Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@22:07:13 GMT

آیا کووید ۱۹ منجر به عارضه ‌ناخن کوویدی می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۳۵۴۵

آیا کووید ۱۹ منجر به عارضه ‌ناخن کوویدی می‌شود؟

ایجاد شیار و خطوط روی ناخن‌ها در بسیاری از بهبودیافتگان کرونا دیده شده است و برخی آن را از عوارض این بیماری می‌دانند، در حالی‌که مطالعات نشان می‌دهد این عارضه منحصر به کووید نیست و می‌تواند پس از هرگونه عفونت ویروسی بروز کند.

به گزارش ایمنا، از اوایل شیوع ویروس کرونا، عوارض مختلفی از جمله ریزش مو، کاهش انرژی و کاهش حس چشایی و بویایی گزارش شده است و محققان وجود عوارض جدید و عجیبی را در مورد بهبودیافتگان کووید ۱۹ محتمل می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از بهبودیافتگان کرونا عارضه جدیدی را گزارش می‌دهند که "ناخن کوویدی" نام دارد و به صورت خطوط و شیارهایی روی ناخن مشاهده می‌شود.

محققان انگلیسی این عارضه را مرتبط با کووید نمی‌دانند و بروز آن را پس از عفونت هرگونه ویروس، آسیب و بیماری زمینه‌ای امکان‌پذیر می‌دانند.

محققان دلیل وجود شیار روی ناخن را توقف در رشد ناخن و رشد مجدد آن می‌دانند که معمولاً پس از بهبودی از یک عفونت ویروسی شایع است.

بیماری‌های دیگری نیز می‌توانند عامل این پدیده باشند و عوامل محیطی را نمی‌توان بی تأثیر دانست.

بر اساس این مطالعه بیماری‌های ناخن می‌تواند هشداری برای یک بیماری سیستمیک باشد، برای مثال ناخن‌های قاشقی شکل می‌تواند نشانه کم‌خونی یا وجود بیش از اندازه آهن خون باشد. جدا شدن ناخن از بستر ناخن می‌تواند نشانه پرکاری تیروئید باشد.

آیا کووید ۱۹ می‌تواند عامل ایجاد شیار و خطوط ناخن باشد؟

بر اساس این مطالعات کووید ۱۹ می‌تواند منجر به تغییر شکل ناخن و ایجاد شیار شود.

این عارضه معمولاً به دنبال تب شدید و توقف رشد ناخن‌ها دیده می‌شود و می‌تواند علائم ویروسی دیگری داشته باشد؛ یعنی نمی‌توان تغییر شکل ناخن را منحصراً به کووید ربط داد و می‌توان آن را پس از هرگونه عفونت ویروسی محتمل دانست.

کمبود روی و دیستروفی ناخن

مطالعات اخیر محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‌دهد کمبود روی (zinc) یکی از مهمترین دلایل دیستروفی ناخن (زرد شدن و ایجاد شیار روی ناخن) است.

دیستروفی ناخن بر اثر عوامل مختلفی از جمله عوامل فیزیکی شامل ضربه و فشار، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، سوءتغذیه، بیماری‌های پوستی و عفونت‌های قارچی ایجاد می‌شود.

نقص سیستم ایمنی به ویژه در بیماری‌هایی نظیر ایدز و اختلال در گردش خون نیز از دیگر عوامل این عارضه هستند.

این عارضه با علائم مختلفی بروز می‌کند که معمولاً به شکل‌شیارها و خطوطی موازی یا افقی است که روی ناخن نقش می‌بندد و می‌تواند خفیف یا شدید باشد. تغییر رنگ و تغییر استحکام ناخن (شامل شکنندگی یا سفت‌شدن) از دیگر علائم رایج این عارضه هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 493396

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا شیوع بیماری کووید۱۹ ناخن تغییر شکل ناخن کمبود روی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ایجاد شیار کووید ۱۹ روی ناخن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا وضو یا تیمم با وجود آرایش و لاک ناخن صحیح است؟

امام خامنه‌ای به استفتاء درباره « وضو با وجود مانع» پاسخ گفتند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن پاسخ آیت الله العظمی خامنه‌ای به استفتاء درباره «وضو و غسل با وجود مانع» پاسخ گفتند.

متن پرسش و پاسخ عنوان‌شده به این شرح است:

پرسش: اگر خانمی از لاک ناخن استفاده کند که پاک کردن آن برای وضو و غسل مشکل است، آیا می‌تواند وضو و غسل جبیره‌ای انجام دهد یا تیمم کند؟

پاسخ: در اعضای وضو یا غسل نباید عمداً و بدون ضرورت مانعی ایجاد کرد و اگر چنین کند و مانع را برطرف نکند، گناه کرده است و باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره‌، تیمّم نیز انجام دهد و بعد از برداشتن مانع بنا بر احتیاط واجب، قضای نمازها را نیز بخواند. در ضمن آنچه عرفاً زینت محسوب می‌شود باید از نامحرم پوشانده شود.

 

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم وضو با وجود درد چیست؟

 

تیمم به دلیل آرایش صورت

برخی فتوای دیگر از سوی آیت‌الله خامنه‌ای درباره وضو با وجود مانع به این شرح است:

پرسش: اگر از جهت تنگی وقت نماز، فرصت پاک کردن مواد آرایشی و غیره برای وضو و غسل نباشد، وظیفه چیست؟

پاسخ: اگر وقت نماز تنگ باشد و وضو و غسل موجب می‌شود، که همه نماز یا قسمتی از آن در خارج وقت واقع شود، باید به جای وضو و غسل، تیمم کند.

 

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ آیا بر ولیّ لازم است کودک را از مشاهده تصاویر مبتذل حفظ کند؟

 

پرسش: خانم‌هایی که برای مجلس عروسی و مانند آن آرایش می‌کنند؛ آیا جایز است به جای وضو، تیمم کنند؟

پاسخ: خیر، باید موانع وضو را برطرف کنند و وضو بگیرند، مگر آنکه عمداً تأخیر بیندازد تا وقت نماز تنگ شود؛ در این صورت گرچه معصیت کرده، ولی می‌تواند با تیمّم نماز بخواند.

پرسش: اگر عروس در صورتش آرایش داشته باشد و نخواهد آرایش را موقع نماز پاک کند، و از طرفی با توجه به فرهنگ امروزه عروس خانم از صبح به آرایشگاه می‌رود و تا آخر شب نیز باید آرایش بر روی صورتش باشد، معمولاً نیز نگه داشتن وضو در این زمان طولانی بعید است آیا می‌تواند تیمم کند؟ یا اینکه نماز را آن قدر به تأخیر بیاندازد، که دیگر فرصت وضو نداشته باشد و تیمم کند؟

پاسخ: در فرض مذکور نمی‌تواند تیمم کند، مگر آنکه عمداً تأخیر بیندازد تا وقت نماز تنگ شود، در این صورت گرچه معصیت کرده، ولی می‌تواند با تیمّم نماز بخواند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند
  • آیا وضو یا تیمم با وجود آرایش و لاک ناخن صحیح است؟
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • ببینید | ناخن طلا برای کاشت برای خانم‌های پولدار!
  • پاسکاری ساخت سیل بند منجر به ورود سیلاب به داخل شهر سبزوار شد
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر