Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:57:43 GMT

انتخابات ۱۴۰۰ ؛ نگاه دیو و دلبری به خدمات دولت ممنوع

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۷۰۵۰

انتخابات ۱۴۰۰ ؛ نگاه دیو و دلبری به خدمات دولت ممنوع

از این قبیل اتفاقات برای انتخابات ۱۴۰۰ یعنی انتخابات در دهه پنجم انقلاب هم در حال رخ دادن است و از الان به نظر می رسد عده ای نقش "تخریب چی"، نه "منتقد منصف"  را به ویژه نسبت به عملکرد دولت ایفا می کنند.

اگر بخواهیم بدانیم امروز در استان ها  و شهرستان های کشورمان در خصوص نقد و نقادی در انتخابات چه کسی، چه گفته است بد نیست اول از همه از امام جمعه کیش ، حجت الاسلام احمد حسن‌زاده شروع کنیم که اول کلام خود را اینگونه آغاز کرده است : هیچ کس مخالف نقد منصفانه عملکرد دیگران نیست اما این حق نباید باعث شود که برخی بخاطر نیل به اهداف شخصی یا جناح سیاسی ، کارهای انجام شده را نادیده بگیرند و اقدام به تخریب دیگران کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نکته در حالی اهمیت خود را دو چندان جلوه می دهد که به قول حجت‌الاسلام و المسلمین اله‌نور کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام ، مردم برای انتخاب آگاهانه و با شناخت می خواهند بدانند که سرنوشت چهار ساله خود و جامعه را به دست چه فرد یا گروه‌هایی می‌سپارند چرا که در هر انتخاباتی تعیین کننده سرنوشت و بازیگر نقش اصلی، مردم هستند.

اینجاست که در این گیر و دار و شناخت  و انتخاب آگاهانه ، تخریب جای نقد منصفانه را می گیرد .

"هوشنگ عطاپور" ، فعال سیاسی اهل ارومیه این نگاه سیاه و سفیدی را به نگاه "دیو و دلبری " تعبیر می کند ومی گوید: نگاه دیو و دلبری (سیاه و سفید)  به خدمات دولت‌های مختلف خیانت به نظام است

 نگاه سیاه و سفید در دسته نقدهای منصفانه است؟

وقتی نمی توانیم نقد کنیم یعنی به جای اینکه همچون جراحی حاذق با هدف جداسازی عارضه ای از پیکر بیمار ، تیغ را به حرکت در آوریم ، تیغ را ناشیانه بر تمام اعضای پیکر فرود می آوریم و از دَم ، آن را ساقط می کنیم .

وقتی نمی توانیم نقد منصفانه داشته باشیم یعنی اینکه مسائل را یا سیاه و یا سفید می بینیم؛ انگار حد وسطی برایمان تعیین نشده است . "هوشنگ عطاپور" ، فعال سیاسی اهل ارومیه این نگاه سیاه و سفیدی را به نگاه "دیو و دلبری " تعبیر می کند ومی گوید: نگاه دیو و دلبری (سیاه و سفید)  به خدمات دولت‌های مختلف خیانت به نظام است و هرگونه تحلیلی در این رابطه باید مبتنی بر آمار و ارقام، بسترهای سیاسی، اقتصادی و بین المللی باشد.

عطاپور هر چند قوه مجریه را مهم ترین و اصلی ترین قوه ارزیابی می کند اما در عین حال معتقد است که نظام سیاسی در هر دولت و ملتی مجموعه‌ای از قوا و نهادهای لشکری و کشوری است که جمع بندی عملکرد آنان در نهایت کارآمدی آن نظام سیاسی را تعیین می‌کند.

این فعال سیاسی این را هم یاد آور می شود که نباید شاخص‌های توسعه‌ را در کشور که توسط دولت‌ها رقم خورده است، نادیده گرفت. متاسفانه روال معمول، آن شده است که یک نگاه سیاه و سفید نسبت به دولت‌ها به خصوص در ایام منتهی به انتخابات ایجاد شود که قطع یقین این نوع نگاه را نیز نمی‌شود در دسته نقدهای منصفانه جای داد.

او ادامه می دهد: گاهی یک جریان یا حزب سیاسی برای شکست رقیب خود مواضعی اتخاذ می‌کند که چیزی جز ضربه زدن به ارکان نظام سیاسی حاکم و مخدوش کردن آن نیست.نباید اجازه داد که دامنه رقابت از حدود نقد خارج شود و به سمت دشمنی، تحقیر، توهین و تخریب برسد؛ چرا که در صورت تحقق آن، نظام سیاسی با بحران مشروعیت رو به رو خواهد بود.

پیشنهاد عطاپور این است که جریان‌های سیاسی داخل کشور برای شناساندن یک انتخاب درست برای مردم در مرحله اول باید نگاه خاکستری خود به جریان‌های رقیب داخلی را تقویت بخشند چرا که نگاه سیاه و سفید به رقیب نه تنها عاملی برای توسعه نیست بلکه با  ۲ قطبی سازی ناسالم، سبب نابودی امید مردم و منجر به بازی در زمین دشمن خواهد شد.

تخریب دولت منجر به ریزش سرمایه های اجتماعی می شود

"علی عالیقدر" دبیر حزب اراده ملت در شهرستان ارومیه هم معتقد است: تخریب دولت و نادیده گرفتن اقدامات انجام شده، قطع یقین منجر به نا امیدی به آینده و ریزش سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد.

او هر چند اظهار می دارد که وجود مشکلات معیشتی غیر قابل انکار است ولی در عین حال می گوید: اینکه برخی جریانات سیاسی صرفا برای پیروزی در انتخابات تمامی این مشکلات را متوجه ناکارآمدی دولت کنند و به نقش تحریم‌های ناجوانمردانه اعمال شده برکشور بی توجه باشد، بی تفاوتی به آینده کشور است.

وقتی نمی توانیم نقد کنیم یعنی به جای اینکه همچون جراحی حاذق با هدف جداسازی عارضه ای از پیکر بیمار ، تیغ را به حرکت در آوریم ، تیغ را ناشیانه بر تمام اعضای پیکر فرود می آوریم و از دَم ، آن را ساقط می کنیم .

تایید صلاحیت نامزدها با سلایق مختلف ، مشوق مشارکت بیشتر

یکی از عوامل کاهش مشارکت حداکثری مردم به جز نقد و نقادی غیر منصفانه ، نبود نامزدهایی با سلایق مختلف است ؛ چرا که مردم هم از طیف های مختلفی هستند و به دنبال نامزدهایی در انتخابات می گردند که صدایشان باشند.

به طور کلی فارغ از نقد منصفانه که امروز در برخی گزارش ها و مصاحبه های ایرنا منتشر شد، تایید صلاحیت نامزدها با سلایق مختلف هم از جمله مباحثی است که تقریبا در روزهای اخیر ، هر روز با آن مواجه ایم . حمید خرسند  ، فعال سیاسی و مسئول حزب ندای ایرانیان در لاهیجان استان گیلان می گوید:  برای ایجاد امیدآفرینی و مشارکت طیف بیشتری از مردم در انتخابات، مشوق هایی از جنس امید همچون بازتر شدن فضای سیاسی، تایید صلاحیت نامزدهایی با سلایق مختلف و بهبود وضعیت حداقلی اقتصادی از سوی حاکمیت می تواند موثر باشد.

وی مشارکت حداکثری را نیازمند فضای انتخابات باز و متنوع توصیف می کند و اظهار می دارد: باید برای تمامی سلایق گزینه انتخاب ، دیده شود تا جامعه نسبت به بنیادی ترین اصل مردم سالاری دلسرد نشود.

احزاب میدان دار مشارکت انتخاباتی

وقتی از سلایق مختلف در انتخابات سخن می گوییم یعنی احزاب مختلفی را هم باید مدنظر داشت . اما یکی از کارکردهای مثبت احزاب چیست؟

اسماعیل حسین پور از فعالان سیاسی و عضو انجمن اسلامی معلمان خراسان شمالی در این رابطه  می گوید: احزاب سیاسی با سازمان دادن به گرایش‌های سیاسی عامل نزدیک کردن خرده گرایش‌های فردی و اجتماعی هستند و به رقابت‌های انتخاباتی ابعاد عمیق‌تری می‌بخشند و عرصه رقابت‌ها را از شکل فردی خارج کرده و به آن رنگ و بوی فلسفی، اجتماعی و فرهنگی می‌دهند که همین شاخصه ها موجب افزایش مشارکت سیاسی در انتخابات می شود.

وی می افزاید: از جمله مهمترین مشکلات در ایام انتخابات در صورت فقدان حزب و تشکل سیاسی، عدم شناخت کامل و صحیح خود فرد از نامزدهای انتخاباتی است و این مسئله در برخی از انتخابات مانند انتخابات شوراهای شهر و روستا به خوبی قابل مشاهده است بویژه مشکل زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که هر یک از ما به عنوان یک شهروند علاقه‌مند به مشارکت در فرایند سیاسی بخواهیم در کلانشهرها از خیل انبوهی از نامزدها، چند نفر اصلح را انتخاب کنیم.

کمال لشکری ، دبیر حزب مردم سالاری و رئیس ستاد انتخابات حزب مردم سالاری در استان گیلان است. او می گوید : بدون شک حضور کاندیداهایی از هر دو طیف سیاسی، اصلاح طلب و اصولگرا می تواند به ایجاد فضای مشارکتی بالا کمک کند، امیدواریم شورای نگهبان نیز با بررسی دقیق سوابق افراد عمل کرده و فرصت انتخابات رقابتی را فراهم کند.

رئیس ستاد انتخابات حزب مردم سالاری در استان گیلان با اشاره به نقش مهم احزاب خاطر نشان می کند: اکثریت احزاب به دنبال ترغیب مردم به حضور گسترده در انتخابات هستند لذا نباید با مانع تراشی و دلسرد کردن مردم، انتخاباتی کم رونق رقم خورد.

حسین اسکندی استاد دانشگاه خلیج فارس هم به جلب اعتماد عمومی برای مشارکت حداکثری تاکید دارد منتها این نکته را خاطرنشان می کند که برای جلب اعتماد عمومی در جامعه باید اثبات شود که نامزدهایی با طیف فکری مختلف امکان حضور در این عرصه را دارند تا گروه‌های فکری موجود در کشور را نمایندگی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس می افزاید: مردم پیوسته نشان داده‌اند که هر کجا که امکان کنشگری اجتماعی داشته باشند، در صحنه حضور می‌یابند و در انتخابات پیش‌رو نیز به نسبتی که نامزد مطابق با دیدگاه و دنبال کننده اهداف اولویت‌دار خود را در میان کاندیداها ببینند مشارکت آنها افزایش می‌یابد.

او اضافه می کند: در این ارتباط لازم است تا جایی که قانون اجازه می‌دهد تایید صلاحیت حداکثری شخصیت‌های سیاسی صورت گیرد.

به گفته منابع آگاه ، تعدادی از داوطلبان (در اردبیل) نیز با ارقام قابل توجه کانال‌های پر مخاطب را به اجاره خود در آورده اند و مشغول تبلیغ خود در آن هستند که البته این تبلیغات ، زودهنگام است . 

رونق گرفتن فضای انتخاباتی در اردبیل

از فضای سیاه و سفید نگاه کردن به عملکردها ، نقد منصفانه و تخریب و همینطور صلاحیت ها و سلایق مختلف که بیرون بیاییم ، می توان حسن ختام امروز اخبار و گزارش های انتخاباتی  مراکز و دفاتر را از اردبیل بیاوریم. و آن رونق گرفتن تدریجی فضای انتخاباتی در اردبیل است.

جالب اینجاست که صرف نظر از اینکه ده‌ها گروه و کانال مجازی از سوی خود داوطلبان و نیز هواداران آنها ایجاد شده و در حال تبلیغ داوطلبان و ارائه دیدگاه‌های آنها در امور مرتبط و غیر مرتبط با مسایل شهری و شوراها هستند به گفته منابع آگاه ، تعدادی از داوطلبان نیز با ارقام قابل توجه کانال‌های پر مخاطب را به اجاره خود در آورده اند و مشغول تبلیغ خود در آن هستند که البته این تبلیغات ، زودهنگام است . 

بعضی ها کار تبلیغات را از خانه ها شروع کرده اند که در این ارتباط اکبر بهنامجو استاندار اردبیل گفته است : با برگزاری هرگونه اجتماع تبلیغی از سوی نامزدهای احتمالی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در منازل مسکونی برخورد می‌شود.

وی همچنین گفته است: برپایی اجتماعات در منازل برای تبلیغات علاوه بر غیرقانونی بودن به دلیل عدم مراعات زمان تبلیغات، به شیوع ویروس کرونا نیز در استان که به سختی در حال کنترل و مهار است، می‌انجامد.

امروز ۲۱ اردیبهشت روز نخست ثبت نام بود

تالار بزرگ وزارت کشور از صبح امروز -سه شنبه- میزبان داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود تا گام نخست فرایند انتخابات با ثبت‌نام نامزدها برداشته شود.

همزمان با آغاز نام نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور، شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی مختلف با حضور در وزارت کشور، به منظور نامزدی در این دوره از انتخابات در تالار وزارت کشور حاضر شدند و با ارائه مدارک اعلامی به صورت رسمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری نگاه سیاه و سفید سلایق مختلف انتخابات ۱۴۰۰ دوره انتخابات تایید صلاحیت نقد منصفانه مردم سالاری فعال سیاسی وزارت کشور نظام سیاسی دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۷۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت مردمی ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه حضور در جمع مردم در مسجد امام هادی(ع) شهرک ولی‌عصر(عج) تهران از برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و اظهار کرد: در دولت مردمی تاکنون 67 مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، گفت: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آن‌ها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

وی حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آنها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت مردمی عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی رییس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و باعث آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی ها می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمده مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی داروهای خاص دانست و گفت: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند 13 آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه های اجرایی است که به آنها منعکس می‌شود. 

جذب 26 هزار نیروی ‌جدید در ‌وزارت بهداشت

عین‌اللهی همچنین درخصوص دسترسی به برخی داروهای بیماران خاص گفت: داروها دو دسته‌اند؛ برخی از آن‌ها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان موثری ندارند و داروهای آنها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان داروهای مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از داروهای خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه، تقاضا برای داروهای تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم