Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:08:18 GMT

روشنایی سیاه‌چادرها درششمین پویش هر هفته الف- ب- ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۲۴۲۳

روشنایی سیاه‌چادرها درششمین پویش هر هفته الف- ب- ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی چهل امیرانی، با اعلام این خبر در ششمین برنامه پویش هر هفته الف ب ایران در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در آستانه رسیدن به خط پایان تامین برق روستاییان، صنعت برق در اقدامی دیگر طرح تامین برق قشر دیگری از جامعه که محل سکونت ثابتی نداشته و در حال کوچ هستند، آغاز نموده است.

وی ادامه داد: به جهت سبک زندگی عشایر کوچنده، تامین برق از طریق شبکه میسر نمی باشد لذا ساخت دستگاه مولد برق خورشیدی قابل حمل برای تامین نیازهای ضروری عشایر در ییلاق و قشلاق و میان بند ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این نیازها شامل تامین روشنایی و تامین برق تجهیزات مخابراتی و کمک آموزشی همانند موبایل و تبلت به عنوان مهمترین نیاز خانوار عشایر غیور می باشد. همچنین تامین وسایل برقی کم‌مصرف نیز در سال جاری با تحویل ۲۰ هزار دستگاه از این سامانه ها به ۲۰ هزار خانوار عشایر کوچنده با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان و با مشارکت ۱۰ درصدی عشایرانجام خواهد شد.

وی یادآور شد: هم اکنون ۳ هزار دستگاه آماده تحویل در ۱۵ استان به طور همزمان بوده که با دستور وزیر نیرو، این سامانه ها به عشایر سخت کوش تحویل شد.

چهل امیرانی، اضافه کرد: با توجه به روند تولید و ساخت دستگاه ها توسط سازندگان داخلی تا دو ماه آتی ۸ هزار دستگاه دیگر تولید و تحویل عشایر خواهد شد.

مجری طرح برق روستایی شرکت توانیر همچنین از بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستا با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان در سال جاری خبر داد و گفت: جمعیت تحت تاثیر در این تعداد روستا، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود.

چهل امیرانی افزود: جهت این امر جابجایی ۱۵۰ هزار اصله تیر از معابر روستاها، اصلاح و نصب ۲۰۰ هزار پایه روشنایی، اصلاح ۱۰ هزار کیلومتر شبکه برق و نصب ۴ هزار دستگاه ترانس برق نیز انجام خواهد شد.  

عشایر، جامعه‌ای مولد و همیشه در خدمت مردم است

در ادامه استاندار فارس نیز با بیان این که ۳۲ هزار خانوار عشایری در این استان زندگی می کنند که ۱۳ درصد از جمعیت عشایری کشور را تشکیل می دهند، اظهار داشت: عشایر، جامعه ای مولد و همیشه در خدمت مردم و انقلاب اسلامی بوده اند که کمتر از مواهب توسعه برخوردار شده اند.

عنایت‌اله رحیمی، با اشاره به این که دو هزار و ۷۷۵ سامانه انرژی خورشیدی با هزینه حدود ۲۸ میلیارد تومان برای عشایر استان فارس تهیه شده است، گفت: امروز به صورت نمادین ۳۶۰ سامانه تحویل خانوارهای عشایری می شود.

استاندار فارس با بیان این که سامانه های انرژی خورشیدی قطعا در رفاه و آسایش خانوارهای عشایری اثرگذار خواهد بود، اظهارداشت: استفاده از سامانه های انرژی خورشیدی موجب استفاده کمتر از سوخت های فسیلی و بهره گیری از مواهب ارتباطات مانند صدا  وسیما و شارژ گوشی های تلفن همراه و روشنایی سیاه چادرها خواهد شد.

۲ هزار و ۷۷۵ خانوار مشمول دریافت سامانه انرژی خورشیدی

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس و مدیرعامل شرکت توزیع برق استان نیز در ادامه این مراسم گفت: تعداد خانوار مشمول دریافت سامانه در استان فارس، ۲ هزار و ۷۷۵ خانوار هستند.

احمد رضا خسروی با اشاره به اینکه ۳۶۰ سامانه انرژی خورشیدی قابل حمل آماده تحویل به عشایر استان فارس است، گفت: تحویل ۲ هزار و ۳۲۵دستگاه سامانه باقیمانده نیز تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

این مقام مسوول، اعتبار اجرای کامل طرح سامانه انرژی خورشیدی قابل حمل عشایری در استان فارس را حدود ۲۸ میلیارد تومان برآورد کرد و بیان داشت: این پنل ها علاوه بر تامین برق مورد نیاز عشایر کوچ رو می تواند به گسترش بهره مندی از انرژی های نو و جلوگیری از تخریب محیط زیست، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش تخریب جنگل ها کمک کند.

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس، افزود: در این طرح هر خانوار عشایر با در اختیار داشتن یک پنل خورشیدی کوچک سبک و قابل حمل می تواند به راحتی برق مورد نیاز خود را برای روشن کردن چهار لامپ کم مصرف و شارژ انواع تلفن همراه، چراغ قوه و رادیو، تامین نماید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، خاطرنشان کرد: تمامی مراحل نیازسنجی، طراحی، الگوی ساخت و تعیین مشخصات فنی این سامانه تحت نظارت و راهبری دفتر برق روستایی شرکت توانیر و توسط کارشناسان و متخصصان این شرکت انجام گرفته که ساخت بیش از ۶۳۷۵ دستگاه از این تجهیزات پس از طی مراحل قانونی و برگزاری مناقصه توسط بخش خصوصی و با به کارگیری از تمامی ظرفیت های تولید داخل در سالی که به "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نامگذاری گردیده، به مرحله تولید رسیده است و تعداد ۲۷۷۵خانوار عشایر استان فارس از این سامانه بهره مند خواهند شد.

وی افزود: از این تعداد هم اینک با هماهنگی اداره کل امور عشایر تعداد ۳۶۰ دستگاه تحویل عشایر می شود و باقی مانده به تعداد ۲۳۲۵ دستگاه تا پایان خرداد ماه تحویل خواهد شد.

خسروی همچنین از رونمایی از طرح جهادی بهسازی شبکه برق روستایی (بهارستان) در استان فارس خبر داد و گفت: تعداد روستاهای هدف طرح جهادی بهسازی استان فارس ۶۰۰ روستا و اعتبار پروژه طرح جهادی بهسازی روستایی ۹۰ میلیارد تومان است که پیش بینی می شود تا اسفند ماه سال ۱۴۰۰ این طرح به پایان برسد.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: روستا برق ایران عشایر سامانه انرژی خورشیدی میلیارد تومان استان فارس خانوار عشایر برق روستایی هزار دستگاه تامین برق سامانه ها خواهد شد قابل حمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۲۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوستن اداره‌های دولتی پایتخت به پویش کاهش مصرف آب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سخنگوی آبفای استان تهران گفت: امسال با توجه به شرایط کم بارشی‌ها و کمبود منابع آب‌های سطحی، دستگاه‌های اجرایی، براساس قانون مصوب، باید ۲۵ درصد مصرف را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش دهند.

آقای بخشی افزود: با اداره‌های دولتی توافق‌هایی شده و مدیران روابط عمومی موظف شدند ضمن انتقال این پیام به دستگاه‌های اجرایی، مصرف آب را در اداره‌ها مدیریت کنند.

سخنگوی آبفای استان تهران گفت:اداره‌ها برای کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب در مقایسه با سال گذشته که در قبوض مشخص است، باید از هدر رفت و اتلاف آب در شبکه جلوگیری و مصرف آب در حوزه‌های خدماتی و نظارتی و آبدارخانه‌ها و رستوران‌ها را کنترل کنند

آقای بخشی افزود: همچنین باید سامانه‌های تاسیساتی و سرمایشی اداره‌ها بررسی و اگر ایرادی وجود دارد ایراد برطرف شود تا با مدیریت فنی از هدر رفت و نشت آب جلوگیری شود.

سخنگوی آبفای استان تهران گفت: اگر ۱۰ درصد در مصرف آب در تهران صرفه جویی شود، حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب می‌شود.

دیگر خبرها

  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیوستن اداره‌های دولتی پایتخت به پویش کاهش مصرف آب
  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • ۶۳۰ پنل‌خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع می‌شود
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی
  • تدوین بانک اطلاعاتی توانمندی‌های صادراتی فارس به ۶ زبان
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد