Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-03@03:55:08 GMT

آیا انسان از نسل میمون هاست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۳۱۲۴

نتایج مطالعات جدید می‌گوید به احتمال زیاد آخرین نیایی که ما با میمون‌ها به اشتراک داشته‌ایم، دارای صفات متمایز خاص خود بوده است که متفاوت از انسان‌های مدرن و همچنین میمون‌های مدرن است.

خبرگزاری میزان - ایسنا و به نقل از آی‌ای، حقیقت این است که نمی‌دانیم ما "هومو ساپینزها" یا همان انسان‌های خردمند امروزی دقیقا از کجا آمده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"چارلز داروین" در مطالعات خود در سال ۱۸۷۱ در کتاب "هبوط انسان" یا "تبار انسان و انتخاب طبیعی در ارتباط با جنسیت" حدس زد که انسان از آفریقا منشأ گرفته است و ما از اجدادی متولد شده و فرگشت یافته‌ایم که با گونه‌های زنده کنونی موجود متفاوت بوده‌اند.

"تبار انسان و انتخاب طبیعی در ارتباط با جنسیت" نام کتابی در نظریه تکاملی اثر طبیعی‌دان انگلیسی "چارلز داروین" است که اولین بار در سال ۱۸۷۱ میلادی منتشر شد. این دومین کتاب تکاملی او پس از خاستگاه گونه‌ها در سال ۱۸۵۹ بود.

اکنون یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Science در تاریخ ۷ مه ۲۰۲۱ که توسط یک گروه بین‌المللی از دانشمندان دیرینه انسان‌شناس یا دیرین‌مردم‌شناس از دانشگاه بارسلونا اسپانیا، موسسه فناوری نیویورک، موزه تاریخ طبیعی آمریکا و برخی دیگر از دانشگاه‌ها و موسسات فناوری و تحقیقاتی با طیف گسترده‌ای از تخصص‌ها از نظریه "داروین" حمایت کرده است و نتیجه گرفته است که به احتمال زیاد آخرین نیایی که ما با میمون‌ها به اشتراک داشته‌ایم، دارای صفات متمایز خاص خود بوده است که متفاوت از انسان‌های مدرن و همچنین میمون‌های مدرن است.

اما این جد باستانی چه کسی بوده است؟ شامپانزه‌ها که ۹۸ درصد دی‌ان‌ای ما با آن‌ها مشترک است، در تیره "پن" (Pan) قرار دارند، در حالی که انسان‌ها در تیره "هومو" (Homo) هستند. انسان‌ها بین ۶.۵ تا ۹.۳ میلیون سال پیش از شامپانزه‌ها اختلاف پیدا کرده و از هم انشعاب یافته‌اند.

از نظر تاریخی، دو روش عمده در تجزیه و تحلیل نسب انسان استفاده شده است:

۱. بالا به پایین؛ که از میمون‌های زنده به‌ویژه شامپانزه‌ها برای بازیابی منشأ ما انسان‌ها استفاده می‌شود.

۲. پایین به بالا؛ که از نمونه‌های فسیلی انسان و میمون‌ها استفاده می‌کند.

در مرور مطالعات پیرامون این رویکردها، نویسندگان این مطالعه استدلال می‌کنند که در این رویکرد‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد. دلیل این امر این است که مطالعات از بالا به پایین اغلب فرض می‌کنند که گونه‌های میمون مدرن دارای زیستگاه و ویژگی‌های گروه‌های قبلی هستند، در حالی که مطالعات از پایین به بالا به تک تک میمون‌های فسیلی نقش فرگشتی مهم‌تری نسبت به آنچه ممکن است داشته باشند، می‌دهند.

دانشمندان در تلاش برای سازگاری این رویکرد‌ها و شناسایی جد باستانی ما بررسی کردند که محیط آخرین جد مشترک پان-هوموی ما باید چگونه بوده باشد.

دوران "میوسن" از حدود ۵.۳ تا ۲۳ میلیون سال پیش وجود داشته است و تعدادی از تیره میمون‌های فسیلی مربوط به آن دوران پیدا شده است. با این حال آن‌ها ترکیبی از ویژگی‌های مشترک در طرح بدن "ارتو گرید" (قائم راه رفتن) و "پونو گرید" (چهار دست و پا راه رفتن) را نشان می‌دهند که باعث شده برخی دانشمندان میمون‌های دوران میوسن را از تبار انسان کنار بگذارند و هیچ اجماع علمی روی نقش تکاملی این میمون‌های فسیلی وجود ندارد.

برخی دانشمندان از نظریه پراکنده شدن برخی از میمون‌های میوسن در آفریقا و اوراسیا تقریباً ۱۴ تا ۱۶ میلیون سال پیش قبل از واگرایی "هومینین‌ها" یا "انسان‌تباران" از میمون‌ها حمایت می‌کنند. برخی از این میمون‌ها باعث به وجود آمدن تیره اورانگوتان‌ها و میمون‌های "دریوپیت" (Dryopith) اروپایی شدند، در حالی که برخی دیگر به آفریقا بازگشتند و در آنجا به میمون‌ها و هومینین‌های آفریقایی مدرن تبدیل شدند.

برخی دیگر از دانشمندان نیز دریوپیت‌ها را به عنوان اجداد عمومی انسانیان یا نخستینیان، یا یک بن بست فرگشتی تفسیر می‌کنند.

در اواخر دوره میوسن در آفریقا، افزایش تکه تکه شدن زیستگاه‌ها ممکن است منجر به فرگشت (تکامل) در بند انگشتان میمون آفریقایی و دو پا شدن انسان یا راه رفتن روی دو پا از یک جد مشترک "ارتوگرید" که در میان درختان زندگی می‌کرده، شده باشد. راه رفتن روی دو پا ممکن است به اجداد انسانی ما این امکان را داده باشد تا رژیم غذایی و جابجایی خود را متناسب با آن تطبیق دهند.

این مطالعه به این نتیجه رسید که تلاش‌های پژوهشی در آینده باید به جستجوی فسیل‌های میمون میوسن در مناطقی بپردازد که هنوز یافت نشده‌اند. دانشمندان همچنین نتیجه گرفتند که مدل‌سازی داده‌محور باید بر تلاش برای متناسب کردن سناریو‌های فرگشتی در هر یافته فسیلی اولویت داشته باشد.

فسیل‌های انسان‌تباران در آفریقای شرقی و مرکزی و احتمالاً در اروپا نیز یافت شده است. فسیل‌هایی از بیش از ۵۰ گونه میمون باستانی در آفریقا و اوراسیا یافت شده است، با این حال همانطور که دکتر "سرجیو آلمسیجا"، محقق بخش انسان‌شناسی در موزه تاریخ طبیعی آمریکا می‌گوید، هیچ اجماع علمی درباره نقش تکاملی این میمون‌های فسیلی وجود ندارد.

"کلسی پوگ"، یکی از نویسندگان این مطالعه اضافه کرد که ویژگی‌ها و ترکیبات منحصر به فرد و گاه غیر منتظره مشاهده شده در میان میمون‌های فسیلی که غالبا با میمون‌های زنده متفاوت هستند، برای رمزگشایی از اینکه انسان‌تباران چه ویژگی‌هایی را از اجداد میمون ما به ارث برده‌اند، لازم است.

انسان با نام علمی "Homo sapiens" یا انسان خردمند یک پستاندار از نوع دوپا و از خانواده انسانیان یا نخستینیان است. انسان‌تباران با نام علمی "Hominini" تباری از زیرخانواده انسانیان هستند. این تبار شامل تمام گونه‌های موجود یا منقرض‌شده‌ای است که به انسان امروزی نسبت به شامپانزه‌های امروزی نزدیک‌تر هستند. به اعضای این تبار نام متعارف‌تر دودمان انسان هم اطلاق می‌شود.

انسانیان، نخستینیان یا هومینید با نام علمی "Hominidae" همچنین به نام کَپی‌های بزرگ (great apes) یاد شده‌اند و یک خانواده آرایه‌شناختی شامل چهار سرده موجود شامپانزه‌ها، گوریل‌ها، انسان‌ها و اورانگوتان‌ها هستند.

اکنون به نظر می‌رسد که این مطالعه جدید، ما را در مورد اینکه از کجا آمده‌ایم، دوباره به مرحله اول برمی‌گرداند.

بیشتر بخوانید: شگفتی خلقت انسان و تشکیل جنین در رحم

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: میمون انسان علمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میمون انسان علمی شامپانزه ها راه رفتن ویژگی ها انسان ها میمون ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۳۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساتید در شکل‌گیری شخصیت انسان‌هایی که آینده جامعه را می‌سازند، بسیار مؤثر هستند

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با تجلیل از مقام رفیع و جایگاه ارزشمند اساتید گفت:اساتید دانشگاه در شکل‌گیری شخصیت انسان‌هایی که آینده جامعه را می‌سازند، بسیار مؤثر هستند.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاري دانشجو حسین اکبری‌فرد رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در مراسم تجلیل از اساتید برتر این دانشگاه در تالار وحدت دانشگاه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم به اساتید دانشگاه، پیشرفت و پویایی دانشگاه را مرهون تلاش و ایثار اساتید گرانقدر دانست.

وی افزود: جایگاه علم و مقام معلم و استاد در فرهنگ ایران و اسلام همواره رفیع و قابل‌احترام بوده است؛ مایه سرافرازی و مباهات است که پس از گذر قرن‌ها، همچنان مراکز معتبر علمی و دانشگاهی جهان از خزانه ارزشمند آثار استادان و مفاخر ایرانی بهره می‌برند.

او اظهار داشت:شکوفایی استعدادها، انتقال دانش، اعتلای ارزش‌های انسانی و تربیت نسل‌های پی‌درپی، مرهون ایثار و فداکاری استادانی است که در ادامه سنّت و رسالت انبیا الهی برای هدایت انسان‌ها همّت نموده‌اند؛ بنابراین مایه مباهات و خوشبختی است که در تقویم ما روزی با عنوان روز گرامیداشت مقام معلم نام‌گذاری شده است؛ زیرا معلمان و اساتید در شکل‌گیری شخصیت انسان‌هایی که آینده جامعه را می‌سازند، بسیار مؤثر هستند.

اکبری فرد، بزرگداشت سالروز شهادت استاد عالی‌قدر حوزه و دانشگاه، آیت‌الله مرتضی مطهری و گرامیداشت روز معلم، را فرصت مغتنمی دانست تا ضمن ارج‌نهادن به مقام شامخ و جایگاه اندیشه این عالم فرزانه، مراتب سپاسگزاری و قدردانی خود را محضر استادان و اعضای محترم هیئت‌علمی که عهده‌دار امر آموزش و پژوهش در دانشگاه هستند، تقدیم کنیم.

رئیس دانشگاه اعلام کرد: در سی و یکمین آئین نکوداشت اعضای هیئت‌علمی نمونه کشوری که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، از سه دانشگاه در استان کرمان اساتید نمونه کشوری معرفی و از ایشان تجلیل شده است؛ از دانشگاه شهید باهنر کرمان محمدی‌نژاد، از دانشگاه، ولی عصر رفسنجان هاشمی و از دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته ماهان دکتر فدایی انتخاب شده‌اند.

رئیس دانشگاه معین استان ضمن تبریک به این دانشگاه‌ها و اساتید منتخب، ابراز امیدواری کرد؛ استان کرمان همواره در عرصه علم و دانش بدرخشد و نصیحت روانشاد مهندس علیرضا افضلی‌پور مبنی بر تربیت دانشجویان واقعی توسط اساتید سرلوحه کار‌های آموزشی قرار گیرد تا دانشجوی واقعی تربیت شود. 

وی افزود:در این راستا باید دانشجویانی تربیت کرد که بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند کارخانه‌ای را ایجاد کند، معدنی را به بهره‌برداری برساند و یا خدمت مفیدی به جامعه ارائه دهد.

*نقش موثر در تربیت مدیران آینده

سپس نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز یاد و خاطر شهید مرتضی مطهری را گرامیداشت و گفت: خداوند تبارک و تعالی انسان‌ها را به گونه‌ای اجتماعی خلق کرده است که وقتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم یا موثریم یا متاثر؛ یعنی اینکه یا اثر می‌گذاریم و یا اثر می‌پذیریم؛ بنابراین معلم و استاد قرار است موثر باشند. 

حجت الاسلام حسن علیدادی افزود:گاهی هیبت علمی و ویژگی‌های شخصیتی استاد به شدت دانشجویانش را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ تاثیر استاد در دانایی‌هایش است؛ استاد دانا با دانش و اندوخته علمی خود می‌تواند عمیق‌ترین تاثیرات را بر دانشجویانش داشته باشد.

امام جمعه کرمان در پایان ابراز امیدواری کرد؛ اساتید و معلمان که سکاندار تعلیم و تربیت نسل جوان هستند، به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشند و بتوانند با علم و دانایی خود نقش موثری در راستای تربیت نسل جوان و مدیران آینده برای جامعه ایفا نمایند.

 

*اهميت تربيت انسان‌های مفید

در ادامه مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز گفت: خداوند فرصتی به ما داده است تا در مجموعه‌ای علمی و در کنار نسلی قرار بگیریم که در آینده نزدیک، عهده‌دار بخش مدیریتی جامعه خواهد شد.

حجت الاسلام حسن عسکری افزود: در منابع و روایات دینی برای معلمان، استادان و همه کسانیکه نقش انتقال دهنده علم به جوانان را عهده دار هستند، جایگاه و ارزش بالایی بیان شده است؛ زیرا از نگاه دینی، معلم کسی نیست که فقط تخصص داشته باشد و تنها علم و مهارت خودش را منتقل کند. 

او اظهار داشت: معلم و استاد کسی است که اگر مخاطبی در اختیارش باشد، به پرورش شخصیت مخاطبش نیز توجه داشته باشد و انسان‌های مفید تربیت کند تا به واسطه علم و دانشی که کسب می‌کنند، درجامعه مفید باشد.

وی در ادامه روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرد که ایشان برای معلمان و مقام ارجمند آنان ارزش فوق العاده‌ای قائل بود و در دعاهایش می‌فرمود: "اللهم اغفر للمعلمین و اطل اعمارهم و بارک لهم فی کسبهم" خداوندا معلمان را بیامرز و عمر طولانی به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان".

حجت الاسلام عسکری ابراز امیدواری کرد: تا همه استادان و معلمان مشمول دعای خیر پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) باشند تا بتوانند آنگونه که شایسته است به رسالت آموزشی خود عمل نمایند.

دیگر خبرها

  • اساتید در شکل‌گیری شخصیت انسان‌هایی که آینده جامعه را می‌سازند، بسیار مؤثر هستند
  • خانواده اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد
  • ۵ «آخرالزمان» تماشایی که در سال ۲۰۲۴ خواهیم دید!
  • معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی نسل آینده کشور
  • ببینید | تصاویری دیدنی از قلدربازی میمون برای ۲ مار کبری
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی