Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@01:15:51 GMT

خودروهای تاکتیکی ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند؟ +عکس

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۶۲۰۷

خودروهای تاکتیکی ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند؟ +عکس

نیروهای مسلح کشورمان در سال‌های اخیر دستاوردهای مهمی را در عرصه خودروهای تاکتیکی داشته‌اند.

به گزارش مشرق، خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارها و ادوات بسیار مهم در عرصه‌های نبرد و میدان‌های پیکار با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در زمینه‌های ذکرشده باید از ویژگی‌های شاخصی برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل تحریم‌های گسترده علیه ایران اسلامی چند وقتی است که طراحی و تولید خودروهای تاکتیکی بومی را در دستور کار قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: فرود هواپیمای «سی-130» آمریکا در اوکراین همزمان با تنش مسکو و کی‌یف

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی زمینی ارتش از شاخص‌ترین سازمان‌های نیروهای مسلح در این حوزه هستند. پس از پایان دوران دفاع مقدس ایده ساخت تجهیزات بومی همچون سایر زمینه‌ها در زمینه خودروهای نظامی تاکتیکی نیز در دستور کار قرار گرفت. البته این ایده تا دو دهه بعد یعنی در اواخر دهه ۸۰ رنگ و بوی اجرایی شدن به خود گرفت. حدود سال ۸۷ بود که خودرویی تاکتیکی که به خودروی جیپ شباهت زیادی داشت با نام «سفیر» رونمایی شد.


خودروی تاکتیکی سفیر

خودروی سفیر از تولیدات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان است که در سال ۸۷ از آن رونمایی شد. 

نوع خودرو: ۴ در ۴.

وزن: بدون تجهیزات، ۱/۶۲ تن؛ با تجهیزات، ۲/۳۵ تن.

ابعاد: طول ۳/۷۲۶ متر، عرض ۱/۶۹ متر و ارتفاع: ۱/۸۸ متر.

قابلیت حمل نفرات: ۱ نفر خدمه و ۵ نفر مسافر.

تسلیحات: راکت انداز فجر، یک عراده توپ ام۴۰ و یا یک عراده پرتابگر ضد تانک طوفان.

موتور: زد ۲۴ با توان تولید ۱۰۵ اسب‌بخار.

سیستم تعلیق: Coil spring (با کمک فنرهای بسیار قوی و با قابلیت ارتجاع بالا)

سرعت: ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت با برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر.

مزایا: استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل‌های پرقدرت.
 


خودروی تاکتیکی ارس

اَرَس یک خودروی تاکتیکی فرماندهی ساخت وزارت دفاع کشورمان است. این خودرو روز ۳۱ مرداد ۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی کشور با حضور وزیر دفاع و رئیس جمهور وقت محمود احمدی نژاد، رونمایی شد.

وزن: ۳/۴ تن.

نوع موتور: موتور گازوئیلی زد ۲۴ با توان ۱۳۳ اسب بخار.

شاسی: F ۴.۵.

کاربری: خودروی حامل فرماندهان، خودرویی هجومی و پشت خاکریز است با قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور و شهری.

ویژگی خاص: قابلیت تبدیل به خودروی زرهی، ایجاد پوشش تلفیقی، گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر ارتوپدیک.

انواع: کویران و سپهر.
 


خودروی نینوا

خودروی تاکتیکی نینوا یکی از خودروهای تاکتیکی مورد نیاز نیروهای مسلح است که در جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شد.

ابعاد: طول ۷ متر، عرض ۲/۵ متر و ارتفاع ۲/۸ متر.

موتور: یک موتور دیزلی ۲۴۰ اسب بخار.

وزن: ۸.۵ تن.

ویژگی‌های خاص: حمل ظرفیت حمل ۵ تن بار در جاده و ۲٫۵ تن بار در ۲٫۵ تن در کلیه شرایط تاکتیکی در زمین‌های ذوعارضه، عبور شیب ارضی ۳۰ درصد و عبور شیب طولی ۶۰ درصد،  حرکت در همه نوع منطقه و این خودروی تاکتیکی در حمل مهمات، نفرات و توپ‌های پدافندی در زمین‌های ناهموار.
 


خودروی تاکتیکی ذوالجناح

این خودروی تاکتیکی یکی از خودروهای بومی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که در جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است که برای حمل سامانه های موشکی S-۳۰۰ و باور ۳۷۳ طراحی شد.

وزن: ۲۱ تن.

موتور: پیشرانه دیزلی توربوشارژ ایرانی با قدرت ۵۰۰ اسب‌بخار.

سیستم انتقال قدرت: یک سیستم با ۵ محور که راننده توان کنترل و گردشِ دو محور جلو و محور انتهایی آن را دارد. 

مزیت‌های ویژه: عبور از رودخانه با عمق ۱/۵ متر، حمل بار به وزن ۳۰ تن و حمل محموله‌هایی با طول بیش از ۵ متر، حرکت در مناطق صعب العبور، امکان حمل باری با وزن ۳۰ تن و سیستم CTIS به منظور بالابردن عملکرد فنی و تاکتیکی این خودرو از مزیت‌های مهم این خودروست.
 


خودروی تاکتیکی ظفر

خودروی تاکتیکی ظفر یکی از خودروهای بومی ساخت وزارت دفاع و پشیتبانی نیروهای مسلح کشورمان است که در دهه ۹۰ شمسی رونمایی شد.  

موتور: یک موتور دیزلی توربوشارژ با توان تولید ۴۰۰ اسب بخار.

سیستم انتقال قدرت: ۴ محور محرک و دو محور فرمان‌پذیر.

برد عملیاتی: ۸۰۰ کیلومتر.

توان عملیاتی: حمل ۲۴ تن بار.

مزیت‌های کاربردی: عبور از شیب‌های تند طولی و عرضی، گودال‌های عریض، آب با عمق زیاد و موانع پله‌ای، مجهز به سیستم حفاظت جنگ‌های نوین، حمل انواع لانچر، موشک، رادار، راکت و پست‌های فرماندهی و قابلیت حرکت در مناطق صعب العبور.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران خودروی تاکتیکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مشرق خودروهای تاکتیکی خودروی تاکتیکی نیروهای مسلح رونمایی شد وزارت دفاع اسب بخار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۶۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند

به گزارش خبرنگار مهر، امیر «مجید فخری» معاون وزیر دفاع و رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح امروز (دوشنبه) در همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: در طول تاریخ ایران، نام خلیج فارس ثبت شده و نیازی به جست‌وجوی مجدد برای نام تاریخی خلیج فارس نیست.

وی افزود: یک سری «واحدهای سیاسی نوپدید» در دهه‌های اخیر مسایلی را در مورد خلیج فارس مطرح کرده‌اند و لذا از سال ۱۳۸۴ همراه با تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی، این روز در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با اشاره به گرامی‌داشت روز خلیج فارس گفت: وزارت دفاع در راستای دیپلماسی دفاعی، این موضوع را در زمره اهداف خود قرار داده و وزیر دفاع هم این موضوع را به سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح واگذار کرده است و این سازمان هرساله برنامه‌های متنوعی در خصوص بزرگداشت روز ملی خلیج فارس برگزار کرده است.

امیر فخری با تاکید بر اینکه روز ملی خلیج فارس باید بزرگ‌تر و در سطح ملی برگزار شود، گفت: با هماهنگی سازمان‌های مختلف، تصمیم گرفتیم این روز را به صورت ملی برگزار کنیم تا به گوش همه جهانیان برسد و لذا امروز که این برنامه برگزار شده است، ۲۵ نهاد و دستگاه حضور و مشارکت داشته‌اند.

وی افزود: در حوزه دیپلماسی حقوقی، وزارت امور خارجه و در حوزه دیپلماسی علمی، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان هواشناسی و مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و اتاق ایران و… همکاری داشته‌اند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی فرهنگی، پژوهشکده حج و زیارت، شهرداری تهران، فرهنگسرای اندیشه و… پای کار آمدند و این وفاق رقم خورد.

امیر فخری تصریح کرد: این مساله کمک کرده است تا بتوانیم نشست‌های تخصصی مختلف در سازمان و دانشگاه‌ها برگزار کنیم تا از این طریق، نام خلیج فارس برای جهانیان آشکار شود.

وی افزود: در سازمان ملل، گروهی جغرافیایی وجود دارد که نام‌های جغرافیایی را برای کشورهای جهان تبیین می‌کند که در بیست و سومین جلسه‌ای که برگزار شد، دقیقاً به نام خلیج فارس اشاره شده است که در دنیا جای شکی را باقی نمی‌گذارد که این نام، برازنده‌ترین برای این پیکره آبی است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال در اسناد تجاری، تاریخی، کتیبه‌ها و نوشته‌ها نام خلیج فارس تکرار شده است افزود: این وفاق و همدلی در بین تمامی ایرانیان وجود دارد و با این انسجام، اقتدار و هماهنگی هرگز کسی نخواهد توانست از امروز تا آینده تاریخ، نام خلیج فارس را جعل و نام دیگری بر این پیکره قرار دهد.

گفتنی است؛ در این نشست بیانیه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مورد روز ملی خلیج فارس نیز قرائت شد.

کد خبر 6091884 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس)
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • بازگشت پرشکوه هاوال با H6
  • نمایشگاه خودروی پکن/ چین به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی (فیلم)
  • خودروی ایسوزو D-MAX مدل 2024 چه مشخصاتی دارد؟
  • خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی