Web Analytics Made Easy - Statcounter

 رئیس دوره‌ای اجلاس تغییرات آب و هوایی هشدار داد که استفاده از ذغال سنگ باید به تاریخ بپیوندد تا رهبران جهان از نشست گلاسکو به‌عنوان آخرین شانس برای جلوگیری از بحران گرمایش زمین استفاده کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «الوک شارما» وزیر پیشین بازرگانی انگلیس که اینک ریاست دوره‌ای اجلاس تغییرات آب و هوایی را برعهده دارد تصریح کرد شاید این آخرین شانسی باشد که بتوان از گرمایش ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درجه سانتی‌گراد زمین جلوگیری کرد و آینده روشنی برای توسعه مشاغل سبز و هوای پاکیزه ساخت. اجلاس آتی تغییرات آب و هوایی موسوم به کاپ۲۶ قرار است نوامبر آینده در شهر گلاسکو برگزار شود.

سازمان جهانی هواشناسی هشدار داده که طی ۵ سال آینده میزان متوسط گرمایش زمین به ۱.۵ درجه بالاتر از دمای دوران ماقبل صنعتی خواهد رسید. طبق پیش بینی این نهاد وابسته به سازمان ملل حداقل یک سال در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ شاهد این رکورد جدید خواهیم بود.

این درحالیست که طبق معاهده اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ قرار شد دمای کره زمین در حد ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی حفظ شد. هر چند پس از رسیدن میزان گرمایش زمین به این حد نصاب دمای کره زمین ممکن است کاهش یابد ولی عبور از این مرز نشان می دهد که اقدامات جامعه بین المللی برای کنترل گرمایش زمین نتیجه نداده است.

الوک شارما در اظهار نظری که در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، موضوع مصرف ذغال سنگ را به عنوان یکی از الوده ترین سوخت‌های فسیلی پیش کشید و گفت که در تلاش است تا از طریق رایزنی با سایر دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی به حمایت‌های مالی از پروژه های مرتبط با استخراج ذغال سنگ پایان دهد. وی بیان داشت: اگر درباره گرمایش ۱.۵ درجه‌ای زمین جدی هستیم، گلاسکو باید نشستی باشد که در آن ذغال سنگ به تاریخ بپیوندد؛ چنانچه دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید این فناوری، دیگر قدیمی شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید مصرف ذغال سنگ و انتشار گازهای گلخانه‌ای سال گذشته به دلیل اوضاع کرونا و قرنطینه افزایش یافته است. این سازمان پیش‌بینی کرده که این روند امسال تشدید شده و رکورد تازه‌ای را ثبت خواهد کرد.

این درحالیست که دولت انگلیس به عنوان میزبان نشست تغییرات آب و هوایی به دنبال استخراج ذغال سنگ از معدن جدیدی در منطقه کامبریا است که با اعتراض شدید افکار عمومی و گروه‌های طرفدار محیط زیست مواجه شده است. این برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته است که انگلیس معدن جدیدی را در این کشور کشف و در صدد بهره‌برداری از آن برآمده است.

پیشتر «رابرت جنریک» وزیر جوامع محلی انگلیس در دفاع از این طرح گفته بود که قرار است ذغال سنگ کک شو برای مصارف مهندسی و متالوژی از این معدن استخراج شود. اما با مخالفت افکار عمومی قرار شد که این موضوع به بحث در افکار عمومی گذاشته شود.

دانشمندان معتقدند که تحت تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر دمای زمین به نسبت سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (دوران ماقبل صنعتی) حداقل یک درجه افزایش یافته است.

پیش بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان می دهد که به احتمال ۷۰ درصد میزان گرمایش زمین حداقل در یکی از ماههای سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بیشتر خواهد شد.

به گفته این نهاد متوسط میزان گرمایش در این بازه زمانی ۰.۹۱ تا ۱.۵۹ درجه خواهد بود. این پیش بینی براساس چندین پژوهش با استفاده از مدل‌های کامپیوتری و با مدیریت اداره هواشناسی بریتانیا انجام شده است.

از سویی بر اساس مطالعات شرکت بیمه سوئیس ره، افزایش مهارنشده تغییرات آب و هوایی در نیم‌قرن آینده، می‌تواند تولید ناخالص داخلی را بین ۴ تا ۱۸ درصد کاهش دهد. این میزان در خوش‌بینانه‌ترین حالت با تحقق اهداف توافق آب و هوایی پاریس (و افزایش دمایی کمتر از ۲ درجه سانتیگراد) ۴ درصد خواهد بود.

لینک کوتاه: asriran.com/003HyY

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۲۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه

آفتاب‌‌نیوز :

 فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی ضمن تبریک به گامبیا به خاطر ریاست این اجلاس، تصریح کرد که کشورش خواستار آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه است.

به گزارش الجزیره،وزیر خارجه عربستان همچنین بر اهمیت تأمین گذرگاه‌های بشردوستانه امن برای پایان دادن به درد و رنج فلسطینیان در غزه تاکید دارد.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول، پایتخت گامبیا آغاز به کار کرد. موضوع جنگ علیه نوار غزه در راس اولویت‌های پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی قرار دارد. هدف از برگزاری این اجلاس تقویت وحدت در مقابله دسته جمعی با چالش‌های مبرم پیش روی امت اسلام و گسترش همکاری و همبستگی بین کشور‌های عضو در دستیابی به اهداف مشترک مندرج در منشور این سازمان است.

این اجلاس دو روزه با شعار «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» به بررسی مسائل و موضوعات جهانی از جمله وضعیت کنونی فلسطین و جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را که منجر به شهادت بیش از ۳۴ هزار نفر شده است؛ مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است
  • حضور وزیر خارجه در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • آخرین شانس صلح؛ مذاکرات آتش‌بس در قاهره نتیجه بخش است؟
  • تیتکانلو در خراسان شمالی لرزید
  • 8 زخمی در حمله جدید اسرائیل به سوریه
  • حمله رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق هشت زخمی برجای گذاشت
  • تلاش سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • جلوگیری از شهرک‌سازی در دل جنگل‌های توسکستان
  • معلمان شاگردانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند