Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاروق سخنور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پایش‌هایی که در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان طی روزهای اخیر انجام شده است هزاران جفت پرنده آبزی و کنارآبزی مشاهده شده اند که در نیزارهای حاشیه تالاب اقدام به لانه گذاری و شماری از آنها نیز اقدام به تخمگذاری کرده اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۳۰ هزار بال انواع پرندگان در این تالاب حضور دارند افزود: حضور این تعداد پرنده که در میان آنها گونه های نادر نیز دیده می شود و لانه سازی آنها در این تالاب نشانگر شرایط بسیار مناسب زیستی و ایجاد مکانی امن برای این پرندگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: برخی از این پرندگان پس از جوجه‌آوری و قابلیت پرواز جوجه‌ها با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند.

سخنور زمان جوجه آوری این پرندگان را از اواسط خردادماه اعلام کرد و افزود: بیشتر پرندگانی که در این تالاب اقدام به لانه سازی کرده اند شامل اردک سرسبز، چنگر، باکلان، چوب پا، پرستوی دریایی، حواصیل و اردک تاجدار است.

وی شرایط زیستی این تالاب به ویژه میزان آب موجود در آن را مناسب عنوان کرد و گفت: بارندگی های روزهای اخیر خوشبختانه موجب شادابی بیشتر این تالاب شده است.

وی ادامه داد: با توجه به لانه سازی شمار زیاد از پرندگان مهاجر و بومی، نظارت و گشت های کنترلی محیط بانان این اداره در این تالاب شدت بیشتری داشته و ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری کنترل می شود.

سه=خنور از اهالی روستاهای اطراف این تالاب خواست در این مدت از ترددهای غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کنند و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند.

سخنور اظهار داشت: تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده که همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

این تالاب، به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب های زیبا و مهم این استان به شمار می رود که با مساحت هزار و ۵۰ هکتار در جنوب دریاچه ارومیه و ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

تالاب کانی برازان همچون یک نگین فیروزه‌ای در آذربایجان غربی در فصول مختلف سال از جمله بهار میزبان هزاران بال پرنده مهاجری است که این تالاب را به یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشور تبدیل کرده اند.

این تالاب که از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است به عنوان با ارزش ترین زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور محسوب می شود.

براساس آخرین بررسی‌ها ۷۵ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده در «کانی‌برازان» شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده اسفناج/ Chenopodiaceae» و «گندمیان/ Graminae است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب‌های بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی "حسن‌خان" و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

برچسب‌ها مهاباد سازمان حفاظت محیط زیست معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب آذربایجان غربی پرندگان مهاجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی پرندگان مهاجر اخبار کنکور آذربایجان غربی پرندگان مهاجر کانی برازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۱۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند

اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده گفت: هم اکنون تالاب‌های این شهرستان به جز تالاب یادگارلو به طور کامل آبگیری شده و از لحاظ پوشش گیاهی برای لانه‌سازی و زادآوری و امنیت موجود و تغذیه از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.

وی افزود: امسال ۳ میلیون مترمکعب آب برای احیای تالاب طالقان رهاسازی شده و آبگیری تالاب‌های سولدوز، دورگه‌سنگی و گرده قیط و ممیند این شهرستان نیز در حال انجام است.

قایمی ابراز امیدواری کرد با توجه به شرایط این تالاب‌ها و احیای کامل آنها، شمار زیاد از پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی امسال در تالاب‌های این شهرستان جوجه‌آوری کنند و در فصل پاییز نیز میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده با بیان اینکه هم اکنون تالاب سولدوز هم به طور کامل آبگیری شده،  در ادامه گفت: آبگیری این تالاب با توجه به اینکه همجوار پارک ملی دریاچه ارومیه و در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده