Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-29@07:45:41 GMT

باج پنج میلیون دلاری به هکرهای خط لوله سوخت آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۵۰۶۳

باج پنج میلیون دلاری به هکرهای خط لوله سوخت آمریکا

ایتنا - ​​​​​​​شرکت کلونیال پایپ لاین به هکرهای اروپای شرقی که حمله باج افزاری آنها به تعطیلی بزرگترین شبکه خط لوله سوخت آمریکا منجر شد، حدود پنج میلیون دلار باج پرداخت کرده است.

بلومبرگ نیوز به نقل از دو منبع آگاه نوشت: این شرکت پول را چند ساعت پس از حمله به شکل رمزارز پرداخت کرده است اما کلونیال در این باره اظهارنظر نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایتنا از ایسنا، این موضوع که اهداف حملات باج افزاری باید پول پرداخت کنند تا کنترل سیستمهایشان را بازیابی کنند، به بحث شدیدی تبدیل شده است. منتقدان می گویند پرداخت باج حملات بیشتر را تشویق می کند.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه گفت: باج نباید توسط شرکتهایی که قربانی حملات سایبری می شوند، پرداخت شود.

ظاهرا هکرها پس از این که باجشان را دریافت کردند، ابزار از رمز خارج کردن اطلاعات را به شرکت کلونیال پایپ لاین داده اند تا شبکه کامپیوتری غیرفعال خود را احیا کند اما این شرکت از نسخه های پشتیبان خود برای احیای سیستم استفاده کرده زیرا ابزار مذکور بسیار کند بوده است.

کلونیال پایپ لاین که اپراتور بزرگترین شبکه خط لوله سوخت آمریکاست و روزانه ۱۰۰ میلیون گالن بنزین، دیزل و سوخت جت منتقل می کند، پس از شش روز قطعی خدماتش، روز پنج شنبه بخشی از سیستم سوخت رسانی خود را احیا کرد.

این تعطیلی کمبود بنزین و اعلام وضعیت اضطراری در ایالتهای شرقی آمریکا را به دنبال داشت و باعث شد دو پالایشگاه تولیدشان را کاهش دهند و ایرلاینها برنامه سوخت گیری هواپیمایشان را تغییر دهند.

اف بی آی گروه سایبری معروف به دارک ساید را عامل این حمله باج افزاری معرفی کرده است. این گروه مستقیما مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته اما مدعی شده است به سیستمهای سه شرکت دیگر رخنه کرده است.

در بیانیه ای که در وب سایت دارک سایت انتشار یافت، بدون اشاره به نام کلونیال پایپ لاین آمده است: هدف ما پول درآوردن است نه ایجاد مشکل برای جامعه.

بر اساس گزارش رویترز، کاخ سفید در خصوص این که آیا شرکتهایی مانند کلونیال که هدف حملات هک قرار می گیرند باید به حمله کنندگان باج بپردازند، حرفی نزد اما یک مقام امنیت ملی گفت: دولت ممکن است در آینده توصیه ای در این باره ارائه کند.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: هکر باج افزار کلونیال پایپ لاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۵۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست

ارزش بازار آلفابت روز جمعه در پی انتشار گزارش مالی این شرکت که سرمایه‌گذاران را مطمئن کرد شرکت مادر گوگل، یک بازیگر بزرگ در هوش مصنوعی خواهد بود، از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد.

به گزارش ایسنا، سهام آلفابت روز جمعه ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷۱.۹۵ دلار رسید که بزرگترین افزایش یک روزه از ژوئیه سال ۲۰۱۵ بود و ارزش بازار این شرکت را به ۲.۱۵ تریلیون دلار رساند. این رشد، تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار به ارزش بازار آلفابت افزود و یکی از بزرگترین افزایش‌های روزانه را در تاریخ بازار سهام رقم زد. سهام این شرکت امسال ۲۳ درصد رشد کرده است در حالی که رشد شاخص نزدک ۱۰۰، حدود ۵.۳ درصد بوده است.

نقطه عطف ۲ تریلیون دلاری، پس از انتشار نتایج مالی این شرکت حاصل شد. درآمد آلفابت تحت تاثیر عملکرد قوی واحد رایانش ابری این شرکت، فراتر از انتظارات بود. تقاضای ابری، تحت تاثیر رشد هوش مصنوعی بوده است و همزمان، آلفابت با اعلام سود نقدی و برنامه بازخرید ۷۰ میلیارد دلاری سهام، سرمایه‌گذاران را تشویق کرد.

وین کوفمان، تحلیلگر شرکت «فونیکس فایننشیال سرویس» گفت: آلفابت به شکل فوق‌العاده‌ای مدیریت می‌شود. جریان نقدی آزاد آن، فوق العاده مبهوت‌کننده است و یک بودجه عظیم برای تحقیقات و توسعه دارد. از این رو، هر چند هیچ کس نمی‌داند کدام شرکت، بهترین محصولات هوش مصنوعی را دارد اما مشکل بتوان علیه آلفابت، شرط بست.

اگرچه ارزش بازار آلفابت در سال ۲۰۲۱، در یک روز معاملات، از سطح ۲ تریلیون دلار عبور کرد و اوایل ماه میلادی جاری، بار دیگر از این سطح توانست عبور کند اما برای نخستین بار است که در بالای ۲ تریلیون دلار بسته شد. شرکت انویدیا تحت تاثیر تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی، اوایل امسال از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد در حالی که آمازون، فاصله زیادی با این رکورد ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مسیر رسیدن به این نقطه عطف، هموار نبوده است. ارزش سهام آلفابت در بحبوحه انتقادهای جدی نسبت به محصولات هوش مصنوعی این شرکت، نوسان داشته است و قبل از گزارش درآمد، برخی از سرمایه‌گذاران، توانایی آلفابت برای رقابت با شرکتهایی مانند OpenAI در این حوزه را زیر سوال برده بودند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث
  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟
  • محکومیت مالی برای قاچاق سوخت در جنوب سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • محکومیت ۸۸۸ میلیون تومانی متهم قاچاق سوخت در بیرجند
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی