Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» جزئیات جدیدی از مذاکرات میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی در عراق ارائه کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، یک رسانه مستقر در انگلیس جزئیات جدیدی از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی در عراق منتشر کرده است.

مقام‌های مطلع عراقی به میدل‌ایست‌آی گفته‌اند جنگ در یمن بیشترین موضوع مورد بحث میان طرف‌ها بوده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله اصلی‌ترین محور گفت‌وگوهای میان نمایندگان ایران و عربستان در مذاکرات چهار ساعته‌ای بوده که هفته گذشته میان طرف‌ها برگزار شده است.

طبق این گزارش، سعودی‌ها در آن مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند.

میدل‌ایست‌آی مدعی شده طرف ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان سعودی برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده است.

نمایندگان ایران و عربستان سعودی از ماه پیش نخستین دور گفت‌وگوهای مستقیم از زمان قطع روابط دیپلماتیک در سال ۲۰۱۶ را در بغداد پایتخت عراق برگزار کرده‌اند.

یک مقام عراقی می‌گوید هدف از این گفت‌و‌گوها «پایان دادن به وضعیت درگیری‌ها و تنش‌ها» است.

دور جدیدی از این گفت‌وگوها هفته گذشته با حضور تعداد محدودی از مقام‌های عراقی برگزار شد.

این گفت‌وگوها در شرایطی برگزار شد که طرف‌های برجام از طریق مذاکرات جاری در وین به دنبال بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام هستند.

یک مقام ارشد عراقی از دفتر مشاور امنیت ملی این کشور گفته برای او تعجب‌آور نیست که تهران در حال دنبال کردن راهبرد جایگزین مذاکرات وین از طریق گفت‌وگو با عربستان سعودی است.

او گفت: «ایران با باز کردن مسیر جدیدی برای فروش نفت به دنبال بهره‌برداری کردن از وضعیت منطقه و گسترش دادن نفوذش به حیطه‌های جدیدی است.»

این مقام عراقی مدعی شده مذاکرات وین ممکن است چند ماه و حتی چند سال ادامه داشته باشد.

روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۸ آوریل گذشته در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی برگزاری مذاکرات مستقیم میان مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه شده بود.

هدایت این گفت‌وگوها را «خالد حمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و «سعید ایروانی»، معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران به عهده دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران سیاسی عراق ایران و عربستان عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۷۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد

توصیف رئیس‌جمهور ترکیه از بغداد به عنوان «یکی از شهرهای تمدن کهن ما» با واکنش‌های گسترده کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه پس از پایان سفر به عراق در روز دوشنبه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به دعوت برادر عزیزم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و بعد از مدتی طولانی از دیدن دوباره بغداد، یکی از شهرهای تمدن کهن ما، بسیار خرسند شدم».

این پیام با انتقادات گسترده کاربران پلتفرم ایکس در عراق مواجه شد و بسیاری آن را محکوم کردند.

برخی از کاربران با اشاره به استعمارگری امپراطوری عثمان در عراق، نوشتند اشغال این کشور توسط عثمانی بدترین چیزی است که در تاریخ بغداد به یادگار مانده است و مقدمه تمامی درد و رنج امروز عراق است.

توییت اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه پس از ۱۳ سال به بغداد و اربیل سفر کرده و با مقامات عراق دیدار کرد.

در این سفر چندین توافق‌نامه و یادداشت تفاهم در بخش‌های گوناگون میان ۲ کشور امضا شد و موضوع مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از محورهای اصلی مذاکرات ۲ طرف بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط