Web Analytics Made Easy - Statcounter

خداوند، رحمت خویش را منسوب به پیامبر صلی الله علیه و آله کرده است؛ از این جهت مشاهده می‌کنیم سراسر زندگی ایشان رحمت و عفو و گذشت است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ، وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ، وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ، یَا رَحِیماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ» یعنی خدایا مرا در این ماه با رحمتت فراگیر، و توفیق و عصمت روزی‌ام کن، و از تیرگی‌های تهمت دلم را پاک کن، ای مهربان به بندگان با ایمان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فراز اول این دعا از خداوند می‌خواهیم مرا آغشته به رحمت خود کند. رحمت به معنای «عطای بدون استحقاق» است و خداوند از باب قاعدۀ لطف خویش این مفهوم را در عالم گسترده کرده است به گونه‌ای که تمام اشیاء درون فضای رحمت خدا شکل گرفته‌اند، همچنان که خداوند در قرآن می‌فرماید «وَ رَحْمَتی‏ وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ» یعنی رحتم همه چیز را در بر گرفته است. (اعراف156)

این مفهوم زیبا به قدری نزد خداوند جایگاه دارد که آن را منسوب به برترینِ از خوبان بشر یعنی رسول الله صلی الله علیه و آله کرده است، آنجا که فرمود «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین‏» و تو را جز رحمتى براى تمام عالمیان نفرستادیم‏. (انبیاء 107) از این جهت مشاهده می‌کنیم سراسر زندگی ایشان رحمت و عفو و گذشت است و همین سیرۀ حضرت سبب جذب عموم مردم به دین اسلام شد. از این باب است که فرمود «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک‏...» [ اى پیامبر] پس به مهر و رحمتى از سوى خدا با آنان نرم‌خوى شدى و اگر درشت خوى و سخت دل بودى از پیرامونت پراکنده مى‏‌شدند». (آل‌عمران159)

این خصلت حضرت بیانگر عالی‌ترین نوع اِعمال مدیریت است؛ مدیریتی که در آن، شاهد عالی‌ترین درجات رحمت، عفو و گذشت در مقابل تکبر و سخت‌دلی هستیم، هرچند در برابر کافران بسیار سرسخت و اهل مبارزه بودند و به تعبیر خداوند «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرین‏» یعنی در برابر مؤمنانْ فروتن‏ هستند و در برابر کافرانْ سرسخت و قدرتمندند.

متأسفانه برخی به اصطلاح روشنفکران با تحریف سیرۀ نبوی و نادیده گرفتن این دست از آیات قرآن، موضوع «اسلام رحمانی» و «صلح پایدار» را مفهوم‌سازی کردند؛ بروز این نوع اسلام خودبافته‌ سبب شد حتی کُرنش و وادادگی در برابر دشمن، از مصادیق دین رحمانی معرفی شود، در حالی که خداوند سرسختی و گاهی نبرد با کافران را در آیات متعددی مطرح می‌کند. بنابراین خداوند و خلفای بر حق ایشان، در کنار رحمانیت خویش، عمدتاً با کافران و مرتدان، برخورد سخت داشتند؛ نبردهای گستردۀ رسول الله (ص) با کافران و مشرکان و نیز نبردهای امیرالمؤمنین با دشمنان، جلوه‌ای از این حقیقت است.

دعای روز بیست و هشتم رمضان / بهترین وسیله‌ای که سبب قُرب به خدا می‌شوددعای روز بیست و هفتم ماه رمضان / تبدیل امور از سختی به سوی آسانیدعای روز بیست و ششم ماه رمضان / علت سلب توفیق نماز شب

انتهای‌پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دعا ماه مبارک رمضان دعا ماه مبارک رمضان روز بیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۱۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین

بعد از نماز، دعای کمیل داشتیم. هر یک از بچه ها قسمتی از دعا را می خواندند؛ از جمله آقا مهدی؛ اما حال و هوای او با بقیه فرق می کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از جهان نیوز، بعد از ظهر پنج شنبه بود سر و کله ی آقا مهدی پیدا شد. پایگاه ما در نوار مرزی سردشت بود و مهدی آمد تا از نزدیک، پیشرفت کارها و مسائل مربوط به شناسایی را بررسی کند.

بعد از جلسه، وقت نماز شد. آن شب خود مهدی اذان گفت و نماز جماعت را اقامه کردیم.
بعد از نماز، دعای کمیل داشتیم. هر یک از بچه ها قسمتی از دعا را می خواندند؛ از جمله آقا مهدی؛ اما حال و هوای او با بقیه فرق می کرد.

مهدی با سوز عجیبی دعا می خواند. تمام کسانی که آن شب در جلسه بودند، طعم شیرین آن دعای کمیل را از یاد نخواهند برد. مهدی دعا را در شرایطی خواند که ما زیر پای دشمن قرار داشتیم و از همه طرف مورد تهدید بودیم.

او به حدی گریه کرد که از خود بی خود شده بود. قسمتی از دعا را هم جواد دل آذر خواند.

این دو نفر چنان شوری به پا کرده بودند که همه ضجه می زدند. دعا که تمام شد، مهدی از سنگر بیرون آمد، نگاهی به آسمان انداخت و زیر لب چیزهایی زمزمه کرد. دو روز بعد خبر شهادتش آمد.
برگرفته از کتاب «برف تا برف» مجموعه خاطراتی از شهید مهدی شیخ زین الدین
راوی: عبدالرزاق شیخ زین الدین پدر شهید

دیگر خبرها

  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم مدارس سمپاد چهارمحال و بختیاری
  • ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • برگزاری مرحله مقدماتی پانزدهمین و بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان ویژه مجموعه منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • بیست‌وچهارمین دوره حفظ تخصصی مؤسسه جامعه القرآن‌ برگزار می‌شود