کرد!
  • اعلام آمادگی این دانشگاه ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • دانشگاه شیراز آماده جذب دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • مهلت ثبت نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور تمدید شد
  • افت شدید تحصیلی دانش آموزان در دولت رئیسی/ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!