Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@20:15:52 GMT

وزرای احمدی‌نژاد تا چه میزان با انحرافات وی همراهی داشتند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۳۷۳۴

وزرای احمدی‌نژاد تا چه میزان با انحرافات وی همراهی داشتند؟

نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدار اعضای کابینه دهم، اینطور نشان می‌دهد که ایشان مخالف نادیده گرفتن تلاش‌های وزرا و کابینه به دلیل انحراف شخص رئیس جمهور و اطرافیان وی است.

سرویس سیاست مشرق - شناخت‌نامه احمدی‌نژاد، پژوهشی است که به رفتارهای احمدی‌نژاد در عرصه سیاسی و اجرایی می‌پردازد، این پژوهش به نقاط عطف رئیس دولت نهم و دهم می‌پردازد و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا احمدی‌نژاد تغییر کرده است؟

آنچه در ادامه می‌آید، قسمت هفدهم از این پژوهش است، در این بخش به تحلیل وزرای احمدی‌نژاد پرداخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

** قسمت هشتم: چرا احمدی‌نژاد یازده روز خانه‌نشین شد و قهر کرد؟

** قسمت نهم: احمدی‌نژاد چرا و چگونه به مخالفت با روحانیت و مراجع تقلید پرداخت؟

** قسمت دهم: چرا احمدی‌نژاد در بحران سوریه با دشمنان هم نظر بود؟

** قسمت یازدهم: اتهامات احمدی‌نژاد به سپاه پاسداران از چه زمانی آغاز شد؟

** قسمت دوازدهم: وقتی احمدی‌نژاد خود را هم رئیس‌جمهور می‌دانست هم رئیس شورای نگهبان

** قسمت سیزدهم: کدام رفتار احمدی‌نژاد برای رهبر انقلاب عجیب و غریب بود؟

** قسمت چهاردهم: پشت پرده نمایش محمود احمدی‌نژاد برای مبارزه فساد چه می‌گذشت؟

** قسمت پانزدهم: طرح احمدی‌نژاد برای سرکوب و بازداشت گسترده معترضان انتخابات ۸۸

** قسمت یازدهم: مشایی دلیل برکناری بسیاری از وزرای دولت نهم و دهم

سرنوشت وزرای دولت احمدی نژاد

دولت‌احمدی‎نژاد وزرای جوان و تازه واردی را به سیستم مدیریتی و سیاسی کشور معرفی کرد. احمدی‎نژاد برای بسیاری از این افراد تبدیل به دروازه‌ای برای ورورد به به سیاست شد. هرکدام از مدیران دولت‌های نهم و دهم بعد از این دولت‌ها گرایشات سیاسی متفاوتی پیدا کرده و گروه‌های سیاسی جدید را شکل دادند. برخی به احمدی‎نژاد وفادار مانده و برخی تلاش کردند تا هویت سیاسی مستقلی برلی خود رقم بزنند. البته  برخی از وزرای احمدی‎نژاد، قبل از عضویت در دولت وی گرایشاتی به جریانات یا افراد موجود سیاسی داشتند و پس از دوران احمدی‎نژاد نیز، در مسیر همان گرایشات باقی ماندند.

چه کسانی به انحرافات احمدی نژاد پایبند ماندند؟

وزرا و اعضای دولت احمدی‎نژاد پس از دولت وی گرایشات مختلفی پیدا کردند. برخی از این افراد مانند پورمحمدی به گرایشات قبلی خود وفادار ماندند. برخی نیز مانند ثمره هاشمی، مشایی، بقایی، غلامحسین الهام و ... وفاداری خود به احمدی‎نژاد را حفظ کردند. اما در این میان برخی تلاش کردند جریانی جدید را پایه گذاری کرده و هویتی مستقل برای خود رقم بزنند. از گروه‌های وابسته به احمدی‎نژاد که تلاش کردند هویتی مستقل برای خود رقم بزنند می‌توان به جبهه پایداری و جبهه یکتا اشاره کرد. جبهه پایداری توسط برخی از وابستگان احمدی‎نژاد پس از مسائل مربوط به خانه نشینی یازده روزه تشکیل شد. این افراد اکثرا معتقدند احمدی‎نژاد در دوره دولت دوم خود رو به انحراف رفته است، اما اقدامات وی در دولت اول را تأیید می‌کنند. جبهه یکتا یکی دیگر از گروه‌هایی است که وزرای احمدی‎نژاد شکل داده و تلاش کردند هویتی مستقل برای خود ایجاد کنند. اعضای این جبهه دارای گرایشات مختلف و متشتت سیاسی هستند و به نظر می‌رسد وحدت آرایی بین اعضا وجود نداشته باشد.

برخی از اعضای دولت‌های نهم و دهم تلاش کردند تا پس از این دولت‌ها موضعی میانه اتخاذ کنند این دسته افراد از سویی مایل نبودند به عنوان حلقه اطرافیان فعلی احمدی‎نژاد شناخته شوند و از سوی دیگر علاقه‌مند بودند ارتباط خود رابا احمدی‎نژاد حفظ کرده و از انتقاد به وی بپرهیزند. افرادی مانند علی نیکزاد، شمس‌الدین حسینی، فریدون عباسی و تا حدی صادق محصولی را از این دسته شمرد. برخی از این افراد مانند علی نیکزاد حتی بیانیه مسئولین دولت احمدی‎نژاد در محکومیت وی را امضا نکردند. نیکزاد در روزهای پایانی دولت دهم و در شرایطی که انحراف احمدی‎نژاد و حلقه اطرافیانش بر کسی پوشیده نبود، مشایی را برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور همراهی کرد.

کارهای خوب وزرای دولت در کنار انحرافات حلقه خاص

کابینه‌های نهم و دهم، علی رغم همه مشکلاتی که داشتند؛ توانستند اقدامات موثری را در جهت بهبود مشکلات کشور انجام دهند. بسیاری از از این اقدامات را نمی‌توان به احمدی‎نژاد و حلقه یارانش منتسب کرد بلکه توسط وزرایی انجام شده است که از لحاظ فکری از وی مستقل بودند.

نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدار اعضای کابینه دهم، اینطور نشان می‌دهد که ایشان مخالف نادیده گرفتن تلاش‌های وزرا و کابینه به دلیل انحراف شخص رئیس جمهور و اطرافیان وی است. ایشان درباره زحمات کابینه‌های نهم و دهم فرموده اند: «در ۸ سال اخیر همه احساس و درک کردند که رئیس‌جمهور محترم و همکاران ایشان، با تحمل سختی‌ها، نسبت به همه‌ی دولت‌ها و دوره‌های دیگر، کارهای بسیار پرحجم و پرشتابی انجام می‌دهند که این واقعیت، نکته‌ی برجسته و قابل تقدیری است.» این عبارات نشان دهنده آن است که علی رغم همه انحرافات احمدی‎نژاد حتی زحمات شخص وی نیز نباید نادیده انگاشته شود.

ادامه دارد...

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین حمیدبقایی محمود احمدی نژاد احمدی نژاد جبهه پایداری محمود احمدی نژاد شمس الدین حسینی فریدون عباسی دولت نهم و دهم علی نیکزاد دولت احمدی نژاد وزرای احمدی نژاد دولت احمدی نژاد احمدی نژاد احمدی نژاد احمدی نژاد نهم و دهم احمدی نژاد رئیس جمهور تلاش کردند دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدی: ۱۰ درصد از قرارداد بازیکنان پرسپولیس را پرداخت کردیم/ تیم را برای قهرمانی در آسیا تجهیز می کنیم

سیدمحمدمهدی احمدی رئیس کنسرسیوم بانک‌های خریدار پرسپولیس در برنامه مجله فوتبال شبکه خبر اظهار کرد: روز گذشته ۱۰ درصد از مطالبات و حقوق معوقه سرخپوشان پایتخت پرداخت شد تا روحیه شان به طور مضاعف تا پایان فصل شکل بگیرد. ان شا الله اگر بتوانند در جام باشگاه‌های ایران کسب قهرمانی کنند خودشان باعث می‌شوند که بخشی از اقساط تخفیف پیدا کند و ما تصمیم گرفتیم بخشی از این تخفیف در اقساط را به بازیکنان و کادر فنی تخصیص بدهیم که همین قدرت مضاعف را در بازیکنان ایجاد خواهد کرد. در کادر فنی هم هیچ تغییری در این ۵ هفته پایانی لیگ برتر نخواهیم داشت و مابقی اعضای هیئت مدیره هم به کار خود ادامه می‌دهند.

او افزود: اصلا نمی‌خواهیم تیم را درگیر حاشیه کنیم و فقط یک عضو که جایش در هیئت مدیره پرسپولیس خالی هست به عنوان ناظر مالی در باشگاه پرسپولیس مستقر می‌کنیم که شفافیت، بودجه و نظام مالی را بتوانیم در این باشگاه شکل بدهیم. ما فصل آینده هم می‌خواهیم  تحلیل درستی از ریسک‌های مالی در باشگاه پرسپولیس داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی دقیقی انجام بدهیم و بتوانیم سال آینده باشگاه پرسپولیس را به عنوان مدعی قهرمانی آسیا تجهیز کنیم که آنچه که در خور شان این باشگاه هست را انجام بدهیم تا  دوباره در آسیا پرآوازه شود.  

احمدی گفت: سال ۸۴ مصوبه واگذاری ۲۰ درصد از سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مصوب شد، اما هیچ گاه خریداری برایش پیدا نشد و هیچ اهلیتی از سوی سازمان خصوصی سازی مورد تایید قرار نگرفت تا اینکه در دولت رئیسی ۱۰ درصد سهام پرسپولیس و استقلال واگذار شد و ۱۶ بار مزایده از ۲۰ درصد، ۳۰ درصد، ۵۱ درصد و اخیرا مزایده ۸۵ درصدی برگزار شد، خریدار عمده‌ای برای خرید سهام این ۲ باشگاه پیدا نشد. این نگرانی وجود داشت که با واگذاری این ۲ باشگاه که نشان بزرگی دارند و هواداران زیادی بارش را به دوش می‌کشند بعدا مشکلات این ۲ باشگاه افزایش پیدا کند شاید عدم واگذاری شان موهبتش بیشتر از واگذاری شان باشد به خاطر همین موضوع به تعویق افتاد، اما بحث مجوز حرفه‌ای سرخابی ها، دولت را مجبور کرد که تصمیم بگیرد که حتما باید مالکیت از دولت جدا شود  و دولت سهام خود را واگذار کند.

رئیس کنسرسیوم بانک‌های خریدار پرسپولیس بیان کرد: نگرانی‌هایی هم وجود داشت که اگر دولت سهامدار اقلیت هم باقی بماند و بخواهد با ابزار‌هایی مدیریت کند و این موضوع باعث شد که سهامداری حاضر به خرید سهام این ۲ باشگاه نشود. با تدبیری که وزیر اقتصاد کرد به این نتیجه رسیدند که ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها یک جا واگذار شود که دولت کاملا حذف شود. ۱۰ درصد  سهام این ۲ باشگاه  به صورت شناور و خرد واگذار شده است. به طور حتم باید ۵ درصد سهام به کارکنان و پیشکسوتان واگذار شود که عنقریب باید این اتفاق بیفتد و حق تقدم با بازیکنان، کارکنان و پیشکسوتان برای خرید سهام خواهد بود.

او افزود: یکی از کنسرسیوم ها، نظام بانکی بود که ما منع قانونی به خاطر ماده ۱۶ و ۱۷ مربوط به قانون رفع تولید رقابت پذیر داشتیم و بانک‌ها را از بنگاه داری منع می‌کرد، اما شورای پول و اعتبار  ۲ هفته قبل مصوبه ای  صادر کرد  که این مانع به  صورت موردی برداشته شد. استدلال این بود که باشگاه پرسپولیس با توجه به شبکه هواداری و اجتماعی که دارد می‌تواند در کنار هم قرار بگیرد و  این مانع قانونی را بتواند برطرف کند. با توجه به مصوبه‌ای که شورای پول و اعتبار تصویب کرد ۶ بانک به صورت کنسرسیوم قرار گرفتند که عمده سهم به بانک شهر واگذار شد و ۳۰ درصد سهام را به طور مستقیم داریم و ۱۵ درصد را ۳ بانک صادرات، رفاه کارگران و اقتصاد نوین به مدت ۲ سال به بانک شهر واگذار کردند.

احمدی خاطرنشان کرد: طبق توافقی که در کنسرسیوم بانک‌ها صورت گرفت عملا ۳ عضو هیئت مدیره را بانک شهر انتخاب خواهد کرد و ۲ عضو هیئت مدیره را بانک ملت و بانک تجارت انتخاب می‌کنند که طی توافقی که کردیم یکی از این بانک ها، رئیس هیئت مدیره پرسپولیس را انتخاب می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • «گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • احمدی نژاد می‌گفت مشکل ما خود رهبری است!
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • (تصاویر) برگزاری نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو
  • احمدی: ۱۰ درصد از قرارداد بازیکنان پرسپولیس را پرداخت کردیم/ تیم را برای قهرمانی در آسیا تجهیز می کنیم