Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@09:23:15 GMT

جدال با سم مار تا یک قدمی مرگ

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۶۱۷۱

جدال با سم مار تا یک قدمی مرگ

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، چهار روز از حادثه ‌گذشته، اما عبدا... آران هنوز در بیمارستان بستری است. اوضاع دست راستش چندان تعریفی ندارد و جای گزش هنوز متورم است و سیاه شده، با این حال خدا را شکر می‌کند که از مرگ جسته است. او به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «روز جمعه 27‌فروردین، ساعت 10 صبح با دو نفر از دوستانم برای تفریح به سمت‌کوه مورچگان در روستای مورچگان بروجن حرکت ‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناهار را که خوردیم، ساعت دو و نیم بعدازظهر، تصمیم گرفتیم به پایین برگردیم.   موقع برگشت به جایی به‌نام دکل مورچگان رسیدیم. آنجا دستم را دراز کردم تا گیاهی بچینم که ناگهان چیزی دستم را گزید. اول مار را ندیدم و وقتی نیش زد متوجه شدم. دوستانم چند متر از من فاصله گرفتند تا آنها را هم مار نیش نزند. مطمئن هستم که مار جعفری بود، چون آنجا فقط مار جعفری دارد.   پارسال هم یکی از دوستان‌مان را مار زد و بنده خدا، پنج‌شش ماه در بیمارستان بستری بود تا حالش بهتر شد. بعد از این‌که مار نیشم زد، دستم سیاه و بی‌حس شد و از جای گزش خون خارج می‌شد. کم‌کم بی‌حال شدم و بدنم عرق‌کرد.»
او ادامه می‌دهد: «دوستانم از هلال‌احمر درخواست کمک کردند که‌ گفتند کاری انجام ندهید تا همکاران‌شان از راه برسند. 20 دقیقه صبرکردیم، اما خبری نشد. برای همین یکی از دوستانم که با تجربه است، بالای محل گزش مار را بست و جای نیش را مکید تا سم را خارج‌ کند. بعد با اورژانس 115 گندمان تماس گرفتند که خیلی زود خودشان را به ما رساندند، اما برایم مسکن تزریق نکردند.»
درحالی‌که هر لحظه ممکن بود بدن آران 36 ساله، واکنش متفاوت و مرگباری نسبت به سم مار از خود نشان دهد، دو نفر از تکنیسین‌های اورژانس ‌گندمان از راه رسیدند. ایمان امیری یکی از تکنیسین‌ها می‌گوید: «آن روز در حال بازگشت از ماموریت بودیم ‌که مارگزیدگی به ما گزارش شد.   محل اعلام شده صعب‌العبور بود، اما چون هر ثانیه برای نجات جان بیمار بسیار باارزش است، با آمبولانس به سمت محل حرکت کردیم. مسیر طوری بود که هر لحظه امکان داشت آمبولانس چپ کند یا به درون دره عمیقی ‌که همان حوالی بود، سقوط کنیم تا جایی‌که می‌شد با آمبولانس رفتیم و پس از آن چون دیگر امکان بالا رفتن نبود، آمبولانس را پارک‌کرده و پس از برداشتن لوازم ضروری به سمت ارتفاعات حرکت کردیم.   45 دقیقه پیاده‌روی ‌کردیم تا بالاخره به بیمار رسیدیم. البته این وظیفه هلال‌احمر است که بیمار را با استفاده از تجهیزات‌ به پایین کوه منتقل‌کند و در اختیار اورژانس قرار دهد، اما چون هنوز نیامده بودند، ما برحسب وظیفه انسانی این کار را انجام دادیم. وقتی رسیدیم، بیمار تقریبا هوشیار بود اما تا حدودی فشار خونش افت کرده بود و کمی هم تنگی نفس داشت. پس از آتل‌بندی دستش، سرمی برای افزایش فشارخون به او وصل‌کردیم.»
آن‌طور که امیری توضیح می‌دهد، تجویز مسکن برای افراد مارگزیده ممنوع بوده و مهم‌ترین اقدام اورژانس در چنین مواقعی، تمرکز بر انجام بهترین درمان و نجات جان بیمار از مشکلات احتمالی مانند تنگی نفس، شوک و مرگ ناشی از مارگزیدگی است: «با انجام اقدامات اولیه درمانی، وضعیت بیمار پایدار شد و پس از انتقال به آمبولانس، به او اکسیژن وصل‌ کردیم و خوشبختانه ‌کار به مداخلات تهاجمی و اینتوبه نکشید. سپس او را به بیمارستان ولیعصر بروجن منتقل‌کردیم تا تحت درمان‌های تکمیلی قرار گیرد.»   باید و نبایدهای مارگزیدگی   به گفته امیری، بهترین اقدام برای جلوگیری از مارگزیدگی پیشگیری است: «مارها را هرگز تحریک نکنید و اگر با مار روبه‌رو شدید، شانس فرار بدهید تا از محل دور شود. در نقاطی‌که احتمال وجود مار است از پوتین‌های بلند، دستکش و شلوار بلند جین به جای شلوارک استفاده کنید.   در صورت گزش و پس از گزش اول، از گزش‌های بعدی باید جلوگیری‌کرد زیرا ممکن است مار پس از نیش اولیه، چندبار دیگر نیز نیش بزند تا سم‌اش تخلیه شود. نوع مار را شناسایی‌کنید، پس از گزش حتما زیورآلاتی مانند حلقه، ساعت، النگو و... که باعث فشار می‌شود را خارج‌کنید. محل‌گزش را هرگز تیغ نزنید و با چاقو دستکاری نکنید زیرا ثابت نشده که انجام این کار سم را خارج می‌کند و تنها باعث آلودگی هرچه بیشتر محل گزش می‌شود. هرگز با بند و طناب بالای محل گزش را نبندید.   فقط آتل‌بندی‌کنید تا عضو حرکت نکند، محل گزش را با آب و صابون بشویید. جای نیش را هرگز مک نزنید. روی محل یخ قرار ندهید، زیرا سم را غیرفعال نمی‌کند و تنها باعث سرمازدگی عضو می‌شود، از خوراندن الکل و مشروبات الکلی به مارگزیده خودداری کنید. شاید مصرف آن درد را کاهش دهد، اما با مصرف الکل، حجم عروق افزایش پیدا کرده و میزان جذب سم را بالا می‌برد.»   منبع: تپش ضمیمه رایگان روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مار مارگزیدگی سم محل گزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۶۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدال نوراللهی و اینیستا برنده نداشت

جدال دو تیم الوحده و الامارات در هفته بیست و یکم لیگ امارات با تساوی بدون گل به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، در ادامه هفته بیست و یکم لیگ امارات یک بازی برگزار شد.

در این بازی دو تیم الامارات و الوحده به مصاف هم رفتند که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

احمد نوراللهی در ترکیب اصلی الوحده و آندرس اینیستا در ترکیب اصلی الامارات به میدان رفتند که تقابل این دو بازیکن در نهایت برنده نداشت.

نوراللهی ۹۰ دقیقه برای تیمش بازی کرد.

الوحده در سه بازی اخیر خود دو شکست و یک تساوی را کسب کرده تا سرمربی کروات تیم در آستانه اخراج باشد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • نجات «سحر» در جدال با سیلاب
  • دفاع متزلزل پرسپولیس پیش از جدال حساس با سپاهان
  • جدال نوراللهی و اینیستا برنده نداشت
  • بازگشت اجباری جود بلینگام به لیست رئال مادرید
  • اودینزه ۱-۲ آاس رم؛ دشت سه امتیازی ده روسی از جدال ۲۰ دقیقه‌ای
  • ستاره تیم ملی در یک قدمی آقای گلی جام ملت‌ها
  • یک استقلالی میهمان افتخاری فینال لیگ قهرمانان آسیا
  • شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان
  • فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا
  • غیبت جود بلینگام در جدال رئال مادرید و رئال سوسیداد