Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:13:03 GMT

۲۰۰ معبر میبد به نام شهدا نامگذاری شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۳۲۴۲

۲۰۰ معبر میبد به نام شهدا نامگذاری شد

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی شهرداری میبد، علیرضا نقوی  افزود: این اقدام بی‌سابقه به دنبال تشکیل و شروع به کارکمیته نامگذاری در سال ۱۳۹۸ با هدف صیانت از هویت و اسامی شهدای میبد، احیای اسامی بومی، محلی، تاریخی و هنرصنعت این کهن شهر انجام گرفته‌است.

وی افزود: کمیته‌ نامگذاری میبد بر اساس مصوبه سال ۱۳۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۱۳۸۶ شورای فرهنگ عمومی کشور در راستای ساماندهی نامگذاری‌های خلق‌الساعه و قائم به شخص تشکیل گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار میبد اعضای این کمیته را نیز متشکل از رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، یکی از اعضای هیأت رییسه شورا،  مسوولان بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، نماینده دفتر امام جمعه محترم، نماینده سپاه و بسیج و اساتید دانشگاه  ذکر کرد.

شهردار میبد در ادامه با ارایه توضیحاتی در ارتباط با مصوبه‌های کمیته نامگذاری شهر میبد که موجب سوء برداشت برخی از شهروندان شده بود ، اعلام کرد: برخی مطالب و موضع‌گیری‌ها از سر دلسوزی و ناآگاهی شهروندان است که با تشریح اقدامات انجام شده این موارد رفع می‌شود.

وی یادآور شد : ملاک نامگذاری‌ها بر اساس شاخص مهم که به صراحت در آیین‌نامه ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی  مصوب شده ، بوده است.

 وی ادامه داد: شهرهای جمهوری اسلامی ایران در ظاهر و باطن باید نشانگر تاریخ و جغرافیای تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد که از مصادیق مهم آن اسامی خیابان‌ها و محلات است که در حکم شناسنامه شهرها و بیانگر ارزش‌های اقتصادی، تاریخی فرهنگی و ملی جامعه است.

این مسوول تصریح کرد : نامگذاری‌ها و سیستم اجرایی آن بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی شورای عالی فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۴ و همچنین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درسال ۱۳۹۶ و اجرای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی نظام و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است و این بخشنامه‌ها سراسری در شهرها و روستاها بوده و میبد هیچ زمانی در این مسأله پایلوت نبوده‌است.

نقوی افزود: به صراحت بیان می‌کنم که سامانه GNAF سال‌هاست در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و دیگر شهرستان‌ها اجرا شده است و تهمت حذف نام‌های شهدا و انقلابی جفایی بزرگ در حق خادمان مردم در مجموعه مدیریت شهری است.

شهردار میبد در ادامه گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت ساماندهی نام‌های معابر و میادین شهری در راستای خدمت رسانی به شهروندان در مواقع بروز بحران و حوادث، نامگذاری شهر میبد بر اساس طرح نشانی استاندارد مکانی ملی(Gnaf) که امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد و  با حضور مشاور در کمیته نامگذاری شهر میبد در دستور کار قرار گرفت.

 نقوی در خصوص مزایای آیین نامه GNAF یادآور شد: این آیین نامه دارای مزایای بسیاری از جمله افزایش کارایی، افزایش دقت و داده‌های قابل اطمینان است و بر این اساس با توجه به اهمیت احیا و حفظ هویت محلی و بومی و ملی، نامگذاری معابر و میادین با اولویت نام‌های هویتی محلی، تاریخی و ملی و احیا و حفظ نام تمام شهدا با اجازه از خانواده معزز شهدا و با هدف حفظ و حراست از فرهنگ شهید و شهادت صورت گرفت.

 دبیر شهر جهانی زیلو همچنین درخصوص نحوه نامگذاری در سطح شهر میبد عنوان کرد: براساس آیین نامه GNAF و سهولت در امر آدرس دهی، حدفاصل بین میادین که به نوعی گره های ترافیکی محسوب می شوند ، باید نام منحصر به فردی اطلاق گردد.

وی ادامه داد: نامگذاری باید به گونه‌ای باشد تا در مواقع بحران و بروز حوادث، یافتن آدرس در کمترین زمان ممکن صورت گیرد و ارگان های خدمت‌رسان مانند آتش نشانی و اورژانس بتوانند به سهولت به آدرس اعلام شده اعزام شوند تا در حفظ جان شهروندان قصوری صورت نگیرد و شاهد مشکلات و عواقب برای همشهریانمان نباشیم.

نقوی علت تغییر نام بلوار بسیج به دو نام بلوار بسیج و شارستان توضیح داد: بلوار بسیج با توجه به وجود سه گره ترافیکی (دو میدان ارگ و جانباز و پل زیرگذر معلم)، نام‌های منحصر به فردی برای حدفاصل میدان ارگ تا میدان جانباز به نام بلوار شارستان به توجه به وجود نارین قلعه به عنوان بنای تاریخی با قدمت ۷۰۰۰ ساله و نام حدفاصل میدان جانباز تا پل زیرگذر معلم با در این محدوده به نام بلوار بسیج تثبیت گردید.

شهردار میبد درخصوص نامگذاری اسامی شهدا بر روی معابر شهری تاکید کرد و افزود: یکی از اعضای اصلی این کمیته ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان می باشد که با هماهنگی خانواده معزز شهدا، معابر محل سکونت شان، به نام شهید مزین گردیده است.

وی نام های سرداران شهید در شهرک شهدا در شریان‌ها و مسیرهای اصلی قرار گرفتند و برای اولین بار نام جانباز خسروخاور بر روی معبری در محدوده محل سکونت ایشان قرارگرفت.

نقوی درخصوص تغییر نام خیابان شهید دهقانی عنوان کرد: نام خیابان شهید دهقانی که در دوره گذشته به نام خیابان خبرنگار تغییر نام پیدا کرده بود مجدداً به نام شهید دهقانی مصوب و مکانی دیگر به نام خبرنگار در دستور کار قرار دارد.

 دبیر شهر جهانی زیلو یادآور شد: باتوجه به هنرمندی مردمان اصیل این دیار از گذشته تا به امروز و اهمیت حفظ صنایع دستی، نام بلوار خرمشهر به بلوار زیلوبافان تغییر نام پیدا کرد و حدفاصل میدان سرامیک سازان تا میدان دفاع مقدس به نام بلوار سفالگران مصوب شد و میدان تقاطع بلوار زیلوفان و میرشمس الحق به نام میدان کشف الاسرار که یکی از آثار مهم ابوالفضل رشید الدین میبدی قرآن پژوه میبدی نامگذاری شد.

نقوی افزود: حمایت و مشارکت در برگزاری کنگره‌ی شهدای شهرستان، استان و کنگره‌های محلات، طراحی و ساخت المان‌های میادین بعثت، فاطمیه(س) و امام حسین (ع) با تأثیر از فضای مذهبی و شهید پرور شهر میبد به عنوان بخشی از اقدامات مجموعه‌ شورا و شهرداری در دوره پنجم مدیریت شهری برشمرد.

میبد بیش از ۱۷ آبادی و محله دارد و ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها میبد دفاع مقدس علیرضا نقوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد دفاع مقدس میبد دفاع مقدس شورای عالی انقلاب فرهنگی اخبار کنکور شهردار میبد شورای عالی بلوار بسیج آیین نامه نام بلوار تغییر نام شهر میبد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند

استاندار کرمان گفت: متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، با بیان اینکه ضرورت دارد تا اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به ثبت آثار دفاع مقدس اقدام کند، اظهار کرد: در خصوص یادمان شهدای گمنام باید مکان‌یابی خوبی انجام شود. وی با تأکید بر اینکه در صورت درخواست دستگاه‌ها جهت تدفین شهید گمنام، اعتبار لازم برای ساخت یادمان شهید نیز دیده شود، افزود: نمادها باید حفظ شود، لذا در نقاطی که لشکر ۴۱ ثارالله عملیات انجام داده است نیز یادمان‌ها احداث شوند. استاندار کرمان در ادامه با اشاره به ابلاغ اعتبار چاپ و نشر کتاب شهدا از محل شرکت‌ها و بانک‌ها در سال‌جاری، صریح کرد: پیشنهاد می‌شود در این زمینه پروژه‌ها تعریف، مشخص و با مدیریت بنیاد حفظ آثار کار انجام شود. وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی، جلسات مکرر و انجام کارهای حقوقی، تصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است؛ البته جایگاه اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در این طرح محفوظ است و شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند. کد خبر 748577

دیگر خبرها

  • شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند
  • کشف پیکر مطهر پنج شهید دیگر در دهلران
  • بازدید مدیرکل بازرسی لرستان از میدان شهدا خرم آباد
  • دیداری از جنس تکریم خانواده شهدا
  • باز شدن گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • نصب تصاویر ۴۱۲ شهید در بلوار‌ها و معابر دهدشت
  • آغاز عملیات پروژه بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی قم و انسداد مسیر
  • ضرورت همکاری نیروی انتظامی در توسعه بلوار شهید ابوالحسن خرمرودی
  • بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است