Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:18:47 GMT

قدیمی‌ترین غارنگاره جهان زیر تیغ تغییرات اقلیمی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۲۵۵۷

قدیمی‌ترین غارنگاره جهان زیر تیغ تغییرات اقلیمی

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه نشنال، مطالعات دانشمندان روی غارنگاره‌های ۱۱ نقطه از استان سولاوسی جنوبی در اندونزی نشان داد گرمایش فزاینده زمین و شرایط نامساعد جوی، به ایجاد ترک و شکستگی در سطح بوم‌های سنگی این آثار تاریخی منجر شده است.

نتایج این مطالعه که در مجله علمی Scientific Reports منتشر شده، نشان می‌دهد تغییرات در دما و رطوبت ناشی از دوره‌های بارش شدید تا خشکسالی، منجر به تشکیل کریستال‌های نمک روی سطح سنگ‌های غار شده که به ترک خوردن آن‌ها منتهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته محققان، افزایش شمار حوادث هواشناسی ناشی از تغییرات اقلیمی که انسان‌ها عاملش هستند، این روند را تسریع کرده است.

مجموعه سنگ‌نگاره‌های موجود در غارهای این منطقه، قدیمی‌ترین نقش شابلونی جهان را شامل می‌شود که از قرار دادن کف دست روی دیواره غار و پاشیدن رنگدانه‌های توت قرمز به آن رسم شده است. تصویر خوک‌های وحشی و افراد در حال شکار از دیگر سوژه‌های موجود در بین این سنگ‌نگاره‌ها هستند.

دانشمندان می‌گویند: مناطق استوایی میزبان برخی از نخستین آثار شناخته شده از هنر سنگ‌نگاری هستند که با سرعتی نگران‌کننده در حال فرسایشند.

محققان در این مطالعه هشدار دادند افزایش فزاینده و مستمر دما، پیامدهای خطرناکی برای این میراث جهانی ارزشمند به همراه دارد.

پیش از کشف غارهای سنگ آهک در اندونزی در دهه ۱۹۵۰ میلادی، تصور می‌شد انسان‌های اولیه در اروپا حدود ۴۰ هزار سال پیش اولین غارنگاره‌ها را ترسیم کرده باشند اما سنگ‌نگاره‌های پیدا شده در سولاوسی جنوبی به همان اندازه یا حتی بیشتر قدمت دارند. این غارنگاره‌ها مسیر مهاجرت ۱۰۰ هزار سال پیش انسانهای نخستین از آفریقا به اروپا و آسیا را ردگیری می‌کنند.

برچسب‌ها تغییرات اقلیمی نقاشی روی دیوار حوزه هنری تاریخ اندونزی نقاشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات اقلیمی نقاشی روی دیوار حوزه هنری تغییرات اقلیمی نقاشی روی دیوار حوزه هنری تاریخ اندونزی نقاشی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۲۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد

یک نماینده پارلمان اندونزی امروز (شنبه) اخبار منتشر شده مبنی بر تمایل کشورش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، «جزولی جوینی» عضو پارلمان اندونزی از حزب عدالت و رفاه، بر امتناع قاطعانه کشورش از عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر تاکید کرد.

وی تنها راه عادی سازی روابط اندونزی با رژیم صهیونیستی را توقف جنایات علیه فلسطینی‌ها و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی دانست.

جوینی گفت: گزارش‌های عبری مبنی بر ترویج ایده عادی‌سازی روابط میان اندونزی و رژیم اشغالگر اسرائیل، تلاش‌هایی با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی است؛ چراکه اندونزی تنها کشوری در جنوب شرق آسیا است که با عادی‌سازی موافق نیست.

وی همچنین بر ضرورت حمایت از تلاش‌ها برای معرفی بنیامین نتانیاهو به عنوان «جنایتکار جنگی» تاکید کرد.

در همین راستا، «لالو محمد اقبال» سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی وجود هرگونه برنامه‌ای برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

این اظهارات پس از آن بیان شد روزنامه عبری زبان «هاآرتص» در گزارشی نوشت: اندونزی که پر جمعیت‌ترین کشور با اکثریت مسلمان در جهان است، برای اولین بار در تاریخ، تعهد و موافقت خود را برای برقراری «روابط دیپلماتیک با اسرائیل» با هدف پیوستن به سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • پرچمداران قدیمی ترین مسابقه خودروهای اسپرت جهان (فیلم)
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • جدیدترین قیمت رمزازها در جهان : ۸ ارديبهشت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین