Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-05@19:06:33 GMT

کاهش ۱۵ درصدی مصرف بنزین در محدودیت‌ های کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۷۱۳۲

کاهش ۱۵ درصدی مصرف بنزین در محدودیت‌ های کرونایی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مصرف بنزین در کشور با انجام سهمیه‌بندی در آبان سال ۹۸ و به دنبال آن شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، با کاهش همراه شد. این کاهش آنچنان با شتاب بود که در فروردین سال گذشته، مصرف بنزین به حدود ۵۰ میلیون لیتر در روز رسید.

با کاهش محدودیت‌ها، البته مصرف بنزین نیز بیشتر شد اما دیگر به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعطیلات عید امسال اما از آنجا که محدودیتی برای سفر وجود نداشت، مصرف بنزین دوباره صعودی شد و در مجموع فروردین امسال در مقایسه با فروردین سال ۹۹، ایرانی‌ها ۶۰ درصد بنزین بیشتری مصرف کردند.

با آغاز موج چهارم کرونا در کشور اما دوباره محدودیت‌های کرونایی بازگشت و چند هفته نیز ادامه داشت.

در این محدودیت‌ها، علاوه بر تعطیلی برخی کسب و کارها، برخی کارمندان دورکار شدند. سفرهای بین استانی نیز محدود شد. این موضوع باعث شد تا تردد در شهرها و جاده‌ها با کاهش همراه شود و از همین رو مصرف بنزین پایین بیاید.

رییس صنف جایگاهداران کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تایید کاهش مصرف بنزین به دلیل اعمال محدودیت ‌های کرونایی، گفت: مصرف بنزین در این مدت حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.

«اسدالله قلی زاده» در ادامه با اشاره به اینکه به‌طور کلی جایگاه‌ها در سال گذشته با کاهش ۳۰ تا ۷۰ درصدی فروش مواجه بودند و حتی در ایام عید نیز میزان فروش در مقایسه با سال‌های قبل از کرونا بسیار پایین‌تر بود، ادامه داد: پیگیری‌های فراوانی برای حل مشکلات موجود و برگرداندن عرضه و مصرف این فرآورده به حالت طبیعی سالیان قبل انجام دادیم ولی نتیجه ای حاصل نشده است.

وی افزود: کافیست دقت کنیم که وقتی جایگاه سوخت فرآورده کمتری می‌فروشد حتی نمی‌تواند هزینه‌های جاری خود را پوشش دهد و عملا زیان روزانه و عدم‌النفع برای جایگاهدار دارد.

به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید بنزین ایران در طول دولت تدبیر و امید با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۵۲ میلیون لیتر در روز در سال ۹۲ به ۱۰۷ میلیون لیتر در پایان سال ۹۹ رسید.

با این حال ادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیت‌های کرونا می‌تواند مصرف بنزین در کشور را به شدت افزایش دهد.

موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا دو سال آینده دوباره واردکننده بنزین خواهیم شد.

البته با اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. با این حال در کنار اصلاح الگوی مصرف باید افزایش مصرف سی. ان. جی را نیز در دستور کار قرار داد.

ایران در شرایط فعلی ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت توزیع روزانه سی. ان. جی را دارد که می‌توان با توجه به ظرفیت خالی موجود که حدود ۲۰ میلیون متر مکعب می‌شود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد.

همچنین ایران که دومین دارنده ذخایر گاز جهان به شمار می‌رود، می‌تواند با تکیه بر این سوخت ملی، در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی کند.

پربیننده ترین آژانس اتمی: ایران اقدام به غنی‌سازی ۶۳درصدی اورانیوم کرده است هلدینگ خلیج فارس، انحصار تأمین سرمایه را شکست / اجرای ۸میلیارد دلار پروژه در گروه ‏صنایع ‏پتروشیمی خلیج فارس در روزهای آتی بحران هند باز هم بر بازار نفت غلبه کرد / وضعیت خط لوله سوخت آمریکا به کجا رسید؟ ادامه صعود قیمت نفت با سقوط موجودی ذخایر آمریکا / اوپک همچنان به بهبود تقاضا خوش بین است افزایش قیمت بنزین آمریکا به بالاترین سطح در ۷سال اخیر

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مصرف بنزین میلیون لیتر مصرف بنزین محدودیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۷۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟

به گزارش همشهری آنلاین، محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه پیش‌ثبت‌نام شهریه مدارس غیردولتی بر اساس مصوبه شورای نظارت سال‌های گذشته، به دلایل تسریع در کار و تکریم مراجعه کنندگان به مدرسه انجام می شود گفت: شرط پیش ثبت نام در مدارس غیردولتی این است که تا زمان ابلاغ شهریه سال، بر اساس شهریه سال قبل ثبت نام اتفاق بیفتد، شرط دیگر هم این است که به هر دلیلی دانش آموز از ادامه ثبت نام در مدرسه انصراف داد، هزینه اخذ شده عودت داده شود.

امسال افزایش هزینه درصدی نیست بلکه...

وی با بیان اینکه برای امسال فعلا میزان شهریه تعیین نشده است افزود: امسال افزایش هزینه درصدی نیست بلکه براساس عملکرد مدارس و مراکز افزایش می یابد، احتمال دارد شهریه برخی مدارس نسبت به سال گذشته افزایش و برخی ثابت و حتی برخی نیز شهریه کاهشی داشته باشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه این گونه نیست هرسال درصدی برای همه مدارس اعلام کنیم ادامه داد: درصد افزایش متناسب با آیتم‌ها و الگوهای شهریه، در هفت محور تعیین می شود؛ امسال هم بازنگری جدی انجام شده و بر این اساس مدرسه به مدرسه و مرکز به مرکز بررسی انجام می‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه همین روزها بررسی در حال انجام است گفت: بخشنامه شهریه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ابلاغ شده، ۱۰ روز اول توجیه و اقناع برای موسسان است که با فرمت‌های جدید به چه شیوه عمل کنند، ۱۰ روز فرصت وارد شدن به سامانه دارند تا همه اطلاعات مدرسه‌ای را وارد و بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: کارگروه بر اساس مصوبه و ماده ۱۶ قانون تاسیس مدارس غیر دولتی که مدیر منطقه رئیس کارگروه است با همراهی موسسان و نماینده انجمن اولیاء و مربیان و مسئولان در داخل آموزش و پرورش، معاونین آموزش و پرورشی این شهریه تایید و به استان اعلام می‌شود. در صورت تایید از سمت استان این شهریه در پنل مدیریتی مدرسه برای دید عموم با کد مدرسه و اسم مدرسه ثبت می‌شود که همه این فرآیند تا ۳۱ اردیبهشت مشخص می‌شود.

بیمه معلمان غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه حمایت از معلمان مورد غفلت قرار گرفته است عنوان کرد: معلمان بر اساس قانون ۳۰ ساعته شدند و متناسب با ۳۰ ساعت آموزش و تدریس، بیمه کامل می‌شوند و دستمزد ۳۰ ساعت کامل را می‌گیرند.

هزینه فوق برنامه

محمودزاده در خصوص جریمه نقدی مدارسی که بیشتر از شهریه و بیشتر از شهریه فوق برنامه که ۴۰ درصد شهریه است دریافت می کنند عنوان کرد: اگر مدرسه‌ای تخلف حوزه را داشت در شورای نظارت تصمیم می‌گیریم؛ از حساب مدرسه برداشت می‌شود، طبق ماده ۱۸ تبصره ۲ سهم دانش آموز به خودش داده می‌شود و به خاطر همین تخلف و جریمه بخشی تا صد درصد شهریه را در شورای نظارت در سطح کشور تصمیم گیری خواهیم کرد و برای استفاده در مناطق محروم در اختیار آموزش و پرورش کشور قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های سامانه، ۲۲۵۳ فقره پرونده تخلف از استان‌ها گزارش شده افزود: صد درصد به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود و مردم با ثبت شکایت در سامانه می توانند تخلفات را گزارش دهند.

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در این خصوص به سازمان تامین اجتماعی توصیه شده که همراهی خوبی با این موضوع داشته باشد افزود: با این کار همه معلمان به حق و حقوق خود می‌رسند و به صورت کتبی و شفاهی به همه موسسان هم ابلاغ شده است.

تعداد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی

محمودزاده با بیان اینکه در تهران ۲۰ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند اظهار کرد: ۸۰ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در سرانه فضای آموزشی انعطاف داریم اما در بحث ایمنی با کسی تعارف نداریم عنوان کرد: در مدارس غیردولتی طبق سند تحول بنیادین تنوع محیط یادگیری را می‌پذیریم یعنی دانش آموزی کلاس‌های تئوری را در مدرسه و سالن ورزش را در جای دیگر انجام می‌دهد تا شاداب بیشتری در او به وجود آید.

کد خبر 849256 منبع: ایسنا برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش خبر مهم مدرسه و مدارس دانش آموز

دیگر خبرها

  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • کاهش ۲۸ درصدی مصرف انرژی با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها
  • کاهش آمار جرایم مختلف در بوکان
  • کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل