Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-08@17:00:54 GMT

زیاده‌خواهی آمریکا، عامل گره خوردن مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۵۰۸۲

زیاده‌خواهی آمریکا، عامل گره خوردن مذاکرات وین

به گزارش جام جم آنلاین، طبق گزارش «پرس تی‌وی»، این شبکه مطلع شده است که آمریکا با اصرار بر عدم لغو ۵۰۰ تحریم برجامی عامل گره خوردن مذاکرات در وین است.

بر اساس آنچه این شبکه گزارش داده، باقی ماندن تحریم این ۵۰۰ نهاد و فرد باعث می شود که ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند.

این گزارش افزوده زیاده‌خواهی آمریکا در این راستا، بر خلاف ماده ۲۹برجام، مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتر یک وبگاه تحلیلی آمریکایی با اشاره به روند کند پیشرفت‌ها در مذاکرات احیای برجام در وین گزارش کرد در صورتی‌که توافق هسته‌ ای ایران در حال حاضر احیا نشود، احتمال می‌رود هرگز این توافق ابقا نشود.

طبق این گزارش، دور چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین روز جمعه هفته گذشته آغاز شد اما پیشرفت‌های اندکی در زمینه چگونگی رفع اختلافات برای لغو تحریم‌های ایالات آمریکا در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.

این وبگاه آمریکایی سپس توضیح داد، علی‌رغم هفته‌ها مذاکره‌، دو طرف ایران و آمریکا همچنان درگیر این هستند که آمریکا در حال حاضر باید چه تحریم‌هایی را بردارد و همچنان اختلافاتی در خصوص اقداماتی وجود دارد که می‌بایست برای پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ تاکنون در پیش گرفت.

علی‌رغم آن که مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند که آمریکا باید برای بازگشت مجدد به برجام تمامی تحریم‌های ایران با هر عنوانی را لغو کند اما واشنگتن تنها برای لغو برخی تحریم‌های ایران ابراز آمادگی کرده است.

طبق این گزارش،‌ یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره برداشته شدن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران گفته است: «اگر به این باور برسیم که حفظ یک تحریم خاص با بازگشت به برجام ناسازگار است، آمادگی داریم آن (تحریم) را برداریم اما اگر متقابلاً احساس کنیم که حفظ آن (تحریم) با برجام سازگار است، آن (تحریم‌ها) را حفظ خواهیم کرد».

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که ایالات متحده نه تنها باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند بلکه ایران باید به صورت مستقل لغو تحریم‌ها را راستی‌آزمایی کند.

در همین حال، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که ورود به برجام مانعی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه مسائل غیرهسته‌ای ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه تأکید کرد که که دولت بایدن تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه‌های ادعایی «تروریسم» را رفع نخواهد کرد.

دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به موجب این توافق علیه ایران، برخی از اشخاص و نهادهای ایران که قبلاً به بهانه‌های هسته‌ای در فهرست تحریم قرار گرفته بودند را با برچسب‌های دیگری نظیر «تروریسم» یا «سلاح‌های کشتار جمعی» نیز در فهرست تحریم قرار داد.

هدف دولت ترامپ از این اقدام آن‌طور که مشاوران غیررسمی‌اش اذعان کرده‌اند دشوار کردن بازگشت دولت بعدی آمریکا به توافق هسته‌ ای بود.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی است در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم کند. از جمله مهم‌ترین موانع در این مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر تحریم‌هایی است که آمریکا برای پایبند شدن به برجام بایستی رفع کند.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: وین تحریم برجام توافق هسته ای تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۵۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از یک منبع آمریکایی اعلام کرده است که نمایندگان جمهوری خواه در کنگره این کشور در حال آماده سازی قوانین احتیاطی برای تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی لاهه هستند.

این منبع آگاه گفته است که در صورت صدور حکم بازداشت برای مقامات اسرائیلی از سوی دیوان کیفری بین المللی لاهه، قانون تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی در مجلس نمایندگان تصویب خواهد شد.

آکسیوس در عین حال به نقل از رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که در حال حاضر قانون احتیاطی را به رأی نمی‌گذاریم، مگر اینکه مجبور به این کار شویم.

این اقدام نمایندگان کنگره آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته وکلای هلندی درخواستی را برای صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و مقامات اسرائیلی به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کردند. در همین ارتباط گفته شده است که گروهی از وکلای هلندی با ارائه درخواستی به دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه، خواستار صدور حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مسئولان اسرائیلی شدند.

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و جنایت تجاوز با استناد به «منشور رم» مصوبه سال ۱۹۹۸ میلادی، برپا شد. رژیم صهیونیستی و آمریکا هرچند «اساسنامه رم» را امضا کردند، اما با خودداری از نهایی کردن آن، عضو دیوان نیستند.

در نتیجه شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در بهمن ماه سال گذشته، دیوان بین‌المللی کیفری مقرر کرد «رژیم صهیونیستی هر ماهه گزارشی از اقدامات خود را به این نهاد بین‌المللی ارائه دهد». اما رژیم صهیونیستی نه‌تنها از انجام این امر سر باز زد، بلکه ماشین جنگی نتانیاهو همچنان رو به جلو در حال پیش‌روی است و درحال حاضر رفح، نقطه کانونی دیگری است که حکایت از جنایات وحشیانه این رژیم دارد.

از چند روز پیش در رسانه‌ها گزارش‌هایی منتشر شده مبنی براین که صدور حکم محکومیت برای نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی قریب‌الوقوع است. نتانیاهو درباره احتمال صدور حکم جلب تحت فشارهای غیرعادی قرار دارد. این مسأله به منزله وخامت بزرگی در جایگاه بین‌المللی رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو تلاش‌هایی را برای ممانعت از صدور حکم جلب با تمرکز ویژه بر دولت جو بایدن آغازکرده است که بسیار بعید به نظر می‌رسد که مقامات رژیم صهیونیستی از حکم احتمالی دادگاه لاهه شگفت زده شده باشند.

از سوی دیگر، رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه باعث نگرانی شدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده است.

این رسانه‌ها تاکید کردند: احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی نتانیاهو باعث شده خواب از چشمان وی گرفته شود.

دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی چند روز قبل با اشاره به اینکه از نگرانی‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با تحقیقات این نهاد در ارتباط با جنگ غزه آگاه است، بر ادامه یافتن این تحقیقات تأکید کرد.

این دفتر با صدور بیانیه‌ای، توقف همه تلاش‌ها را برای مانع‌تراشی، ارعاب یا تأثیر بر مقامات دادگاه خوستار شد و خاطرنشان کرد که استقلال و بی‌طرفی دادگاه زمانی که تهدید به انتقام از این دادگاه یا مقامات آن وجود داشته باشد، تضعیف می‌شود.

دفتر دادستانی دادگاه لاهه همچنین تأکید کرد که تهدید دادگاه حتی بدون اقدام ممکن است بر پایه اساسنامه رم، جُرم ضد اجرای عدالت باشد.

پیشتر نیز منابع آگاه اعلام کردند که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی با کارکنان بیمارستان‌های «الشفا» در شمال و «ناصر» در جنوب نوار غزه دیدار و گفت و گو کرد و اظهارات آنها را درباره جنایات نظامیان رژیم صهیونیستی و قتل عام بیماران و پناهندگان به این بیمارستان‌ها، به ثبت رساند.

به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، حوادثی که در این بیمارستان‌ها اتفاق افتاده، به دیگر تحقیقاتی ضمیمه می‌شود که دیوان کیفری درباره جنایات جنگی، ضد بشری، تجاوز و نسل کشی در نوار غزه انجام می‌دهد.

کد خبر 6099947

دیگر خبرها

  • جمهوری‎‌خواهان کنگره در پی تحریم دیوان کیفری بین‎‌المللی هستند
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن/ زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد/ قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر/ آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری
  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
  • گروسی: پیشنهادهای ما برای ایران «ملموس» است
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!