Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@16:09:08 GMT

توسعه سرمایه‌گذاری بالادستی آرامکو در 2021

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۵۲۹۱

خبرگزاری آریا -
سعودی آرامکو با توجه به روند احیای اقتصاد جهان و بالطبع رشد تقاضای نفت پس از بحران کرونا تصمیم به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت گرفته است. آرامکو قصد دارد رقم سرمایه‌گذاری خود را از 19.6 میلیارد دلار در سال 2020 به 25.6 میلیارد دلار در سال 2021 برساند که بخش اعظم افزایش سرمایه‌گذاری در سال 2021 مربوط به بخش بالادستی صنعت نفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس صورت سود و زیان سه ماه نخست، شرکت آرامکو در سه ماه نخست 6.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته که از سه ماه چهارم سال 2019 تاکنون بی‌سابقه است.
پیش‌بینی می‌شود اگر آرامکو با همین الگو تا پایان سال سرمایه‌گذاری کند رقم سرمایه‌گذاری این شرکت به 25.98 میلیارد دلار برسد. سود عملیاتی شرکت آرامکو در سه ماه نخست برابر 41 میلیارد دلار گزارش شده که 6 میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه پارسال است. سود خالص نیز با رشد 5 میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن به 21.7 میلیارد دلار رسیده است.
شایان ذکر است که بخش اعظم سود عملیاتی حاصل شده به بخش بالادستی مربوط می‌شود و بخش پایین‌دستی تنها 4.4 میلیارد دلار از مجموع سود عملیاتی را به خود اختصاص داده است.
عربستان سه میدان نفتی زلف، مرجان و بری را که توسعه آنها متوقف شده بود برای توسعه به مناقصه گذاشته است. طبق برنامه اعلام شده، میدان مرجان با افزایش ظرفیت 300 هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید 800 هزار بشکه در روز تا سال 2025 می‌رسد و میدان بری نیز با دو برابر ظرفیت تولید خود که معادل 500 هزار بشکه در روز است، در همین افق زمانی تولید خواهد کرد. میدان فراساحلی زلف نیز که هم‌اکنون دارای ظرفیت تولید 825 هزار بشکه در روز است با سرمایه‌گذاری جدید شاهد افزایش ظرفیت 600 هزار بشکه در روز می‌شود.
نفت تولیدی از این میدان به‌طور میانگین دارای گرانروی کمتر از 29 API است، البته در کنار افزایش ظرفیت تولید، این سرمایه‌گذاری آرامکو سبب می‌شود گاز همراه این میدان‌ها که حدود 2.5 میلیارد فوت مکعب (70 میلیون مترمکعب) در روز است نیز به بهره‌برداری برسد و به پالایشگاه گازی «تنجیب» منتقل شود.
آرامکو معتقد است اضافه شدن این ظرفیت تولید نفت حدود 1.15 میلیون بشکه در روز جبران افت تولید طبیعی میدان‌های نفتی عربستان تا سال 2025 را می‌کند و عربستان همچنان دارای حداکثر ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه در روز خواهد بود. حال آنکه دولت عربستان اخیراً به آرامکو فرمان افزایش ظرفیت تولید نفت تا 13 میلیون بشکه در روز را داده بود. نکته جالب توجه در این میان تلاش عربستان در شرایط فعلی بازار نفت برای تقویت سهم بازار از طریق توسعه سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی است، موضوعی که این شرکت در سال‌های گذشته در برنامه کاری خود نداشت و در عوض تلاش می‌کرد بخش پایین‌دستی و گاز خود را در سطح ملی و بین‌المللی توسعه دهد.
طبق برآوردهای انجام‌شده جریان نقدی آزاد آرامکو نیز در سه ماه نخست سال به 18.88 میلیارد دلار رسیده که از سال 2019 تاکنون بی‌سابقه بوده است. آرامکو با این جریان نقدی بدون نیاز به انتشار اوراق بدهی می‌تواند سود سهام حدود 18.76 میلیارد دلار خود را در سه ماه نخست سال پرداخت کند و در سه ماه‌ دوم، سوم و چهارم به‌دلیل متوقف کردن برنامه کاهش تولید داوطلبانه و افزایش تولید نفت خام در چارچوب توافق‌های اوپک پلاس با افزایش تولید و بالطبع درآمد بیشتری روبه‌رو می‌شود که ظرفیت این شرکت برای ایفای نقش فعال‌تر در بازار نفت و توسعه بیشتر بخش بالادستی را فراهم خواهد کرد.
منبع: مدیریت امور اوپک وزارت نفت

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هزار بشکه در روز سه ماه نخست سرمایه گذاری بخش بالادستی افزایش ظرفیت میلیارد دلار ظرفیت تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۵۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان

ابوطالب شفقت در بازدید از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا لرستان رویکرد مدیریتی صحیح نکته بارز موفقیت این مجموعه است، گفت: این شیوه سرمایه‌گذاری از مزیت‌های مهم و اساسی کشت و صنعت فجر صفا محسوب می‌شود، اتفاقی که نتیجه آن افزایش اشتغال، امنیت غذایی، افزایش روحیه و تغییر سبک زندگی است.
شفقت انجام کار‌های پژوهشی و تولید محصولات کاملا ایرانی را از دیگر مزیت‌های این مجموعه عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذار مجموعه حتی نژاد دامی که وارد کرده به نژاد ایرانی تغییر داده است.
وی با بیان اینکه مجموعه کشت و صنعت فجر صفای لرستان علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت‌های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می‌کند، اظهار کرد: این مجموعه می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی پذیرای مهمانان مختلف باشد نیز باشد.
استاندار لرستان با اشاره به بهره‌برداری از شهرک صنعتی کشت و صنعت، گفت: ایجاد زنجیره ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت ضروری است.
شفقت بیان کرد: با توجه به سطح اراضی کشت و صنعت فجر صفای لرستان توسعه گیاهان دارویی و فرآوری در دستور کار قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: مردم می‌توانند با توجه به درآمد قابل توجه کشت و فروش گیاهان دارویی اقدام کنند به کشت و توسعه گیاهان دارویی روی بیاورند.
به گفته استاندار لرستان بیش از ۵۰ تا ۷۰ نقطه استان ظرفیت کشت و توسعه گیاهان دارویی را دارد.
شفقت گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله گیاهان دارویی را شناسایی کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.
وی بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا را اقدام مثبت عنوان کرد و افزود: این اقدام می‌تواند حتی برای سرمایه گذاران دیگر الگوی مثبتی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه
  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت
  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • توسعه صادرات و جذب سرمایه‌گذار را برای ایلام دنبال می‌کنیم
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است