Web Analytics Made Easy - Statcounter

وجود اختلاف نظر‌ها میان ترکیه و عربستان، چشم انداز روابط دو کشور را در آینده همچنان تیره می‌کند. خبرگزاری میزان – پیش قدم شدن ترکیه برای بهبود روابط با عربستان از منظر تحلیلگران و کارشناسان روابط بین الملل، تلاشی است که تاثیری در چشم انداز روابط «آنکارا» و «ریاض» نخواهد داشت.   دلیل این پیش بینی، گستردگی و تعدد موارد اختلاف میان طرفین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل تیرگی روابط عربستان و آنکارا روابط ترکیه با عربستان و امارات در پی حمایت ریاض و ابوظبی از کودتای ۲۰۱۳ در مصر با تیرگی مواجه شد.   این حادثه در مصر، عربستان و امارات را در مقابل ترکیه قرار داد که از دولت سرنگون شده مصر حمایت می‌کرد.   اما این اختلاف در سال ۲۰۱۷ با حمایت آشکار ترکیه از قطر در جریان محاصره این کشور توسط کشور‌های عربی به سرکردگی عربستان و تصمیم ترکیه برای ساخت پایگاه نظامی در قطر تیره‌تر شد.   ضربه آخر به روابط عربستان و ترکیه را باید در سال ۲۰۱۸ و در پی قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در «استانبول» مشاهده کرد.   ترکیه با اعلام خبر این قتل هولناک، برای مجازات عاملان آن نیز پیشگام شد. چرا ترکیه برای بهبود روابط با عربستان پیش قدم شد؟ ترکیه پس از آغاز تلاش برای بهبود روابط با مصر، هفته گذشته، با نشان دادن شاخه زیتون به «ریاض» و «ابوظبی»، در جهت اصلاح روابط خود با عربستان و امارات گام برداشت.   ترکیه برای این اقدام انگیزه‌های مختلفی دارد که از حوزه اقتصادی تا حوزه سیاسی گسترده شده‎اند. آینده روابط ترکیه و عربستان اقدام‌های ترکیه برای بهبود روابط با عربستان تاکنون با استقبال ریاض مواجه نشده و عربستان را از اقدام‌های مخالف ترکیه مانند تعطیلی مدارس این کشور در «تبوک»، «ریاض»، «طائف»، «جده»، «دمام» و «ابها» با ۲ هزار و ۲۵۰ دانش آموز، بازنداشته است.   مقام‌های ترکیه اعلام کردند، تماس‌های مداومشان با مقام‌های عربستان برای لغو تعطیلی این مدارس شکست خورده است. بیشتر بخوانید: ترکیه به دنبال روشن شدن جزئیات قتل خاشقجی واکنش ترکیه به اظهارات وزیر خارجه عربستان درباره مظنونان قتل خاشقجی «رجب طیب اردوغان»، رییس جمهور ترکیه، در سال‌های اخیر به موازات حفظ رویکرد سنتی خود در مورد عربستان به عنوان میزبان مقدس‌ترین اماکن اسلامی، سبب نشد تا وی مخالفتش با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را پنهان کند؛ مخالفتی که اکنون نتایج خود را نشان می‌دهد.   به نظر می‌رسد ترکیه با مشاهده روند ادامه دار تحریم کالاهایش توسط عربستان و کاهش قابل ملاحظه تجارت میان دو کشور، دریافته که رویکرد سنتی اش پاسخگوی حفظ منافعش در رابطه با عربستان نیست و باید تن به امتیاز دادن بدهد.   اما آنچه که عربستان از ترکیه می‌خواهد فراتر از چشم پوشی از موضوع قتل خاشقجی است.   انتظار عربستان از ترکیه، پایان دادن به سیاست‌های مداخله جویانه آنکارا در جهان عرب و اسلام مانند حضور نظامی در سومالی، لیبی، سوریه، عراق، جنگ رسانه با عربستان، تقویت روابط با پاکستان است؛ رویکردی که ترکیه تاکنون هزینه‌های زیادی برای آن پرداخته و به احتمال زیاد قابل بازگشت نیست.   عربستان همچنین از سیاست‌های ترکیه در زمینه قدرت نرم آشفته شده و با نگرانی به تجارب تاریخی خود با امپراتوری عثمانی می‌نگرد.   انتهای پیام/ برچسب ها: تحولات بین الملل ترکیه عربستان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ترکیه تحولات بین الملل ترکیه عربستان ترکیه برای بهبود روابط با عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۸۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها/حرف قنبرزاده حرف آخر است؟

در فاصله ۶ هفته مانده به پایان لیگ برتر فوتبال ایران، تناقض سازمان لیگ باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای باشگاه‌ها شده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، تنها 6 هفته تا پایان  فصل بیست و سوم لیگ برتر فوتبال ایران باقی مانده و رقابت در صدر و قعر جدول رده‌بندی این مسابقات بسیار حساس دنبال می‌شود.  استقلال و پرسپولیس در صدر جدول تنها یک امتیاز فاصله دارند. در قعر جدول هم  صنعت نفت آبادان 16 امتیاز، نساجی 19، استقلال خوزستان 20،  فولاد 21 امتیازی هستند.

قنبرزاده: در صورت مساوی بودن امتیاز تفاضل گل تعیین‌کننده است

 

سازمان لیگ فوتبال ایران در روز 28 فروردین ماه سال جاری با انتشار اطلاعیه‌ای، روش تعیین رده‌بندی تیم‌ها در جدول لیگ‌های مختلف را اعلام کرد. بر همین اساس متولی برگزاری مسابقات فوتبال ایران با استناد به ابلاغیه 18 مرداد ماه 1402 سازمان لیگ فوتبال ایران به باشگاه‌ها، تأکید کرد که روش تعیین رده‌بندی تیم‌ها در جدول لیگ‌های برتر و لیگ یک برمبنای گل زده بیشتر در خانه حریف محاسبه نمی‌شود و بعد از امتیاز برابر، بازی رودررو ملاک خواهد بود.

سهیل مهدی که پیش‌تر همین موضوع را در برنامه فوتبال برتر گفته بود این بار در جمع خبرنگاران به ابلاغ قانون مذکور در ابتدای فصل اشاره و تأکید کرد: «کمیسیون تدوین مقررات در اول فصل به باشگاه‌ها ابلاغ کرده و ما هم بر حسب وظایف و اهمیت آن در آبان ماه مجدداً آن را به باشگاه اعلام کردیم. هیچ‌کس آن روز نمی‌دانسته است چه تیمی امروز گل زده دارد، چند بازی کردند و یک تیم چه امتیازی دارد. اصلاً معلوم نبود که چه اتفاقی می‌افتد. سازمان لیگ از این امر مبراست و هیچ علاقه‌ای نداریم طرفدار هیچ تیمی باشیم.»

با وجود تاکید سهیل مهدی و اطلاعیه منتشر شده، در بخش آیین نامه‌های سایت سازمان لیگ تریبون رسمی متولی برگزاری فوتبال ایران هنوز آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و لیگ یک مرتبط به سال 1398 است. که تصاویر آن در زیر قابل مشاهده است:

در چنین شرایطی امروز (جمعه- 7 اردیبهشت ماه) منصور قنبرزاده نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم»، اظهارات متفاوتی نسبت به سهیل مهدی مطرح  و عنوان کرد: «ابهامی در مصوبه هیئت رئیسه وجود داشت. در این مصوبه صراحتاً آمده بود که در صورتی که امتیازات برابر باشد، تفاضل گل تعیین‌کننده است و بحث بازی مستقیم در میان نبود. این مصوبه متعلق به دوره قبل از هیئت رئیسه فعلی بود و اصلاح نشده بود. سازمان لیگ این ابهام را برطرف کرد.»

بعد از این اظهارات، خبرنگار تسنیم برای پیگیری موضوع با قنبرزاده تماس گرفت و او تأکید کرد بر اساس نامه ابلاغی حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ در  بهمن ماه سال 1402، ملاک تعیین‌کننده رد‌ه‌بندی تیم‌ها تفاضل گل است. با این حال سازمان لیگ باید هر چه سریع‌تر نسبت به این موضوع شفاف‌سازی کرده و ابهام‌ها را از بین ببرد تا باشگاه‌ها بیش از این دچار چالش نشوند.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها/حرف قنبرزاده حرف آخر است؟
  • تداوم غیبت ایرانی‌های کایسری‌اسپور
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • عربستان تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض