Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات ۱۴۰۰ تا به اینجا بیشترین اعلام نامزدی از اشخاص مختلف را شاهد بوده است. در این بین حضور نظامیان از همیشه پررنگ‌تر بوده و این بار سردار حسین دهقان نیز تمایل خود برای ورود به پاستور را اعلام کرده است.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سهم افراد نظامی در کاندیداهای ریاست‌جمهوری در ادوار مختلف چشم‌گیر نبوده است و علاوه بر آن، نظامیان هیچ‌گاه موفق به تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال اما شاهد خیل فراوانی از سردارن و فرماندهان نظامی هستیم که از تمایل جدی خود برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته‌اند و مدعی حل مشکلات کشور به دست خود هستند.
در تازه‌ترین خبر، سردار حسین دهقان، وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مشاور فرمانده کل قوا با کلید واژه دولت سازنده، تمایل خود را برای تصاحب کرسی پاستور اعلام کرد.

 

سوابق حسین دهقان در عمر ۶۵ ساله

سردار دهقان متولد ۱۲ اسفند ۱۳۳۵ در روستای پوده، استان اصفهان و دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی متالورژی از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دکتری مدیریت از دانشگاه تهران است. وی در سال ۱۳۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران در آمد. دهقان در سال‌های ٦١ تا ٦٣ فرمانده سپاه سوریه و لبنان (بعد از تهاجم نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی به لبنان) به یاری جبهه مقاومت هم شتافته بود. از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ جانشینی فرمانده نیروی هوایی سپاه و از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ نیز فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران را برعهده داشت.
او از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود. قائم مقامی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت هفتم، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های هشتم و نهم از سوابق اجرایی سردار حسین دهقان است.
وی همچنین در دولت یازدهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود. دهقان از ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا به عنوان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح منصوب شد.
وی طی سال‌های جانشینی وزیر دفاع نقش موثری در ورود بخش دفاعی به عرصه جدید قدرت‌سازی در حوزه‌های سخت و نرم داشت. در دولت اول روحانی به عنوان وزیر دفاع معرفی شد و در دولت دوازدهم این سمت را به امیر حاتمی واگذار کرد زیرا با حکم رهبری به عنوان مشاور صنایع دفاعی منصوب شده بود.

حضور اسم دهقان در لیست تحریم‌ها و اثرات آن بر دولت سازنده

سردار دهقان از جمله افراد تحریم‌شده از سوی آمریکاست. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همزمان با چهلمین سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران و مصادف با ۱۳ آبان ۹۸، ۹ تن از نزدیکان رهبر انقلاب در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند که نام حسین دهقان نیز در این لیست دیده می‌شد.
پیش‌تر در گفتگویی که دهقان درباره برنامه‌های دولت آینده خود داشت در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌شدن وی از سوی آمریکا و اثرات این تحریم بر دولت سازنده گفته بود: نخست امریکا باید نسبت به اتهامات من سندی ارائه کند. امریکا به هر کسی که می‌خواهد اتهامی وارد می‌کند و او را تحریم می‌کند. حرف بی‌ربطی است و گمان نمی‌کنم با روی کار آمدن من مشکلی ایجاد شود. آمریکایی‌ها باید متوجه باشند که در موضع هژمون مطلق دنیا نیستند. امروز آمریکا کشوری است مانند دیگر کشورهای در دنیا. این کشور برای خود ضابطه‌ای می‌گذارد و می‌خواهد همه‌ی دنیا هم آن را اجرا کنند که شدنی نیست. دوران اربابی تمام شده است. البته این را هم باید بگویم که ما می‌دانیم آمریکا نفوذ دارد و نباید بی‌خود گفت این کشور هیچ غلطی نمی‌تواند کند.

 

دهقان، ابهام‌زدایی می‌کند

سردار حسین دهقان، با اشاره به نگرانی‌ها درباره به قدرت رسیدن نظامی‌ها در ایران گفته است در این کشور «نمی‌توان کودتا کرد» و شرایط هم به گونه‌ای نیست که « نظامیان سایرین را کنار بگذارند و فرد منتخب خود را جایگزین کنند». او که خود کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده است، درباره احتمال حرکت «سازمان‌یافته» نظامی‌ها برای «اشغال یک جایگاه سیاسی» ابراز نگرانی کرده ولی گفته است «در ایرانِ درآستانه ورود به قرن جدید امکان نظامی گری و اعمال حکومت نظامی وجود ندارد».
این مقام نظامی کشور چندی پیش در واکنش به این سوال که کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران نشانه ای از نظامی کردن امور جامعه ایران است یادآور شد که چرچیل، دو گول و آیزنهاور که همگی افسران پیشین نظامی بودند، برای ریاست دولت های غیرنظامی انتخاب شده بودند و افزود: من فقط یک فرد نظامی نیستم. دانشگاهی هستم، عمدتا در مراکز غیرنظامی تدریس کرده‌ام، در بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاست خارجی مشاور بوده‌ام. مدیر بسیاری از نهادهای اقتصادی بوده‌ام. تمام ویژگی های یک فرد نظامی را هم در زمینه دقت و وقت شناسی، مدیریت، کار تیمی و روی‌کردهای هدفمند دارم.

نامزدشدن فرد نظامی در انتخابات حق شهروندی اوست

حسین دهقان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن مخالفت با نگرانی‌های موجود درباره رئیس‌جمهور شدن یک چهره نظامی در ایران، تاکید کرده است که «نامزدن شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی حق شهروندی اوست».
دهقان طی سال‌ها فعالیت در حوزه نظامی و امنیتی تجارب بسیار اندوخته و اینطور که معلوم است اکنون می‌خواهد خود را در عرصه اجرایی بیازماید. احتمالا وضعیت خطیر منطقه‌ای و بین‌المللی در ترغیب او نقش موثری داشته است و این تصور را برایش ساخته است که زمان، زمان ورود به گود است. حال باید منتظر ماند و دید که در سه سال باقی مانده چقدر به موفقیت ستاد انتخاباتی نوپای خود امیدوار می‌شود و لحظه آخر چه تصمیمی می‌گیرد. بدون شک اعلام آمادگی دیگر چهره‌های نظامی برای شرکت در انتخابات نیز در تصمیم‌گیری او بی‌تاثیر نخواهد بود.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسین دهقان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات 1400 سعید محمد سردار حسین دهقان نیروهای مسلح دولت سازنده فرد نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۴۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است

یکی از رهبران جنبش حماس گفت عملیات رفح بیش از آنکه یک تحرک نظامی باشد، به یک نزاع سیاسی داخلی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، «اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش حماس روز پنجشنبه در سخنانی عنوان کرد کشورهایی که اقدام به صدور بیانیه‌های مشترک می‌کنند، بهتر است تحرکی عملی برای توقف جنگ در غزه داشته باشند.

حمدان افزود: عملیات رفح بیش از آنکه یک تحرک نظامی باشد، به یک کشمکش سیاسی داخلی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

وی تأکید کرد گردان‌های القسام به عنوان شاخه نظامی حماس تا زمانی که اشغالگری وجود داشته باشد، پابرجا خواهد بود و پس از تشکیل کشور فلسطین هم در مورد آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: ما در برابر فرصتی حقیقی برای وحدت فلسطینیان بر سر پروژه آزادسازی و تشکیل کشور مستقل فلسطین هستیم و با گروه‌های فلسطینی طرحی را برای تشکیل دولت اضطراری بر اساس قاعده توقف جنگ در غزه ارائه دادیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است