Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اکبر نصراللهی رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم اندیشی مسئولان آموزش عالی و اساتید دانشگاهیان که میزبانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد، با اشاره به تغییرات و آرایش جدید رسانه ها خطاب به مسئولان و رسانه گفت: مستحضر هستید نوع و میدان جنگ، ابزار های نبرد، راهبردها ، رویکردها و تاکتیک‌ها تغییر کرده اند و جنگ ها  پیچیده، متعدد، متکثر ، چند لایه، فراگیر و مستمر و از حوزه سخت به حوزه شناختی  وارد  شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروزه رسانه‌ها بیش از گذشته در همه زمینه‌ها نقش‌آفرین هستند و باید در اولویت توجه مسئولان  قرار گیرند؛  البته رسانه ها همیشه مهم بوده‌اند اما پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی، آرایش و مصرف رسانه ای و میزان و نوع استفاده از رسانه ها  را تغییر داده و اهمیت آن را بیشتر کرده است به گونه ای  که گرایش مردم، کنش‌گران متعدد  سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و حتی خود رسانه‌ها به استفاده از آنها  بیشتر از قبل شده است؛ بنابراین ضرورت دارد این تغییرات، آسیب‌ها، مخاطرات و بحران های کشور و همچنین مطالبات و گفتمان مقام معظم رهبری را اولاً مسئولان و رسانه‌ها بشناسند و ثانیاً به مردم بشناسانند.

این استاد دانشگاه آزاد یادآور شد: در زمینه تغییر در آرایش رسانه‌ای؛ از سال ۱۹۶۰ به بعد بر اثر پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی با پدیده ای به نام "پدیده ارتباط جمعی شخصی" مواجه هستیم یعنی هر فردی، هر پیامی را، از هر مکانی، با هر زبانی، در هر زمانی می‌تواند تولید و منتشر کند. نقش مخاطبان هم از مصرف کننده صرف پیام های وسایل ارتباط جمعی رسمی به تولید کننده و توزیع کننده پیام ها هم تغییرکرده است یعنی هر مخاطب در عین حالی که مصرف کننده پیام هست می‌تواند تولید کننده و توزیع کننده هم باشد.

وی گفت: تکنولوژی های ارتباطی و متعاقب آن افزایش دسترسی های مردم و پدیده ارتباط جمعی شخصی همه ابعاد زندگی و حکمرانی را از نوع تعامل والدین و فرزندان ، حاکمان و مردم، استادان و دانشجویان را دستخوش تغییر کرده است. میزان مصرف رسانه مردم هم تغییر پیدا کرده به طور متوسط روزانه مردم در سراسر دنیا ۷ ساعت ازرسانه ها  استفاده می‌کند که از این ۷ ساعت ۸/۱ سهم اسمارت فون ها ، ۶/۱ سهم  پی سی ها ، ۱/۲  سایر و سهم تلویزیون فقط ۵/۱ ساعت است یعنی با تجمیع سهم گوشی های هوشمند و پی سی ها و اختصاص بخشی از سهم سایر، حدود ۵ ساعت از وقت مردم در فضای مجازی سپری می شود.

نصراللهی گفت: علاوه براین منابع رسانه ای مردم هم مثل قبل نیست به گونه ای که حدود ۹۰ درصد از جوانان از فضای مجازی برای تامین اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند.

وی گفت: در زمینه بحران ها هم وضع ایران خوب نیست و بر اساس آمارهای سازمان ملل از حدود ۴۰ بحران طبیعی شناخته شده در جهان ، ۳۲ بحران در ایران  یا روی داده است و یا  کشورمان ظرفیت وقوع آنها را دارد ،به لحاظ میزان تلفات ایران جز ۱۰ کشور اول دنیا و به لحاظ تنوع بحران ها در رده ششم قرار دارد.

این استاد دانشگاه افزود: در این شرایط و آرایش رسانه ای، تحریف، فیک نیوزها، میس اینفورمیشن ها، مل اینفورمیشن ها، دیپ فیک ها، آرامش و امنیت روحی و روانی و امید مردم و امنیت ملی را هدف قرار گرفته‌اند و در بسیاری مواقع کشور با پدیده وارونگی اطلاعات و واکنش عکس مورد نظر مسئولان و رسانه های رسمی مواجه  است.

وی گفت: با توجه به این وضعیت؛ بدون استفاده حداکثری از ابزار مناسب یعنی رسانه ها، تحقق بیانیه گام دوم، اهداف فشارهای سال یعنی مانع زدایی از تولید و پشتیبانی ها، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه های دیگر، آگاهی بخشی، بصیرت افزایی، بازدارندگی رسانه‌ای، شبهه زدایی ، پیشگیری از بحران و مدیریت مناسب آن،  امکان پذیر نیست.

نصراللهی اداکه داد: نه تنها راهبرد رسانه ها و مسئولان تهاجمی، فعال و فوق فعال نیست  بلکه حتی به دلیل نداشتن روایت اول،  بازدارنده هم نیست و متاسفانه در بسیاری از مواقع مسئولان و رسانه‌ها در زمین رسانه‌های معاند و رقیب بازی می‌کنند و نمی‌توانند جلوی تعرض رسانی دشمن را بگیرند. به دلیل فقدان ارتباط و اعتماد بین رسانه ها و مسئولان و یا ارتباط و اعتماد و همکاری ناکافی در موضوعات و طرح های راهبردی ملی و بین المللی،  پیوست رسانه ای نداریم.

 وی ادامه داد: علت اصلی نداشتن پیوست رسانه‌ای ونداشتن روایت اول و راهبردهای انفعالی و واکنشی، سواد رسانی ناکافی مسئولان در برخی رسانه هاست. به اعتقاد من سواد رسانه ای محدود به مردم نیست بلکه مسئولان و رسانه‌ها بیش و پیش از مردم به سواد رسانه‌ای نیاز دارند تا بتوانند بهتر خدمات نظام را معرفی کنند و با تولید و انتشار به موقع اخبار مورد نیاز مردم مانع تعرض رسانه دشمن شوند.

نصراللهی تاکید کرد: فضای مجازی می‌توانست و می‌تواند فرصت باشد اما متاسفانه به علت اقدامات دیرهنگام، یک بعدی، دستوری و غیر کارشناسی مسئولان، این ظرفیت مهم  در مخاطرات و بحران های کشور، تهدید، اعتبار وامید زدا بوده‌اند و مردم به جایی که خبرهای مورد نیاز خود را از رسانه‌های رسمی داخلی بگیرند از منابع غیر رسمی گرفته‌اند.

وی گفت: معضلات اقتصادی، اجتماعی و غیره  محصول نوع ارتباط و تعامل مراکز مختلف با رسانه‌ها؛ با وجود اینکه رسانه‌ها و بخش های مختلف بویژه دانشگاه‌ها باید نقش اصلی ،فرهنگ‌ساز، بازدارنده، آگاهی‌بخش، حلال مشکلات کشور را داشته باشند اما به دلایل مختلف از جمله فقدان تعامل یا تعامل نامناسب و معیوب و قوانین و آیین نامه های دست و پاگیر تاکنون اقدامات شان حداقلی، پسینی و رویدادی بوده است؛ دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت های بی نظیری که دارد می‌تواند در این خصوص بخش‌های مختلف کمک کند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه ها دانشگاه آزاد مقام معظم رهبری ارتباطات مسئولان و رسانه ها رسانه ای بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۶۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکرسلامی: رفع محرومیت تنها با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است

به گزارش قدس آنلاین، سرلشکر پاسدار حسین سلامی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ اردیبهشت ماه روز بسیج سازندگی نوشت: ۱۷ اردیبهشت ماه در تقویم تاریخی میهن اسلامی مزین به نام «بسیج سازندگی» از نهادهای روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی است؛ امروز بسیج سازندگی ارائه تعریف نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های خدمت خالصانه و بی منّ و اذی در پرتو ولایتمداری در مسیر تابناک آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود با اتکا به انگیزه و همت والای جوانان مومن و انقلابی و ورود به میدان‌های سازندگی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی و دیگر عرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه عمرانی، آبرسانی، نهضت کمک‌های مومنانه، اقتصاد مقاومتی و نهضت مسکن محرومان و شتافتن به کمک مردم در بلایای طبیعی، به شایستگی از توانمندی‌های شگفت آور و غیرقابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز رونمایی کرد و با ترسیم نقش موثر پویا و حیات‌بخش تجربه گرانبها و الهام بخشی فراروی علاقمندان به انقلاب و نظام اسلامی فراتر از جغرافیای این سرزمین گشود.

سرلشکر سلامی تاکید کرد: حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئوولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب‌العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) از شاخصه‌های برجسته «سازمان بسیج سازندگی» است که موجبات گسترش فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.

وی تاکید کرد: اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت مداری، اقتدار، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت تنها با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: اینجانب سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به مسئولین ارجمند و یکایک جهادگران خدوم این نهاد مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم حرکت متعهدانه و مخلصانه جهادگران ولایی و انقلابی تحت تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های تاریخی انقلاب، در راستای جلب رضای پروردگار و خرسندی رهبر عزیز و جانباز انقلاب و آرامش بخشی به ملت شریف ایران، شکوهمندانه و پرفروغ تر از گذشته تداوم یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تردد در گردنه ژالانه سروآباد بدون زنجیرچرخ امکان‌پذیر نیست
  • فیلم| دیدار مسئولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • سرلشکر سلامی: رفع محرومیت تنها با نیروی انسانی مخلص امکان‌پذیر است
  • دیدار مسئولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • سرلشکرسلامی: رفع محرومیت تنها با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی و عمل انقلابی امکان‌پذیر است
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست