Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:43:43 GMT

محمدرضا باطنی، مترجم و فرهنگ‌نویس برجسته، درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۷۸۳۵۲

محمدرضا باطنی، مترجم و فرهنگ‌نویس برجسته، درگذشت

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این نویسنده، مترجم و فرهنگ‌نویس در پی دوره‌ای بیماری ساعتی پیش دامن از جامه خاکی درکشید. 

شماری از نزدیکان وی و انتشارات فرهنگ معاصر، ناشر برخی از آثار محمدرضا باطنی با اعلام خبر درگذشت او نوشته است: «یار دیرین سال‌های دور تا به امروزمان دکتر محمدرضا باطنی را از دست دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا باطنی (۱۳۱۳ در اصفهان) زبان‌شناس، نویسنده و مترجم بود. از آثار او در حوزه زبان‌شناسی می‌توان به «توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «نگاهی تازه به دستور زبان»، «چهار گفتار درباره زبان» و ... اشاره کرد.

از آثارش در زمینه ترجمه نیز «زبان و زبان‌شناسی» رابرت هال، «زبان‌شناسی جدید» مانفرد بی یرویش و «درآمدی بر فلسفه» اشاره کرد. فرهنگ معاصر پویا نیز از آثار مهم اوست.

وی بعد از مدت ها مطالعه و کتاب نوشتن سال گذشته برنده جایزه موقوفات افشار نیز شده بود.

برچسب‌ها زبان فارسی پژوهشگر ادبیات فارسی کتاب ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زبان فارسی پژوهشگر ادبیات فارسی زبان فارسی پژوهشگر ادبیات فارسی کتاب ادبیات اخبار کنکور محمدرضا باطنی زبان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۷۸۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیخ بهایی، عالمی چندبعدی بود

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، «دلال عباس»، استاد دانشگاه لبنان در وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی، معمار تمدن‌ساز» که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: شیخ بهایی، عالمی چندبعدی، حکیم، فقیه، مفسر، دانشمند علوم ریاضی و هندسه، ادیب و شاعر و دارای دیدگاهی متمایز بود.


وی با بیان این که آثار شیخ بهایی در ایران و جهان اسلام همچنان باقی است، اظهار داشت: آثار شعر و نثر شیخ بهایی، تصویری واضح از تضاد موجود میان واقعیت محیط زندگی شیخ بهایی و موضعی که همگان را به آن دعوت می‌کرد، به ما نشان می‌دهد.

دلال عباس با اشاره به اشعار فارسی شیخ بهایی تصریح کردک اشعار فارسی وی که دارای پیشینه عرفانی بود، نشان دهنده تاثیر  پذیرفتن وی از شعرای فارسی بزرگ است و در اشعار وی برخی از ابیات برخواسته از اشعار منسوب به مولوی از شعرای عارف فارسی یافت می‌شود.



 

 

دیگر خبرها

  • شیخ بهایی، عالمی چندبعدی بود
  • دیدار رئیس سازمان فرهنگ با معاون وزیر خارجه ارمنستان
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان
  • علت مشکلات جیدون سانچو در منچستریونایتد از زبان تیری آنری (زیرنویس فارسی)
  • ادبیات فارسی بر قله جهان + فیلم
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • آیا حذف زبان فارسی در افغانستان ممکن است؟
  • هنرمند و بخشی شمال خراسان درگذشت
  • پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت