Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@03:01:57 GMT

آبگیری ۳ سد خاکی در اردستان

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۱۹۴۸

آبگیری ۳ سد خاکی در اردستان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مجید خداپرستان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان با بیان اینکه ۳ طرح‌ شامل آبخیزداری پخش سیلاب روستای مزدآباد، پخش سیلاب موغار و بندهاخاکی ظفرقند است، گفت: این سد‌های خاکی در چند سال گذشته به منظور تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و نفوذپذیری آب، کنترل سیلاب و ریزگرد‌ها در شهرستان ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: حجم آب پشت این سد‌ها افزون بر ۴۰۰ هزار متر مکعب است و با آبگیری سد‌های خاکی در مناطق مختلف شهرستان از وارد شدن خسارت شدید به روستا‌ها جلوگیری شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان یکی دیگر از مزایای آبگیری سد‌های خاکی را نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: تغذیه سفره‌های زیرزمینی سبب رشد و پوشش شرایط محیطی و جلوگیری از فرسایش خاک خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: آب‌های ذخیره شد پشت این سد‌ها بیش از یک ماه ماندگاری دارد و این طرح‌ها یکی از موثرترین راهکار کنترل سیلاب‌ها و همچنین هدایت آب‌های حاصل از بارش‌ها است.

خداپرستان با بیان اینکه تاکنون ۳۵ طرح آبخیزداری در مناطق مختلف اردستان با اعتبار افزون بر ۴۰ میلیارد تومان اجرا شده است، افزود: این سد‌ها از نوع سنگ و ملاتی، بند خاکی، پخش سیلاب و بیولوژیک هستند.

رییس اداره هواشناسی اردستان ۱۵ اردیبهشت ماه جاری با بیان اینکه که مجموع بارندگی‌های امسال این شهرستان تاکنون ۶۰ میلی متر ثبت شده است، گفت: مردم این شهرستان تا پایان اردیبهشت ماه با توجه به وضعیت نقشه‌های هواشناسی باید منتظر بارش‌های بهاری و رگباری همراه با رعد و برق در عصر و اوایل شب باشند.

جواد رمضانپور با بیان اینکه بارندگی‌های امسال اردستان چهار برابر کمتر از سال گذشته بوده است، افزود: به طور حتم این شهرستان در تابستان پیش رو با کمبود آب و خشکسالی مواجه خواهد شد و به همین دلیل از اکنون باید مدیریت منابع آب در دستور کار قرار گیرد.

او اضافه کرد: اگر تا پایان اردیبهشت ماه هم بارندگی تداوم داشته باشد، قنات‌های خشک شده اردستان پرآب نمی‌شود و به تبع آن تابستان امسال شهرستان به شدت گرم و خشک خواهد بود.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری آبگیری سدخاکی تغذیه سفره های زیرزمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۱۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوک خاکی؛ پسرخاله مورچه خوار (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه
  • خوک خاکی؛ پسرخاله مورچه خوار (فیلم)
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • تیغ زنی، تسطیح و رگلاژ ۳۰ کیلومتر از راه‌های شنی و خاکی شهرستان کوثر
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند