Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح‌های پذیرفته‌شده از ۹ استان کشور برای حضور در فصل ششم پروژه چهارفصل تئاتر ایران مشخص شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، ایوب آقاخانی مؤسس و مدیر پروژه‌ جامع سراسری چهارفصل تئاتر ایران، از پذیرفته‌ شدن ۱۳ طرح از ۹ استان کشور در فصل ششم از دور نوین این پروژه‌ ملی آموزشی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری با تأکید بر این نکته که حدود ۵۰ طرح از ۲۰ استان کشور متقاضی شرکت در این فرایند آموزشی نگارش و چاپ نمایشنامه بودند، نظر نهایی اعضای هیئت‌ علمی فصل ششم را با عنوان «کودک و محیط زیست»، متشکل از شهرام کرمی، سعید اسدی و سیدحسین فدایی‌حسین به عنوان آثار اولیه‌ تأیید شده به شرح زیر اعلام کرد:

«عملیات نجات هاپول» نوشته آرزو بهرامی از زنجان

«دخت نارنج و ترنج» نوشته امیرحسین طاهری از کرمان

«نجات ملکه باران» نوشته ایمان ملکیپور از مرکزی

«دوستی مبارک و آقای درخت» نوشته پژمان شاهوردی از لرستان

«سلطان بی‌رمق» نوشته حمیدرضا رنجکش از اصفهان

«زندگی زباله‌ای» نوشته سیدمحسن موسوی از اصفهان

«ژیان» نوشته صابر دل‌بینا از کردستان

«زیبا» نوشته فاطمه شافعیان از مازندران

«دنیای خاکستری» نوشته کورش نیک‌پیام از اصفهان

«دماغ یا بوق» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی از قزوین

«فلامینگو» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی از قزوین

«هیولای برکه» نوشته مصطفی جعفری خوزانی از اصفهان

«حوالی رود ارس» نوشته واحد فیروزی از اردبیل

معرفی‌شدگان باید نسخه‌ اولیه و کامل نمایشنامه‌های خود را بر اساس طرح‌های مصوب تا تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیرخانه‌ این پروژه یعنی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری از طریق آدرس الکترونیکی sahnemagazine@yahoo.com ارسال کنند تا توسط اعضای هیئت‌ علمی فصل مورد بررسی قرار گیرد.

آثاری که مورد تأیید هیئت‌ علمی قرار بگیرند، در کارگاه‌های فصلی پروژه شرکت خواهند کرد.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: چهارفصل تئاتر ایران حوزه هنری تئاتر فصل ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۴۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان